Förslag till ett 375-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dannemannen
    Användare
    • juni 2006
    • 7

    Förslag till ett 375-liters

    Hej alla akvariefantaster!

    Skulle vilja ha lite förslag på vad man ska stoppa i 375:an. Funderar lite på några haplisar... Hade en grupp c.moorii förut som jag va mycket nöjd med, men tröttnade på dom efter ett tag.
    Även aulonocaror eller tropheus skulle vara coolt att testa. Känner dock inte för några mbunas just för tillfället.

    Skulle också vilja ha några förslag på sand man kan ha i. Har insett att biltemas blästersand kommer att bli väldigt svår att få ren.
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Tjena mannendanne =)

    Biltemas sand är ju i princip redan ren... det e många som kör med den så vill du ha sån så lär det nog funka utan problem.
    Angående fisk så finns det ju säkert runt 50 möjliga arter(non mbunas) som är snygga och möjliga att få tag på i malawiväg så listan skulle bli lång =(

    Följ magkänslan när du tittar på fisk eller kör lite förslag så man får ett hum om vilket stuk du gillar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • april 2006
      • 209

      #3
      Vad gäller sand så har jag en blandning av engelsk sjösten av varierande grovlek, blästersand från Swedol (upp till 0,2-2 mm) och svart sjögrus från en fjällsjö i Jämtland. Blev riktigt snyggt tycker jag. Att ha endast blästersand tycker jag blir trist och sterilt, men smaken är ju delad... I vilket fall som helst är Swedols blästersand ren från början, i med den bara, lite mjölkigt i vattnet några timmar, sen inga probs.

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Jag tipsar om en vacker aulonocara nämligen Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point"



        Lycka till med fiskvalet
        ||||

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Tja, har fått sånt där malawisug efter nästan enbart haft tanganyika i 1.5 år. Mitt nästa malawikar 375 L ska iaf innehålla 3+3 A. jacobfreibergi "mamela" , 3+3 M. zebra antingen nakantenga eller mpanga sedan är jag sugen av ett par av någon ovanlig copadichromis alt. en art lethrinops. Hur det funkar i praktiken det vet jag inte men det märks.

          Bild på jacobfreibergin.


          Mvh/ BB

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Tja, har fått sånt där malawisug efter nästan enbart haft tanganyika i 1.5 år. Mitt nästa malawikar 375 L ska iaf innehålla 3+3 A. jacobfreibergi "mamela" , 3+3 M. zebra antingen nakantenga eller mpanga sedan är jag sugen av ett par av någon ovanlig copadichromis alt. en art lethrinops. Hur det funkar i praktiken det vet jag inte men det märks.

            Bild på jacobfreibergin.


            Mvh/ BB
            Jag tippar på att du får skippa zebran... annars kommer nog de andra fiskarna förbli silverpilar.
            Jag plockade bort en mbunas art ur burken hemma för 10dagar sedan så nu har jag bara Copadichromis och Lethrinops och Otopharynx, Tramitichromis och Placidochromis som är på gränsen för stökiga men det funkar på håret just nu och det har det hänt mer på en vecka än på 7månader innan, färgmässigt dvs. Många Compadichromisar och Lethrinopsar blir så nervösa av en mbunas närvaro att dom inte vill bli sig själva.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Dannemannen
              Användare
              • juni 2006
              • 7

              #7
              Hej igen!

              Efter lite googling på nätet så har jag kommit fram till att protomelas taeniolatus "hinderi" och aulonocara stuartgranti "cobúe" verkar vara intressanta.
              Någon som har erfarenhet av dessa? och funkar det att ha dom tillsammans?

              Med sanden menade jag att det kan vara svårt att rengöra den väl i akvariet, då det inte funkar att slamsuga med petflaska och vattenslang utan att all sanden hänger med.
              Men aulonocaror vill ju ha nån form av sand, funkar rådasand (i rengörningssynpunkt) bättre då kanske?

              Kommentar

              • nässlan

                #8
                Ursprungligen postat av Dannemannen
                Hej igen!

                Efter lite googling på nätet så har jag kommit fram till att protomelas taeniolatus "hinderi" och aulonocara stuartgranti "cobúe" verkar vara intressanta.
                Någon som har erfarenhet av dessa? och funkar det att ha dom tillsammans?

                Med sanden menade jag att det kan vara svårt att rengöra den väl i akvariet, då det inte funkar att slamsuga med petflaska och vattenslang utan att all sanden hänger med.
                Men aulonocaror vill ju ha nån form av sand, funkar rådasand (i rengörningssynpunkt) bättre då kanske?
                Hej Dannemannen !
                Rådasand fungera perfekt och finns i olika storlekar
                jag kör med 0,8-1,2 mm till mina sandlekare tror jag å jag har inga problem när
                jag slamsuger, du slipper att fvätta rådan osså, bara att slänga i den.

                nässlan

                Kommentar

                Arbetssätt...