Akvariedagbok / loggbok

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Akvariedagbok / loggbok

    Är det någon som för logg/dagbok över sina akvarium? Har länge fyllt i ett antal uppgifter i vanliga årskalendrar där jag bl a skrivit in:
    - Utfodring
    - Vattenbyte
    - Filterrengöring
    - Förändringar i bestånd
    - Lekar
    - Observationer i allmänhet
    Ovärderligt och bra stöd för minnet i många fall. Skulle vilja hitta något bra kalenderprogram eller liknande till datorn. Har provat några olika men inte riktigt fastnat för något.
    Kom gärna med lite tips, ideér och varianter på hur ni gör.
    Micke
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Kan meddela att jag för en snarlik loggbok. Ett litet anteckningsblock där jag skriver in, tex lek, nya fiskar, sålt fiskar, storlek(mätning). Men inte så duktig att jag anteckningar utfodringar och vattenbyten. Men de har blivit lite av rutin, så utfodring och vattenbyten får jag hålla koll på i huvudet =)
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Kan du inte mickla ihop ett kalkylark i Excel? Så stora mängder text skriver du väl inte? I så fall kan du använda kommentarfunktionen för löpande text och ha värden av olika slag i cellerna. Fördelen med Excel är att du kan få alla data sökbara och behandlingsbara. Du kan lägga upp ett tjusigt diagram över temperaturkurvor eller yngelproduktion om du vill.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Jupp, kör med en svart anteckningsbok i lokalen. Kommer vara ovärdelig i framtiden när det blir bättre snurr på det. Gör det mest för att hålla koll på lek (datum viktigt) och en del andra förutsättningar. Matning och vattenbyten skriver jag inte ner, om jag inte förbereder lek i något kar. Andra saker kunde jag skriva ner, men gör i stället en markering på själva prylen - t ex vid lysrörsbyten, enkelt att skriva ner år/månad med tuschpenna på röret.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Ursprungligen postat av Per Bjellert
          Kan du inte mickla ihop ett kalkylark i Excel? Så stora mängder text skriver du väl inte? I så fall kan du använda kommentarfunktionen för löpande text och ha värden av olika slag i cellerna. Fördelen med Excel är att du kan få alla data sökbara och behandlingsbara. Du kan lägga upp ett tjusigt diagram över temperaturkurvor eller yngelproduktion om du vill.
          Nej, det är inte så mycket information egentligen. Gör en notering om det är fryst mat eller torrfoder samt när malarna får squash eller sötpotatis, när det gäller utfodring t ex.

          Får kolla lite på Excel om jag kan skruva till något, har väl inte "high-score" i Excel men första "bossen" har jag kommit förbi...
          Micke

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Det finns en del färdiga program för akvarieskötsel-loggning, både till PC och Mac. Det senaste jag testade var till Macosx och verkade förbaskat komplett.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Jag har varit tvungen att börja jobba mer i excell än tidigare & därmed har man ju inte direkt high-score i det men det tar sig sakta men säkert. För att underlätta för mig har letat lite länkar & funnit några som är rätt bra. Det finns kanske inte färdiga lösningar men hjälp på vägen. Jag har själv inte hunnit kolla igenom allt på sidorna så en del kan vara off-topic men vem vet, kanske det finns nått matnyttigt ändå, om inte till detta projekt så till nått annat.

              expowera.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, expowera.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!


              维多利亚vic67中国线路检测(www.kentexcel.com)拥有真人、体育、电子、彩票、棋牌等娱乐游戏,提供免费试玩账号和最新手机客户端下载,同时推出7X24小时美女在线光临您的圣驾!




              Får hoppas att det hjälper dig lite Jarnis så att du kan ta dig förbi nästa "bossen" oxå ;-)

              Kommentar

              • Jarnis
                Användare
                • november 2005
                • 415

                #8
                Bra länkar Tottas, ska göra en koll och se om det hjälper. Jobbigt när det inte finns "fusk-koder" så att man blir odödlig...
                Micke

                Kommentar

                • panna
                  Användare
                  • december 2004
                  • 233

                  #9
                  Det finns en pocket bok som heter Excel for dummies. Kanske något. mvh. Jouni

                  Kommentar

                  • pny
                    Användare
                    • april 2002
                    • 210

                    #10
                    Eller så kan man göra som undertecknad och skriva sin akvariedagbok / logg på nätet så att andra kan ta del av ens (o-)kunskaper...

                    Min finns här sedan snart 5 år: http://www.pny.se/akvariedagbok/
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

                    Kommentar

                    • Micke M
                      Användare
                      • november 2006
                      • 116

                      #11
                      Skriver ner det mesta i en liten bok som ni andra redan nämnt. Jag skriver även ner alla vattenvärden där när jag mäter. Kul å se hur vattnet påverkas mellan och efter vattenbyten etc, och kunna gå tillbaka å se vad man haft vid lek osv.
                      Skriver även upp vad jag betalat för firrarna, kan va kul å se "vad det kostade förr", samt inköpsställe.

                      Mvh Micke

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 3615

                        #12
                        För också anteckningar i lokalen. Mest vid sjukdom och vid lek.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          #13
                          Ursprungligen postat av pny
                          Eller så kan man göra som undertecknad och skriva sin akvariedagbok / logg på nätet så att andra kan ta del av ens (o-)kunskaper...
                          Har oxo skrivit "dagbok" po nätet, men det är endast om mina botior och efter önskemol 3-sprokig.



                          Nu är det ALMANACKAN som gäller.
                          Behöver ju bara skriva lite, so man själv fattar.



                          "Sitter i Bayern o skriver"
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            "Sitter i Bayern o skriver"
                            Kan nog tänka att det blir en bägare eller två
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #15
                              Minst 3 om dagen är bra för magen!
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...