Objektiv och SLR?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Objektiv och SLR?

    Min far och jag är oense om hurvida olika märkens objektiv passar vår Olympus E-500. Kan man använda typ Canons objektiv till Olympuskameror?
    Jag säger att man inte kan det men han säger att det enda man måste kolla är så att det är SLR (va det nu är)...

    Vem har rätt?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    #2
    Ursprungligen postat av Cissi
    Min far och jag är oense om hurvida olika märkens objektiv passar vår Olympus E-500. Kan man använda typ Canons objektiv till Olympuskameror?
    Jag säger att man inte kan det men han säger att det enda man måste kolla är så att det är SLR (va det nu är)...

    Vem har rätt?
    Canons objektiv passar inte på olympus kameror...

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • februari 2004
      • 2447

      #3
      Du har rätt Cissi!

      Canon har en fattning, Nikon en annan, Olympus en annan fattning osv osv....

      SLR (Single-lens reflex camera) har inget med vilka objektiv som passar vilka kameror.
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Ahh, tack Laesk! Kollade lite på netonnet och hittade inget makroobjektiv till Olympus.
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Cissi
          Ahh, tack Laesk! Kollade lite på netonnet och hittade inget makroobjektiv till Olympus.
          Som tur är finns det fler ställen att handla på...
          Olympus Zuiko Digital ED 50/2,0 Macro på www.cyberphoto.se som exempel
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Micke M
            Användare
            • november 2006
            • 116

            #6
            Du kan även leta på nätet om du hittar mellanringar till din kamera. Det är helt enkelt ett "rör" helt utan linser som du sätter mellan kameran och objektivet. Säljs ofta i 3-pack med olika storlekar. Dessa rör gör att närgränsen ändras så du kommer närmre med dina vanliga objektiv. Med alla tre på samtidigt kommer man extremt nära. Dock kan man inte fokusera på något lite längre bort när du använder dessa, och de stjäl en del ljus. Billiga dock och kan vara ett alternativ om du inte hittar macrogluggar.
            www.fotosidan.se är ett tips där du hittar länkar, recensioner och begagnat. Och massor av tips.
            Mvh micke

            Kommentar

            • Cissi
              Användare
              • juni 2006
              • 357

              #7
              Vad händer om man sätter mellanring på ett teleobjektiv kontra vidvinkel?
              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Man får kortare närgräns och större avbildningsskala med mellanringar.
                För att räkna ut avbildningsskalan delar man mellanringen storlek med objektivets brännvidd, t ex. 20 mm mellanring/50 mm brännvid på objektivet ger avbildningsskala 0,4. Ett motiv som är 5 cm blir alltså 2 cm på bildsensorn.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Fotograferande är ju mer än en vetenskap!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...