Vinnare i fototävlingen Januari 2007

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Vinnare i fototävlingen Januari 2007

    Ett stort Grattis till Nicklas Wijkmark som vann januari månads fototävling. Fotot, Symphysodon aequifasciatus tar därmed årets första finalplats.

    Topplaceringarna 1-3 blev såhär:

    1. Symphysodon aequifasciatus
    Fotograf: Nicklas Wijkmark
    Placering: 1
    Medelbetyg: 7,51

    2. Vieja Regani
    Fotograf: Magnus Sehlin
    Placering: 2
    Medelbetyg: 7,05

    3. Cyathopharynx foae, Linangu
    Fotograf: Ralph Lindberg
    Placering: 3
    Medelbetyg: 6,81

    För att få reda på medelbetyg för sitt eget deltagande foton så kan varje fotograf se detta via menyvalet Mina tävlingsbilder under Fototävlingen.

    Missa inte kommentarer som lagts på bilderna under tävlingen, som nu gjorts synliga. Fortsätt att fylla på kommentarer, då det ger feedback till fotograf.

    Hela månadstävlingen publiceras på Fototävling under rubriken "Resultat November" eller http://web2.ciklidbladet.se/foto_res...anad=1&ar=2007
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    #2
    Grattis Nicklas till vinsten och till ett underbart foto
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Riktigt häftig bild. En av mina två favoriter vann!
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Grattis Nicklas! Härligt foto på förväntansfulla föräldrar...

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Grattis Nicklas till visten och en riktigt bra bild!

          Joakim: Kunde man inte göra en märkessammanställning i tävlingen också, typ märkes-VM i rally Jag tror att det skulle bli ganska intressant (OBS! detta är inte allvarligt menat utan bara för att hetsa Laesk...)
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Christian Alfredsson
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 4122

            #6
            Som vanligt blandar Micke ihop kameramärken och fotografer. Dessutom handlar det idag mycket om att hitta rätt motiv. En bra artbild räcker inte för att vinna utan det krävs något mer.
            Christian Alfredsson
            http://www.zoopet.com
            http://www.christianalfredsson.com

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • februari 2004
              • 2447

              #7
              Grattis Nicklas! Klockren vinnarbild!


              Micke, vi säger så
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • dinajel
                Användare
                • november 2004
                • 569

                #8
                Verkligen grattis! Klockren vinnarbild som sagt. Det var även min favoritbild. Det var även första tävlingen som jag själv var med i, så det var tur att man inte kom sist (kom på plats 11 av 13 med mina prinsessor i fin diagonal).

                Trots min placering så känner jag ändå att jag vill kommentera litegranna kring tävlingen. Jag tycker nämligen det saknas lite kreativitet ibland. Bilderna är i princip nästan alltid likadana, och det är alltid samma sak som premieras. Snygg skarp bild på en fisk från sidan. Helst med kolsvart bakgrund. Visst är tvåan och trean jättebra bilder. Knivskarpa på superfina fiskar. Men beskärningen på viejan? Jag får lite känslan av en elefant i en folkabubbla. Sammanhanget försvinner. Och trean är också fantastiskt snygg. Men den bilden har jag sett förut. Faktum är att den bilden kom trea och fyra i årsfinalen 2005. Ta nu inte detta på fel sätt. Jag skulle vara jätteglad om jag kunde ta såna bilder! Och dom är klart värda sin placering i tävlingen!

                Det kanske är lite såhär jag tänker. Att om man tar ett foto på en människa så blir det oftast en bra mycket bättre och intressantare bild om den personen gör nånting. Ett porträtt är oftast inte alls lika kul. Och om porträttet dessutom är från sidan, mot en helt svart bakgrund? Det blir lite mugshot-känsla liksom. Borde man inte kunna tänka likadant om fiskbilder?

                Jag efterlyser alltså fler bilder på fiskar som visar lite naturligt beteende. Fiskar som bråkar. Som spänner sig mot varandra eller liplockar. Som vallar yngel. Som äter. Som jagar eller jagas. Det finns många såna bilder (tex. vinnaren i januari-tävlingen, och många andra vinnarbilder), men det stora flertalet är inte den typen av bilder.

                Saker jag tänker på är sånt som att prova en annorlunda bildvinkel. Lita annorlunda ljussatt? Djärvare beskärning av fotot? Djärvare skärpedjup? Intressant kontrast mellan olika färger? Ta ett steg närmre? Eller kanske ta ett steg bort från akvariet?

                Eller är det kanske bara jag som tänker såhär? Jag kanske är helt ute och cyklar? Jag tycker bara det är synd att en bild som är lite oskarp men i övrigt intressant och annorlunda (tex. leleupin i januari-tävlingen eller 11:an och 12:an i november-tävlingen för att ta några snabba exempel) räknas bort nästan helt bara pga att det tekniska har fallerat en smula.

                Kan inte Zaphi starta upp sin fotoskola igen, så att man får öva sig lite på såna här saker?
                Daniel Andréasson

                Kommentar

                • nicklas_wijkmark
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 46

                  #9
                  Hej allihop!
                  Tackar så mycket...
                  Loggade in nyss och såg att jag vunnit! Riktigt, riktigt kul!
                  /Nicklas
                  www.wijkmark.com
                  http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

                  Kommentar

                  • malawi375
                    Användare
                    • april 2006
                    • 209

                    #10
                    Måste hålla med dinajel lite grand...de flesta bilderna är som gjorda för att ha i ett artregister och är inte särdeles intressanta. Vinnarbilden här dock undantagen, den var kanon. Men roligare med fler annorlunda bilder, med mindre skärpedjup osv. Ska försöka själv också men lär knappast ha nån chans...

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawi375
                      Måste hålla med dinajel lite grand...de flesta bilderna är som gjorda för att ha i ett artregister och är inte särdeles intressanta. Vinnarbilden här dock undantagen, den var kanon. Men roligare med fler annorlunda bilder, med mindre skärpedjup osv. Ska försöka själv också men lär knappast ha nån chans...
                      Troligen beror det på att många fotografer är glada amatörer och inte professionella akvariefotografer. Tävlingen är ju utlyst för föreningens alla medlemmar och inte enbart för de som är världsbäst på att fotografera eller har en egen fotostudio hemma.
                      Kraven som ni ställer tycker jag är ganska "offside"...

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Det roliga med fototävlingar är att alla utvecklas som fotografer. Tittar man på tävlingarna både här på ciklid.se och på zoopet.com tycker jag att det syns ganska tydligt att nivån hela tiden höjs.
                        Det är väl det som är grundtanken med fototävlingar också? Man deltar inte så mycket för själva tävlandets skull utan för att få kritik på sina bilder och därigenom utvecklas.
                        I Zoopets fototävling brukar det inte längre räcka med en artbild. Troligtvis utvecklas det i samma riktning här på ciklid.se nu när kommentarsfuntionen tillkommit.
                        Senast redigerad av Micke; 06 februari 2007, 16:02.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • malawi375
                          Användare
                          • april 2006
                          • 209

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Kraven som ni ställer tycker jag är ganska "offside"...
                          Oj då, inte var det så jag menade... Personligen tycker jag att bilderna är jätteproffsiga jämfört med vad en själv presterar, men efterlyste bara lite fler "annorlunda" bilder, inte rent tekniskt mer avancerade. Men om det tolkas så här så tar jag tillbaka det...det var inte meningen att reta upp någon...

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Troligen beror det på att många fotografer är glada amatörer och inte professionella akvariefotografer. Tävlingen är ju utlyst för föreningens alla medlemmar och inte enbart för de som är världsbäst på att fotografera eller har en egen fotostudio hemma.
                            Fast jag tycker snarare det är tvärtom. De flesta "artregisterbilderna" tycker jag tas av de mer professionella fotograferna med tillgång till extern blixt, systemkamera, bra macroobjektiv, osv. De något mer originella bilderna tycks vara tagna under mer amatörmässiga förhållanden (kompaktkamera, ingen eller inbyggd blixt, osv.)

                            Var jag så proffsig att jag kunde ta såna otroligt bra foton, så skulle jag nog våga ta ut svängarna lite mer.

                            Kraven som ni ställer tycker jag är ganska "offside"...
                            Det tycker inte jag. Men som tur är får man tycka precis vad man vill. Det jag skrev menade jag att det är sånt man kan tänka på om man vill. Eller så tänker man inte på det. Det var bara min amatörmässiga syn på fiskfoto.
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • dinajel
                              Användare
                              • november 2004
                              • 569

                              #15
                              Ursprungligen postat av Micke
                              Det roliga med fototävlingar är att alla utvecklas som fotografer. Tittar man på tävlingarna både här på ciklid.se och på zoopet.com tycker jag att det syns ganska tydligt att nivån hela tiden höjs. Det är väl det som är grundtanken med fototävlingar också? Man deltar inte så mycket för själva tävlandets skull utan för att få kritik på sina bilder och därigenom utvecklas.
                              Och jag som trodde man tävlade för att vinna?! Närå, skämt åsido. Nivån på tävlingen är väldigt hög med otroligt bra foton. Kanske är det att vi har kommit in i en stagnationsfas där det krävs nåt nytt för att komma vidare, och det är just kommentarsfunktionen som gör att tävlingen lyfts ännu ett snäpp? Det var ju lite det jag ville med mitt ursprungliga (något långa... ) inlägg också. Att få till en diskussion om hur man kan lyfta sig ytterligare något snäpp.

                              I Zoopets fototävling brukar det inte längre räcka med en artbild längre. Troligtvis
                              utvecklas det i samma riktning här på ciklid.se nu när kommentarsfuntionen tillkommit.
                              Ja, det har du helt rätt i. Bilderna på zoopet är faktiskt mer varierade. Hoppas verkligen att många kommenterar mycket på tävlingarna. Själv tyckte jag det var superbra med kritik på min tävlingsbild. Mycket bra också att inte bara NCS-medlemmar kan rösta, utan alla som registrerar sig på forumet!
                              Daniel Andréasson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...