Akvarie på ovanvåningen? - svara snabbt snälla =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklid_Viktor

    Akvarie på ovanvåningen? - svara snabbt snälla =)

    Hejsan.
    Nu när det börjar dra ihop sig till akvarieköp börjar farsan bli lite orolig att det skall hända nån olycka och hela akvariet brister, 225L vatten som förstör hela huset pga att akvariet är tänkt att stå i mitt rum (ovanvåningen).
    vad anser ni? Ska ju mycket till för att ett akvarie ska spricka!
    Jag ska ju ha en frigolitskiva under sten o grus så att ingen sten ska trilla ner och spräcka botten.. Mycket svårt att tänka mig att nått skulle kunna gå galet...

    Men snälla skriv va ni tycker o tänker!

    Viktor


  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    Det är farligt att leva, man kan dö!
    Nej, men det är klart att det kan spricka och huset kan förstöras.
    Men det är inte det som händer i regel.
    Bara det står stabilt och ingen knuffar och sånt på det är det nog ingen risk...

    Mvh Daniel

    Kommentar

    • Mohlin
      Användare
      • maj 2002
      • 139

      #3
      Dessutom förstörs inte ett hus av ett par hundra liter vatten som rinner ut. Det förstörs av långvariga fuktproblem i otäta duschar o rör under ett par år eller så. Men det är klart, det blir ett jäkla torkande med vettexdukar om det händer!!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        1. Jag känner tyvärr flera som fått riva ut hela golvet pga. läckande akvarium i villa. 70-talsvillorna verkar vara extremt känsliga för vattnläckage.
        2. Vad är det för akvarium? Ett helglasakvarium bör ställas på frigolit. Allra säkrast blir det om man skär ribbor med en bredd på ca 7cm och lägger dem paralellt med ca 7cm mellanrum. Om man har hel frigolit så kommer akvariet stå på ca en yta av ca 10*10 cm i varje hörn. Utan blir det bara några kvadratcentimeter. Det diskutteras ofta om man ska ha frigolit under ramakvarium. Jag använder frigolit om inte bänken är extremt jämn (dvs. en skräddarsydd akvariebänk).
        3. Som du skriver så bör du även ha frigolit inne i akvariet om sten ingår i inredningen. Du ska lägga i frigoliten först, sedan stenarna och sist gruset. Stenar ska alltid vila direkt mot botten.

        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mohlin
          Användare
          • maj 2002
          • 139

          #5
          Läckage, ja. Vatten som under en längre tid sipprar ner o förstör. Att vissa golv inte tål vatten är ju ett trist faktum, men det innnebär inte att HELA huset blir förstört. Tro mig. Jag bor i ett 70 tals hus och har varit med om båda sakerna... Jag föredrar att torka upp 150 liter vatten än att riva upp halva badrummet. Så jag tror nog att "pappa" inte behöver vara orolig. Dessutom är det väl inte sådär jättevanligt att akvarier plötsligt spricker.

          (Min variant var "Jag behöver nog inte tömma ut allt vattnet om vi är tillräckligt många som lyfter. Se bara till att ni inte tippar det, JAMEN HÅLL FAST!!!! ojsan då...")

          Kommentar

          • friske
            Användare
            • maj 2002
            • 26

            #6
            Hmm ... det är nog ingen fara - men du kan ju helgardera dig gennom att ställa akvariet i badkaret *skrattar* ;o)

            // T

            Med vänliga hälsningar,

            Thomas Rasmussen,
            TeféDiscus.com
            Med vänliga hälsningar,

            Thomas Rasmussen,
            TeféDiscus.com

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • augusti 2002
              • 330

              #7
              läste om en snubbe som byggde en bänk,som fungerade som en vattentät låda,klädd invändigt med badrumsmatta,svetsad i skarvar,sen ett avlopps rör dockat till lådan."bänken" var något längre o bredare än karet.Kanske lite hängslen o livrem samtidigt,eller?men tycker att det va en bra ide,svårt att få snyggt kanske? Enda gången det inte skulle funka vid läck är väl om rutan exploderar,men när händer det?

              Kommentar

              • friske
                Användare
                • maj 2002
                • 26

                #8
                Hutti när händar det att akvariet läcker alls? Det är ju inte ofte. Jag har hålt på med akvarier i över 10:e år och ingen av mina akvarier har sprungit läck än...

                Med vänliga hälsningar,

                Thomas Rasmussen,
                TeféDiscus.com
                Med vänliga hälsningar,

                Thomas Rasmussen,
                TeféDiscus.com

                Kommentar

                • imported_n/a
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 330

                  #9
                  när händer det när ett kar läcker alls? Vad är det för fråga? ett kar kan spricka om det är felplacerat på underlaget,tex ej i våg,står ej dikt överallt osv,likaså kan fogar släppa med tiden,man kan klumpa sig när man sköter det,tappar sten täckglas mm,sen finns det olika typer av kar,helglas,ram runt,träkar,rostfria med frontruta.jag har hållt på i 30år o råkade ut för ett läck på det 29:e(haft en himla tur),så visst händer det,ring o fråga försäkrings bolagen

                  Kommentar

                  • Buckshot
                    Användare
                    • april 2002
                    • 244

                    #10
                    Jag har aldrig haft ett akvarie som läckt men jag har varit väldigt petig/noggrann när det gäller limningen och underlaget.

                    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

                    Kommentar

                    Arbetssätt...