hjälp mig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    hjälp mig

    Hej jag fick hem mina leptosoma kitumba igår lördag och idag söndag så började dom leka och nu går en hona och tuggar.
    Så nu undrar jag hur stor balja är en lagom spott balja och när är det läpligt att flytta över henne dit.
    Och vill gärna ha några bra tips mm om ni vill dela med er
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej,

    Spottkaret behöver inte vara så stort. De spottkar jag har är från 60-100 liter.
    Ingen sand, bara några platta stenar uppbyggd så att fisken kan gömma sig där.
    Kanske några flytväxter. Töm vatten från vanliga akvariet till spottkaret, så att det är samma vatten i spottkaret. Lagom vattencirkulation och en "syresten" ansluten till en luftpump.
    När honan är ordentlig mörk under hakan och man ser ynglen i munnen, så är det dags att plocka upp henne. Spottningsdags brukar vara runt 21-22 dagar efter lek. Ibland kan det hända att hon spottar i håven men ynglen brukar klara sig.
    Sätt igång en artemiakultur 1 dag innan det är spottningsdags, så att ynglen har nått att äta.
    Tror inte jag glömt nåt.
    Senast redigerad av Wilhelm; 05 februari 2007, 10:38.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Hej,

      Spottkaret behöver inte vara så stort. De spottkar jag har är från 60-100 liter.
      Ingen sand, bara några platta stenar uppbyggd så att fisken kan gömma sig där.
      Kanske några flytväxter. Töm vatten från vanliga akvariet till spottkaret, så att det är samma vatten i spottkaret. Lagom vattencirkulation och en "syresten" ansluten till en luftpump.
      När honan är ordentlig mörk under hakan och man ser ynglen i munnen, så är det dags att plocka upp henne. Spottningsdags brukar vara runt 21-22 dagar efter lek. Ibland kan det hända att hon spottar i håven men ynglen brukar klara sig.
      Sätt igång en artemiakultur 1 dag innan det är spottningsdags, så att ynglen har nått att äta.
      Tror inte jag glömt nåt.
      tack så mycket för dom tipsen de va nog alt jag behövde veta

      Kommentar

      Arbetssätt...