Ett liv utan bikarbonat...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Ett liv utan bikarbonat...?

    Som de flesta vet så behöver man ibland tillsätta bikarbonat när man håller ciklider från Malawi och Tanganyika för att vattnet ska buffra bättre. Nu läste jag i en tråd som heter "Grus i yngelkar" att en del använder krossade snäckskal för att uppnå en viss hårdhet på vattnet samt ha stabila pH värden...

    Jag blev nyfiken och tog en tur till Granngården för att se efter om produkten fanns inne. Det gjorde den och på den stod det såhär:

    Råvara: Kalciumkarbonat

    Mineraler: Calsium 38%, Magnesium 1%

    Den enda storlek de hade var "Grov" och den var i storlekarna mellan 2-7mm.

    Jag tänkte att jag skulle prova att ha det här i ytterfiltren samt i de filterkamrar jag har i mina akvarium och testa det för att se om man kan utesluta användandet av bikarbonat.

    Finns de någon som har erfarenheter av hur pass bra det buffrar med snäckskalen? Fungerar det här så finns det ju ingen anledning att lägga ned pengar på bikarbonat.
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Jag har ett halvt kilo krossade snäckskal i mitt 240:s innerfilter (Juwel). Mitt pH i kranvattnet är 7.5 ungefär, och snäckskalen höjer det till en godkänd nivå för tanganyikaciklider, hur mycket vet jag inte, men de trivs och leker i vilket fall som helst .
    MVH

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Det var 39% av innerhållet vad är dom andra 61%
      Prova i ett tomt kar för har du buffrat med bikarbonat tidigare och det finns en smula skit i vattnet är risken stor att det bildas amonium har själv råkat ut för det trotts 50% vattenbyte

      Kommentar

      • janne63
        NCS Medlem
        • augusti 2006
        • 157

        #4
        Ursprungligen postat av tezz
        Det var 39% av innerhållet vad är dom andra 61%
        Karbonat står gissningsvis för en hel del av återstoden. Det är ju dock inte bara kalciumkarbonat eftersom det även anges att det ska finnas magnesium....
        Mvh Janne

        420, 110 , 620, 120 L SA

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Som de flesta vet så behöver man ibland tillsätta bikarbonat när man håller ciklider från Malawi och Tanganyika för att vattnet ska buffra bättre. Nu läste jag i en tråd som heter "Grus i yngelkar" att en del använder krossade snäckskal för att uppnå en viss hårdhet på vattnet samt ha stabila pH värden...

          Jag blev nyfiken och tog en tur till Granngården för att se efter om produkten fanns inne. Det gjorde den och på den stod det såhär:

          Råvara: Kalciumkarbonat

          Mineraler: Calsium 38%, Magnesium 1%

          Den enda storlek de hade var "Grov" och den var i storlekarna mellan 2-7mm.

          Jag tänkte att jag skulle prova att ha det här i ytterfiltren samt i de filterkamrar jag har i mina akvarium och testa det för att se om man kan utesluta användandet av bikarbonat.

          Finns de någon som har erfarenheter av hur pass bra det buffrar med snäckskalen? Fungerar det här så finns det ju ingen anledning att lägga ned pengar på bikarbonat.
          ja mitt vatten har ett hårdhet på 3, ph 8.2 i kranen.
          använder helt vanlig sand från biltema blandat med krossat snäckskal, och det fungerar.mvh janne

          Kommentar

          • tezz
            Användare
            • februari 2006
            • 1069

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            ja mitt vatten har ett hårdhet på 3, ph 8.2 i kranen.
            använder helt vanlig sand från biltema blandat med krossat snäckskal, och det fungerar.mvh janne
            problemet är när man behöver höja pht o vattnet är för mjukt så kommer det mesta karbonaterna falla tillbaka till ursprungligt skick
            Tillsätter du sen kalsiumsulfat eller magnesiumsulfat börjar karbonaterna trycka upp pht väldigt snabbt resultatet kan bli förödande

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              problemet är när man behöver höja pht o vattnet är för mjukt så kommer det mesta karbonaterna falla tillbaka till ursprungligt skick
              Tillsätter du sen kalsiumsulfat eller magnesiumsulfat börjar karbonaterna trycka upp pht väldigt snabbt resultatet kan bli förödande
              ja tezz prata svenska så att jag åtminstone förstår , menar du att det inte funkar med snäckskal stället för bikarbonat. mvh janne

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Snäckskal eller kalksten funkar utmärkt, faktiskt bättre än bikarbonat.
                Det höjer pH till cirka 7.5 - 7.7, högre blir det aldrig, och hårdheten blir vad den blir vid det pH't.

                Finns egentligen ingen nackdel med kalksten/snäckskal.

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Sedär...det låter verkligen som det är värt att prova.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Mina erfarenheter är som Mike_Norens. När jag höll på med Malawi på 80-talet hade jag ett kranvatten som låg runt 6,5 i pH. Med krossade snäckskal ökade hårdheten från 7 till 9-10 dH om jag minns rätt. pH blev cirka 7,5. Jag höll aldrig på och slafsade med bikarbonat.
                    Senast redigerad av Per B; 06 februari 2007, 22:41.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av Per Bjellert
                      Mina erfarenheter är som Mike_Norens. När jag höll på med Malawi på 80-talet hade jag ett kranvatten som låg runt 6,5 i pH. Med krossade snäckskal ökade hårdheten från 7 till 9-10 dH om jag minns rätt. pH blev cirka 7,5. Jag höll aldrig på och slafsade med bikarbonat.
                      oppsan.mvh janne

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        ja tezz prata svenska så att jag åtminstone förstår , menar du att det inte funkar med snäckskal stället för bikarbonat. mvh janne
                        Själv använder jag natrium karbonat det är mycket effektivare samt att det går att höja pht över 8,3-8,4 som är gränsen för bikarbonat
                        Är det sen så att man har för mjukt vatten buffrar bikarbonatet väldigt dåligt så ditt i vatten är det ingen mening med bikarbonat men genom att använda snäckskal får du ett hårdare vatten vilket även till viss del höjer pht
                        Malawi och tang ciklider är vana vid en hårdhet på runt 15dgh det kan tex vara därför vissa av dina fiskar ej leker så kolla vad du har för hårdhet om det räcker med snäck skal
                        Hårheten i vattnet styr buffrings förmågan och blir därmed det viktigaste att hålla reda på hoppas du förstod vad ville ha sagt

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Finns de någon som har erfarenheter av hur pass bra det buffrar med snäckskalen? Fungerar det här så finns det ju ingen anledning att lägga ned pengar på bikarbonat.
                          Hmm, jag köper 25kg bikarbonat för ett par hundra spänn och det varar hur länge som helst för mig. Det är inte dyrt direkt och det e la inte så jobbigt o slänga i heller... Skall som sagt dock se om jag kommer använda det framöver eller inte. Det är ju skönt att kunna minimera skötselaktiviteterna...
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Vi har ca 50-60 yngelburkar igång i lokalen just nu med smått i och i vissa är det korallsand och i vissa ingen sand alls utan bara ett par kolstenar. Jag har inte sett eller märkt någon skillnad alls som påvisar att dom burkarna med korallsand skulle fungera bättre, snarare så att dom som växer bäst ju nu och uppträder mest alert går i helt blanka burkar med bara ett par kolstenar i och en liten svamp som filter som är luftdriven.
                            Bikarbonat körs inte alls, det enda som kan förekomma i vissa fall är ett par nävar salt när vi slänger ihop 2-3 yngelgrupper som simmat i separate burkar till en större eftersom ibland kan det bli nått fel i dessa lägen vilket visar sig dagen efter på så sätt att några av dom kan stå på botten o se lite mörka ut, i med 2 nävar salt och dagen efter är symptomen borta i annat fall förvärras läget men som sagt... det verkar funka väldigt bra i helt vanligt kranvatten utan några tillsatser alls.
                            Senast redigerad av deelay; 07 februari 2007, 00:58.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Ja, jag tror vårt mekkande med kemikalier etc. är lite överdrivet. En fisk mår dåligt av en pH shock, men då snackar vi kanske om man flyttar en från pH 8 till pH 6 sådär bara på 2 sekunder. De flesta fiskar klarar det med, så det är inga större problem fast man skall väl kanske inte rekommendera det. Att pH skulle sjunka från 8-7 på en veckas tid tror jag inte är speciellt farligt, däremot kanske det ändå är något jag vill undvika...
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...