Hjälp med akvariet önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ¤pia¤

    Hjälp med akvariet önskas

    Jag behöver hjälp med vårt akvarium men vet inte vilken forumsdel min fråga hör hemma i.


    Vi startade för strax över ett år sedan ett akvarium, 152L. Vi var osäkra på vad vi ville ha för fiskar (nybörjare) så djuraffären hjälpte oss. Det blev en härlig blandning 2 gula hantelciklider, 4 scalarer (1 är kvar) och två silverhajar. Dessutom en mal. Senare kom även 3 viktoriazebraciklider med i gänget. De senare ynglade av sig för en månad sedan, av 18 är det 8 st som lever idag (har dem i en "nätkasse").


    Men vi har startat upp akvarium nr 2 vid nyår och tänkte köpa lite nya fiskar till det. Vi flyttade först över hantelcikliderna. Men sista månaderna har vi gått till en annan fiskaffär och de verkar mera kunniga. De bara skakar på huvudet när vi berättar vad vi har för några fiskar. Rådet nu var väl att det var lättare att sälja hantelcikliderna och börja om på nytt med något annat. De hade några andra ciklider (minns inte namnet dock ) som ev kunde fungera ihop med våra gula hantelciklider.

    Vad tycker ni om detta? Vad hade ni som kan betydligt mera gjort?


    Dessutom undrar jag hur stora ynglena behöver vara för att man ska våga släppa ut dem ur nätkassen. Vill ju gärna att de överlever.


    Tacksam för hjälp!
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Hej Pia o Välkommen till Ciklid.se

    Det är helt upp dig själv vad du vill ha i dina akvarium.
    Ett intressant sätt att "bygga" upp sitt akvarium kan vara att göra det biotop likt.
    Alltså göra en liten bit av den sjö eller världsdel i sitt hem.
    Det finns många olika inriktningar att välja på t.e.x Sydamerika, centralamerika, Malawi eller Tangayika sjön.
    Gör man på det sättet så är det lite lättare att fåtill en typ av vatten som passar alla dina fiskar i akvariet. En del vill ha lågt ph en del vill ha högt ph.
    När du har valt en inriktning t.e.x sydamerika i ditt kar så är det betydligt lättare och rätt kul faktiskt att försöka fåtill fiskar som passar samman och är från samma "ställe".
    Om du vill så kan du kolla in min tråd nedan. I den så har jag fotat två sydamerika (SA) och ett Tanganyika akvarium.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • februari 2006
      • 557

      #3
      Jag har inte erfarenhet av victoriaciklider men de malawiciklider jag har verkar vara mycket självständiga och snabba redan efter några dagar. Hällde i två kullar till föräldrarna innan jul och då var de ca 2 cm långa. Det gick hur bra som helst. De får vara i fred mest hela tiden. Var lite orolig först eftersom de verkade så orädda, men alla verkar ha klarat sig. (svåra att räkna dock)

      Min gissning är att när fiskarna får spotta i sällskap med vuxna fiskar så ryker det yngel precis vid spottningen för då far de runt utan större motorik verkar det som och då har jag sett "pappa" hugga efter dem.
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ingen bra idé dock att släppa ynglena direkt i när de är små, de vuxna firrarna kan tro att det är mat du lägger i. Försök att släppa ut de från yngelkassen genom att sänka ner den helt under ytan så kan ynglena simma ur själva. Eftersom de har gått i samma burk som de vuxna borde det funka jättebra!

        Någon kanske stryker med vid matning men shit happens...

        Välkommen till ciklid.se förresten!

        /Erik

        Kommentar

        • Rhodebaert
          Användare
          • februari 2006
          • 557

          #5
          Hehe kanske uttryckte mig lite underligt. Hällde var mer att jag koppade i dem med plastpåse och sedan öppnade påsen mot en hög växter så att de kunde simma in och ta skydd om de ville. Vilket de inte gjorde
          Det går alltid en senare buss.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hmmm...

            Det är alltid tråkigt att prata för små akvarier men i vilket fall. Hur stort är det nya akvariet? Hantelciklider blir rejält stora och bör ha minst 300 liter att röra sig i. Scalarer bör ha minst 50 cm höga akvarier.

            Det kan vara bra att veta om ni nu ska välja inriktning för akvarierna. Kombinationen scalar, hantelciklid och viktoriazebra är kanske inte helt 100. hantlar och scalarer upskattar lungn och ro medan Viktoriaciklider är rätt aktiva.

            Det finns massor av ciklider och andra fiskar som passar såväl med hantlar som med viktoriaciklider. Det finns mao mycket kul att upptäcka i akvarievärden framöver.

            Grattis till ynglen!

            Ett sätt att se om ynglen kan gå med de vuxna fiskarna är ju att använda sig av en så kallad testpilot. Skicka ner ett yngel i akvariet. Är han kvar 24 timmar senare är det nog rätt lungt.

            Mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • ¤pia¤

              #7
              Det nya akvariet är något mindre, på 132 L.

              När vi (makens projekt från början) så talade han om vad för akvarium vi hade och frågade vad som kunde passa ihop och för den storleken


              Vi hittade efter någon vecka ett litet yngel som gömde sig i en plastväxt (vår enda) i botten och den lever fortfarande fritt. Igår släppte maken ut en till och den lever fortfarande.


              Just nu bor den stora elaka hantelciliden avgränsad från de andra i det nya akvariet.
              Alla är överflyttade till det nya akvariet förutom victoriazebracikliderna och deras yngel.

              Kommentar

              Arbetssätt...