lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    lysrör

    Hej nu har jag fått hem mina leptosoma kitumba men jag tycker att jag får inte fram rätt färg på dom.
    Så nu undrar jag om det är någon som har något bra tips på vilka lysrör jag ska köpa för att få fram så bra färger som möjligt.
  • Bedson
    Användare
    • november 2006
    • 109

    #2
    Jag har fått tips om i en belysningstråd att kombinationen powerglo och aquarelle är bra. Sitter och väntar på dem just nu....
    375 l Malawikar + tomt 125 l....

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Bedson
      Jag har fått tips om i en belysningstråd att kombinationen powerglo och aquarelle är bra. Sitter och väntar på dem just nu....
      men är dom bra till just kitumba för att framhäva deras färger

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        PowerGlo ger ett starkt ljus och förstärker de blå färgerna bra...Aquarelle ger också ett starkt ljus och här förstärks de gula, gröna och röda färgerna bra.

        Leptosoma ska väl kanske inte ha alltför starkt ljus för att färgerna ska visa sig så jag är lite tveksam till dessa rör på den arten.

        De här rören är dock de bästa jag haft personligen, men då har jag kört Malawi och Tropheus...vilket varit/är kanon!

        Kolla här så kan du kanske se ut något ljus som passar...



        P.s. PowerGlo och Aquarelle kan mycket väl passa...jag har aldrig haft Leptosoma, men har känslan av att färgerna på dessa blir bättre vid något dämpat ljus...

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          PowerGlo ger ett starkt ljus och förstärker de blå färgerna bra...Aquarelle ger också ett starkt ljus och här förstärks de gula, gröna och röda färgerna bra.

          Leptosoma ska väl kanske inte ha alltför starkt ljus för att färgerna ska visa sig så jag är lite tveksam till dessa rör på den arten.

          De här rören är dock de bästa jag haft personligen, men då har jag kört Malawi och Tropheus...vilket varit/är kanon!

          Kolla här så kan du kanske se ut något ljus som passar...



          P.s. PowerGlo och Aquarelle kan mycket väl passa...jag har aldrig haft Leptosoma, men har känslan av att färgerna på dessa blir bättre vid något dämpat ljus...
          för tillfället har jag ett aquaglo och ett sun glo som jag har släckt

          Kommentar

          • Bedson
            Användare
            • november 2006
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av hansson 82
            men är dom bra till just kitumba för att framhäva deras färger
            Kitumba har jag ingen erfarenhet av men en snabb sökning på google ger att de ser blå och gula ut så lysrörskombinationen jag föreslår passar nog bra. Kombinationen aquarelle och powerglo är ger ju ett genrellt bra resultat.
            375 l Malawikar + tomt 125 l....

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              PowerGlo ger ett starkt ljus och förstärker de blå färgerna bra...Aquarelle ger också ett starkt ljus och här förstärks de gula, gröna och röda färgerna bra.

              Leptosoma ska väl kanske inte ha alltför starkt ljus för att färgerna ska visa sig så jag är lite tveksam till dessa rör på den arten.

              De här rören är dock de bästa jag haft personligen, men då har jag kört Malawi och Tropheus...vilket varit/är kanon!

              Kolla här så kan du kanske se ut något ljus som passar...



              P.s. PowerGlo och Aquarelle kan mycket väl passa...jag har aldrig haft Leptosoma, men har känslan av att färgerna på dessa blir bättre vid något dämpat ljus...
              kan möjligtvis ett powerglo och ett marineglo göra de bättre

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Varför har du inte båda igång? Om du kör både PowerGlo och MarineGlo så tycker nog jag att det blir konstgjort ljus...overkligt blått. Det bästa är ju att få tag på lysrör som ger ett naturligt sken på det mesta, men som framhäver färger exceptionellt bra...och där anser jag att båda PowerGlo och Aquarelle är kanon.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bedson
                  Kitumba har jag ingen erfarenhet av men en snabb sökning på google ger att de ser blå och gula ut så lysrörskombinationen jag föreslår passar nog bra. Kombinationen aquarelle och powerglo är ger ju ett genrellt bra resultat.
                  ok de kan ju absolut vara något att tänka på

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Varför har du inte båda igång?
                    därför att sunglow bliså ljust så att koppen på fisken tappar all färg

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av hansson 82
                      därför att sunglow bliså ljust så att koppen på fisken tappar all färg
                      Blir det för ljust med dom två så ska du nog inte köpa PowerGlo och Aquarelle...de ger också starkt ljus. Är du missnöjd med fiskarnas färger? Har du bild på dom?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ett powerglo väldigt långt fram och sedan en halogenspot som sitter på sidan och lyser bakom röret genom från tex vänster hörn bak med ljuset riktat snett ner mot andra sidan, helt klart snyggast om man ville ha lite lummigt men ändå fräscht.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Blir det för ljust med dom två så ska du nog inte köpa PowerGlo och Aquarelle...de ger också starkt ljus. Är du missnöjd med fiskarnas färger? Har du bild på dom?
                          jag tänkte komletera mitt aqua glo med ett marine glo så kanske de dämpar ljuset lite

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Blir det för ljust med dom två så ska du nog inte köpa PowerGlo och Aquarelle...de ger också starkt ljus. Är du missnöjd med fiskarnas färger? Har du bild på dom?
                            jag har inga bilder men färgen blir ganska dassig på kroppen så det är nästan bara fenorna som det är färg i för tillfället

                            Kommentar

                            Arbetssätt...