lite frågor om färgerna på mina fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter B

    lite frågor om färgerna på mina fiskar

    Hej!

    Jag har uppmärksammat två grejer på mina fiskar och vill därför fråga om det.

    1. Mina två delfincyklider har lite svarta fläckar här och var på sig jag får det till tre på var sidan. Ibland syns dom knappt och ibland syns dom jätte bra. Annars är dom fina i nyansen. Sen märkte jag idag att en av delfincykliderna fick två ränder under ögonen som låg exakt i linje med pupillen, såg väldigt fräckt ut precis som en indianmålning.

    2. På en av mina ethelwynnae så försvinner dom fina ränderna på sidorna för i nästa ögonblick var fullt svartrandig. Vad är det är det som hon/han kamoflerar sig eller är det någon känsla den visar? Händer lite då och då.

    Jag vet inte om detta är självklara grejer man ska veta men jag har ju nyss startat med min akvariehobby därför jag ställer frågan!

    EDIT: Såg att jag lagt den i fel katergori nån som kan flytta till afrikanska?
  • Tulle89
    Användare
    • augusti 2006
    • 239

    #2
    Matar du med någon mat med spirulina i? För sprirulina kan ge pigmentfläckar om fiskarna får i sig för mkt av det.

    O ränderna skulle väll kunna bero på humör. Ser detr ofta på mina hongisar att när de jagar varandra o sm¨bråkar så färger de ut mkt mer o både rödare (det e extra red hongisar) o får mycket skarpare lodräta ränder.

    //MVH Tulle
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

    Kommentar

    • Acca
      Användare
      • januari 2007
      • 60

      #3
      Om färgen ändras hastigt är det knappast foderrelaterade pigmentfläckar. Mina Lab. Cae. Golden byter färg mellan nästan vit och klargul och med mer eller minder framträdande svarta markeringar då de är rädda, tuggar, leker, bråkar eller bröstar upp i sig i största allmänhet.

      Kommentar

      • Boffe
        Användare
        • februari 2003
        • 102

        #4
        Delfinerna får ofta fram sina svarta fläckar när de känner sig lite stressade.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

        Kommentar

        Arbetssätt...