Tanganayika lämpade för 144l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dalis

    Tanganayika lämpade för 144l

    Hejsan!
    Har kommit över ett 144l akvarium och planen är att ha några Tanganayikaciklider i det.
    Så nu tänkte jag höra här om det är någon som har några förslag på vilka arter som kan vara mest lämpliga för ett såpass litet akvarium. Är även intresserad av att höra om det finns några fallgropar man ska undvika.
    Mvh Mattias
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Välj en eller möjligtvis två arter som normalt har en "minsta akvarierekommendation" som är beydligt mindre än din burk. Personer som råkar ha en liten burk över tenderar att försöka tänja gränserna hela tiden. För stora/många/aggressiva/olika arter som möjligt. Tvärtom är klokt. Ge dem utrymme att verkligen visa sitt beteende så kommer du att få ut mer av att hålla dem.
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • nässlan

      #3
      Ursprungligen postat av Dalis
      Hejsan!
      Har kommit över ett 144l akvarium och planen är att ha några Tanganayikaciklider i det.
      Så nu tänkte jag höra här om det är någon som har några förslag på vilka arter som kan vara mest lämpliga för ett såpass litet akvarium. Är även intresserad av att höra om det finns några fallgropar man ska undvika.
      Mvh Mattias
      Hej Mattias!
      välkommen hit på cilkid.se
      jag skulle välja nån snäcklekare . tex Lamprologus multifasciatus
      de blir inte stora ca 4-5 cm
      de leker i snäckor och du lär ha fullt i karet efter ett tag.
      det är svårt att misslyckas med Lamprologus multifasciatus
      vatten brukar räcka. det finns ju andra snäcklekare osså, kanske du kunde köra 2 olika arter i varsit hörn av akvariet
      jag tycker snäckisar är roliga å intressanta, det händer alltid nåt.
      nässlan

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • oktober 2004
        • 439

        #4
        Multisar eller similis själva är en suverän set up. Vill man blanda i något senare kan någon av de mindre jullarna eller dvärgaltolamprologus vara ett alternativ, men testa att köra dem själva först. De är värda det.
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Dalis

          #5
          Tack för alla tips!
          Blir nog någon liten snäcklekare i karet.
          Tror ni annars att Neolamprologus leleupi är för stor?
          Skulle den kunna gå ihop med t.ex en liten snäcklekarart eller skulle det inte fungera alls?

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            Ursprungligen postat av Dalis
            Tack för alla tips!
            Blir nog någon liten snäcklekare i karet.
            Tror ni annars att Neolamprologus leleupi är för stor?
            Skulle den kunna gå ihop med t.ex en liten snäcklekarart eller skulle det inte fungera alls?
            Leleupin växer såsmåningom ur burken tycker jag. Bättre att prova med en mindre julidochromis, då kommer det att funka i längden. Det finns säkert fler förslag men för stunden tycker jag det låter som ett bra förslag.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • Dalis

              #7
              Okej. då får det nog bli multisar och någon julle
              Finns det någon mal som är lämpad att ha tillsammans med dessa eller är det en dum idé?

              Kommentar

              Arbetssätt...