odla neon/kardinaltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeo
    Användare
    • april 2002
    • 17

    odla neon/kardinaltetra

    Hej
    Jag är lite sugen på att försöka olda upp en massa noeon eller kardinaltetror. Skulle vilja ha ett rätt stort stim av dom i mitt kar men jag vill inte köpa dels pga ekonomi och dels att det kan var kul att prova odla. Är det någon som har odlat någon av dess och som kan dela med sig av sina erfarenheter. är det svårt, vad ska man tänka på osv. Har ett 19 liters yngelakvarium som jag tänkte att jag skulle odla i för att sedan sätta över dom till ett 220 liters.
    tack på förhand
    Jeo

  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Jeo!

    www.akvarieguiden.se kan du få snabbare hjälp om du söker råd och tips om odling av tetror.

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Jeo
      Användare
      • april 2002
      • 17

      #3
      Kan av nån anledning inte gå in på akvarieguiden. Kommer bara in på säljmarknaden oavsett vad jag trycker på. Vad kan det bero på?
      Jeo

      Kommentar

      • Anette
        Användare
        • april 2002
        • 178

        #4
        De kan ha problem med servern eller siten. Försök igen vid ett senare tillfälle.

        Anette

        Kommentar

        • Mikael Olsson

          #5
          Har inte odlat neoner eller kardinaler själv men principen är samma för "alla" tetror.

          Håll hanar och honor separerade några dagar i lite varmare vatten än normalt. Sätt sedan ihop fiskarna till lek i lite kallare helt rent vatten (krav beroende på art). Ungefär två hanar per hona brukar vara lagom. Larverna/ynglen kan vara riktigt kinkiga med "ciklidögon" betraktat...
          Läs på i någon äldre akvariebok innan du provar.

          //Mikael

          Kommentar

          • Thorichtys
            Användare
            • april 2002
            • 56

            #6
            äggen hos både neon- och kardinaltetran är väldigt ljuskänsliga. Under leken bör därför akvariet vara täckt på alla sidor, likaså under äggensutvecklingsfas. De bör säkert inte ha mycket ljus när de växer upp heller.
            Ynglen är små och bör antagligen ha infusorier som första mat. Vad jag förstått ska vattnet vara surt, pH 5,5 eller nåt sånt.

            Magnus

            Magnus

            Kommentar

            Arbetssätt...