Växter rutnar? eller vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Växter rutnar? eller vad?

    Hej,

    Jag är inte direkt haj på alla växters behov...

    men jag ska ha ett Sydamrikanskbiotp och vill ha växter för dom är fina där i.

    Min Vattenpest börjar bli bege brun nu... var bara ett par veckor sedan jag köpte den.

    Min Vallisneria börjar få genomskilnliga blad tunnare ä'n vid inköp!

    Min vattenpest har klarat sig än köpte en modersplanta för 140:- !! ca 50 cm hög å bred å fin kanske därför den har klarat sig bätre?

    Hjälp!!

    Mvh Ola


    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • Anette
    Användare
    • April 2002
    • 178

    #2
    Hej Ola!

    Det låter som om dina växter har järnbrist!

    Skaffa (köp) växtnäring hos din akvariehandlare. Använd INTE den växtnäring man använder till krukväxter! Se till att näringen innehåller det järn dina växter behöver.

    Vattenpesten är svår, oftast vill den ha det svalare än vi har det i våra tropiska akvarier.

    Lycka till
    Anette

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • August 2002
      • 1232

      #3
      Hej Anette!

      Skrev fel den platan som kostade 140:- är ingen vattenpest utan en Svärdsplanta.

      Ok, får ge mig av emot akvarieaffären och köpa Näringskulor?
      eller bara växtnäring?

      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • salar
        Användare
        • June 2002
        • 227

        #4
        Kör inte med så svåra växter.
        Egentligen är vattenpest en kallvattensväxt.Vill man ha den i ett varmare akvarium så stiger kraven betydligt.
        E.bleheri,javaormbunke,cryptocoryne wendtii är lätta och måttligt ljuskrävande växter som jag haft samma med förökning i åratal utan problem med undantag för cryptocorynen möjligtvis.

        SALAR
        SALAR

        Kommentar

        • Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

          #5
          hej,

          Nu har det gått ett tag sen sisst.

          jag köpte 1 st flaska Tetra plantmin
          sedan 7 st lerkuler som jag trycker ner i gruset vid växterna.

          det käns som om växterna mår bättre nu men ändå inte fullt bra...hm..
          på en av mina växter versillia (Ursäkta stavning) får bruna alger som är ca 2 cm långa sticker ut från bladen som hårstrå, vad är det?
          Dessa finns också på min svärdsplanta, hur svår är svärdsplanta att hålla?

          Är det fär mycket l/t med en fluval 404 ytterfilter 1300l/t samt ett annat som sitter bakom en filtermatta PP10 blå, men det som mest oroar mig är fluvalen.

          Tack för hjälpen,

          Mvh Ola

          ola lindeberg
          ola lindeberg

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • January 2003
            • 432

            #6
            Hej Ola!

            Det låter som om du har problem med kiselalger. Uppkommer tex. vid för dålig(klen) belysning och vid "dålig" vattenkvalitet.
            Övermatning och/eller för sällsynta delvattenbyten kan vara en orsak. Kiselalger uppkommer oftast vid ganska hårt vatten, och få växter trivs under samma omständigheter. det är ganska vanligt att man får algerna (till en början) i ett nystartat akvarium, men problemet brukar vara övergående.

            Alltså, det kan finnas flertalet anledningar till varför växterna inte trivs, men kiselalgerna trivs storartat. Det kan vara en, eller en kombination av omständigheter som gör att problemet uppkommer.

            Järngödning är definitivt inte fel, men kan vara bortkastade pengar om växternas ljusbehov ej tillgodoses och/eller vattenkvaliteten är undermålig.

            "Är det fär mycket l/t med en fluval 404 ytterfilter 1300l/t samt ett annat som sitter bakom en filtermatta PP10 blå, men det som mest oroar mig är fluvalen."
            Hur stort akvarium? Hur mkt. pumpar PP10 blå?

            Med vänliga hälsningar





            F
            /Fredrik

            Kommentar

            • Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

              #7
              Hej,

              Akvariet är på 325L 130*50*50 cm.

              pumpen bakom PP10an pumpar nog runt om 400-500 l/t.

              jag växterna få för mycket ljus?

              Mvh Ola

              ola lindeberg
              ola lindeberg

              Kommentar

              Arbetssätt...