Är det någon som har erfarenhet av...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Acca
    Användare
    • januari 2007
    • 60

    Är det någon som har erfarenhet av...

    Är det någon som har erfarenhet av Astatotilapia nubila - Nubilaciklid? Funderar närmast på attityd i akvariumet: bråkstake eller snäll? Tillgänglighet i Sverige? Lämpliga gruppfördelningar beträffande antal honor per hanar?
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #2
    Totalt osäljbar fisk enligt min mening. De blev äldre än en del anställda på jobbet.
    Inte den stökigaste fisken dock.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Mellanting i tuffhet går bra ihop med rödzebra. Går att ha hur som helst nästan. Just nu har jag 5+5 i ett kar och 5+3 i ett annat. Inga problem i något kar, enda gången jag haft problem var när jag släppte ner en liten hane och 5 honor till stor ensam hane. Då blev lillen ihjälslagen.

      Kommentar

      • daniel_i_malmö
        Användare
        • april 2002
        • 1338

        #4
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Totalt osäljbar fisk enligt min mening.
        För 15 år sedan upplevde vi nästan samma sak. Dock, så fort en dominant hane färgade ut och blev blåsvart med röda fenkanter såldes den och ett par honor. Sedan var de osäljbara tills en ny hane färgat ut. Lite som en Aulonocara på så sätt.

        Våra gick i ett väl upplyst akvarium med kalksten och vit korallsand (fd saltvattensakvarium). Mycket effektfullt med den mörka fisken mot vit bakgrund. Det var en lättskött och lättodlad fisk.

        Hanarna är tuffa som en genomsnittsmbuna. Funkar fint i ett Mbuna-akvarium även om det inte är helt biotopriktigt.
        Senast redigerad av daniel_i_malmö; 29 januari 2007, 22:30.
        Tjugofem år med ciklider.
        http://www.malmoakvarieforening.se
        Centralamerika 2006
        Svart kaffe och drömmeri...

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Totalt osäljbar fisk enligt min mening. De blev äldre än en del anställda på jobbet.
          Inte den stökigaste fisken dock.
          Var det därför dom inte gick att sälja?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Acca
            Användare
            • januari 2007
            • 60

            #6
            Tack för all info. Verkar inte vara helt lätt att få tag i. Såg att du, Endymion, var den enda listade odlaren enligt Fiskförmedligen. Kikade på en del fisklistor men ingen som hade den i lager. Någon som vet om/var den finns att beskåda/köpa norr om dalälven?

            Kommentar

            Arbetssätt...