Ändring i Ca-720L kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    Användare
    • september 2003
    • 788

    Ändring i Ca-720L kar

    För tillfället ser mitt kar ut så här med följande innehåll: lekpar Parachromis friedrichstalii 20+ cm, lekpar Salvini 10 cm, 2 st Parachromis Managuensis 10-12 cm, 5 st Crenicichla Xingu 8-13 cm + en del malar.

    Som det är nu så känns karet lite halv tråkigt, ingen riktig ordning på det liksom.

    Vad kan man släppa i och vad bör man ta bort från karet??
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    jag hade tatt ut allt med tegel. "Plockat" sten från naturen o ihop med de rötter el skaffa fler rötter bygga upp det så det blir lite mer naturliga avgränsningar, själv föredrar jag att blanda eng sjösten med "sand". sen så ser det trevligare ut med ren fram ruta

    Kommentar

    • Mattias Andersson
      Användare
      • september 2003
      • 788

      #3
      Tegelrören ligger bara i för att småfisken skulle kunna gömma sig i när freddiesen leker..
      Lite svårt o se på bilden men jag kör faktiskt med sjösten blandat med blästersand...
      Framrutan brukar inte vara så skitig, jag lovar

      Så du tycker jag ska lägga i "natursten" i karet, många små eller färre men större, har ett par riktigiga bumlingar liggandes.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        jag förstår syftet med teglet, men du undrade vad man kan göra, själv gillar jag inte alls teglet, jag tror att du kan göra områden till dina fiskar med stenar o rötter, ev kan du behöva fler rötter om du ska bygga upp det så.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Känns väldigt budget 80tal... Skaffa natursand typ blästersand(billigt som satan)från Baskarps skicka i 2 feta klippor, kanske en på var sida och sen kombinera ihop rötterna så det blir lite lagun känsla under dom typ. Där kan ju småfisken även gömma sig... Belysningen, kanske mindre gul ton i den, välj ett annat/andra rör.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            håller med om att det hade sett trevligare ut om teglet åkt ut. Försök även att dölja utrustningen i karet med sten och rötter.
            Om du funderar på ny fisk så får det ju vara något som är stort nog för att inte bli mat, det finns ju en del kola större tetror som hade kunnat bli riktigt coola i ditt kar.
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              Användare
              • september 2003
              • 788

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              Känns väldigt budget 80tal... Skaffa natursand typ blästersand(billigt som satan)från Baskarps skicka i 2 feta klippor, kanske en på var sida och sen kombinera ihop rötterna så det blir lite lagun känsla under dom typ. Där kan ju småfisken även gömma sig... Belysningen, kanske mindre gul ton i den, välj ett annat/andra rör.
              Teglet ska ut, praktiskt men ganska fult, måste jag hålla med om.
              På tal om belysningen så är det 4 st Aquarelle som sitter i, av nån anledning så ser vattnet så gult ut efter 2-3 dar även om jag byter 80% vatten i karet.

              "Lagunkänsla", hur menar du där??

              Kommentar

              • zeke66
                Användare
                • maj 2006
                • 106

                #8
                av nån anledning så ser vattnet så gult ut efter 2-3 dar även om jag byter 80% vatten i karet.

                Inte så konstigt då du har rötter i och dom missfärgar vatten
                450 L med Tropheus Ilangi F1

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #9
                  att det är gult kan ju bero att du kanske har nya rötter, gult ljus från rören, el att du matar med något foder som kan missfärga vattnet, jag har haft samma sak när jag matar med hikari pellets , vattnet blir mycket gulare än men annan pellets.

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av zeke66
                    av nån anledning så ser vattnet så gult ut efter 2-3 dar även om jag byter 80% vatten i karet.

                    Inte så konstigt då du har rötter i och dom missfärgar vatten
                    Mina rötter färgar bara vattnet någon månad efter jag har köpt dom..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • Mattias Andersson
                      Användare
                      • september 2003
                      • 788

                      #11
                      Rötterna har legat ett par år i akvarievatten, så dom borde inte färga mer o rören är ju Aquarelle, som e kända för o ha ett röd/blått ljus.

                      Kan ligga nåt i det där med fodret, matar ganska mycket med Hikari och räkmix.

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Har du fyra rör av samma sort så kan du prova att byta ett eller två rör med andra spectrum än dina gamla. Jag kör med Aquastar + Grolux i samma bytta. Tycker att dom passar kanon ihop. Att plantera i lite växter "färgar" oxå om karet en hel del.
                        Att limma i ett par moduler kommer även det att förändra utseendet totalt. I dom kan du dessutom gömma en hel del teknik.
                        En kul grej som jag oxå har sett är att fästa en rot i täckglaset. Riktigt snyggt och effektfullt kan det bli
                        Senast redigerad av LN; 02 februari 2007, 10:43.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Mattias Andersson
                          Användare
                          • september 2003
                          • 788

                          #13
                          En viss skillnad efter vattenbyte + ommöblering

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Jag skulle testat att ställa rötterna mer / \ så dom lutar mot varandra på toppen typ... så kan fisken simma under... har du tid o lust så testa för det kan ibland bli sjyst om man gör så.
                            Det där ser redan 20resor bättre ut.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mattias Andersson
                              En viss skillnad efter vattenbyte + ommöblering
                              Att så lite kan göra så mycket....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...