Betéende fråga på Zebraciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter B

    Betéende fråga på Zebraciklid!

    Hej!!

    Min första fråga här.
    Jag har precis införskaffat mig ett 240l akvarie. Jag har bland annat två zebraciklider, en stor hane och en lite mindre hona. Honan var typ grå med svarta ränder när jag släppte i henne i mitt akvarie nu ca 1v senare så har hon utvecklat mycket röd färg, står färgen för någonting är då min fråga. Hanen sitter inne i en kruka nästan hela dagen lång och så fort hon visar sig så simmar han runt henne och typ jagar henne lite och sen när hon försvinner så simmar han in i sin kruka igen.

    Här är en bild på zebrahonan.
    Senast redigerad av Gäst; 30 januari 2007, 20:55.
  • B-mark
    Användare
    • oktober 2005
    • 95

    #2
    Hej! Välkommen till forumet!
    Bli inte förvånad om du snart kan beskåda yngelvård. Denna art är mycket lättlekt och jag kan inte sluta att fascineras av den trots att jag hållit rätt många ciklidarter genom åren. Färgen på honan är säkerligen en signal som gynnar individen att få en partner. Att den dessutom underlättar könsbestämningen kan vi bara tacka för
    För tillfället håller jag och Ola Sjödin, här på forumet, på med ett genetikprojekt i den skola vi arbetar på. Vi låter randiga och vita (elfenben) Cryptoheros nigrofasciatus
    para ut och eleverna får se hur ynglen blir. Därefter ska de genom ett korsningsschema lista ut om föräldrarna har anlag för vitform eller ej. Även elever som normalt inte visar så stort intresse för akvarierna på skolan, ställer frågor vid detta projekt. Kul tycker jag!
    / Stefan

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av Peter B
      Hej!!

      Min första fråga här.
      Jag har precis införskaffat mig ett 240l akvarie. Jag har bland annat två zebraciklider, en stor hane och en lite mindre hona. Honan var typ grå med svarta ränder när jag släppte i henne i mitt akvarie nu ca 1v senare så har hon utvecklat mycket röd färg, står färgen för någonting är då min fråga. Hanen sitter inne i en kruka nästan hela dagen lång och så fort hon visar sig så simmar han runt henne och typ jagar henne lite och sen när hon försvinner så simmar han in i sin kruka igen.

      Här är en bild på zebrahonan.
      Hej Peter och välkommen till forumet...
      Den röda färgen som honan nu har utvecklat betyder i stort sett att hon har blivit könsmogen och redo att leka, den röda färgen kommer hon att ha under hela sitt liv nu.
      Ps. Zebracikliden är en Centralamerikansk ciklid och inte från Sydamerika. Ds.
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av Peter B
        Hej!!

        Min första fråga här.
        Jag har precis införskaffat mig ett 240l akvarie. Jag har bland annat två zebraciklider, en stor hane och en lite mindre hona. Honan var typ grå med svarta ränder när jag släppte i henne i mitt akvarie nu ca 1v senare så har hon utvecklat mycket röd färg, står färgen för någonting är då min fråga. Hanen sitter inne i en kruka nästan hela dagen lång och så fort hon visar sig så simmar han runt henne och typ jagar henne lite och sen när hon försvinner så simmar han in i sin kruka igen.

        Här är en bild på zebrahonan.
        Hej

        Jo då jag har flera sådana fiskar och honan är normalt
        den "vackrare" fisken i arten.
        Ett tecken kan vara att hon har blivit könsmogen och får då den
        den här kopparröda färgen.

        I ditt akvarium har du säkert snart Zebrayngel.
        Hanen håller säkert på att göra iordning lekplats.
        Fisken är mycket lättodlad.

        Lycka till

        Håkan

        Kommentar

        • Peter B

          #5
          Oj, tack för 3 väldigt bra svar. Jag glömde säga att dom fick yngel någon dag innan jag fick dom fast i min kompis akvarium. Han ville ej ha dom men jag blev överförtjust i dom. Till min förvåning så går dom ihopa mycket bra med mina Malawi ciklider "golden och Aulonocara ethelwynnae". Har inte sett ett enda gnabb emellan dom.

          Men det var ju verkligen kul att höra att dom börjar förbereda för lek.

          En dum fråga kanske men ser man tydligt när honan munruvar, för det är väl det dom gör va?

          Beast: Tack för rättelsen!

          Kommentar

          • jimmy
            Användare
            • december 2002
            • 44

            #6
            väkommen till forumet.

            jag ser att du kommit in på rätt bana. men jag läste att du har *****
            .....vad e det för något.... munruvare vad är det för något...



            det är en bra länk att börga med massor av info, finns även fina bilder på det du undrade om tidigare i tråden.

            hoppas du hittar in i tjusningen med CA
            Senast redigerad av jimmy; 30 januari 2007, 22:45. Anledning: FEL STAVAT

            Kommentar

            • JockeB
              Användare
              • maj 2004
              • 2964

              #7
              Ursprungligen postat av Peter B
              Oj, tack för 3 väldigt bra svar. Jag glömde säga att dom fick yngel någon dag innan jag fick dom fast i min kompis akvarium. Han ville ej ha dom men jag blev överförtjust i dom. Till min förvåning så går dom ihopa mycket bra med mina Malawi ciklider "golden och Aulonocara ethelwynnae". Har inte sett ett enda gnabb emellan dom.

              Men det var ju verkligen kul att höra att dom börjar förbereda för lek.

              En dum fråga kanske men ser man tydligt när honan munruvar, för det är väl det dom gör va?

              Beast: Tack för rättelsen!
              Malawisarna du har är munruvare men inte Zebracikliden, den är substratruvare som det heter dvs att dom lägger äggen på en sten eller i krukan som du har tex, sen fläktar dom äggen med fenorna. Sen kommer du få se ett litet moln av yngel som dom skyddar frenetiskt..
              Mvh Jocke
              Centralamerikanska Ciklider!

              Kommentar

              • Peter B

                #8
                aha man lär sig nått nytt varenda dag . Då ska jag hålla utkik på deras gömställe!

                Tack för länken Jimmy, ska genast in och surfa där lite!

                Kommentar

                Arbetssätt...