Hur få någorlunda fast räkmix??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Hur få någorlunda fast räkmix??

    Jag vet att det finns en uppsjö av recept på räkmix på nätet. Jag har använt mig av det i Ciklidboken och fiskarna gillar det - men jag har problem att få till en någorlunda fast mass vid tillverkandet (antar att gelatinet ska åstadkomma detta). Blir mest en smet som kvarstår som smet och därmed är svårhanterlig att få till lagom plattor...om ni förstår. Jag fryser den nu och bryter sedan - men skulle vilja ha fastare konsistens från början...

    Hur gör ni? och snälla inte bara recept - lite handfast beskrivning!
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • janne
    Användare
    • april 2002
    • 20

    #2
    Hej
    Jag brukar se till att smeten är ca 40-45 grader innan gelatinet blandas i. Sen häller jag smeten i 1-liters plastpåsar plattar till och får vila över natten innan frysning.
    janne

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      gå till en asiatisk handel och köp agar agar (gjort på alger istället för grissvål)
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        Låt det stå över natten i kylen, innan du fryser ner det. Jag tror att det behöver lite tid att "härda" innan du skickar in det frysen. Jag hade oxå det problemet, när jag sen lät det stå över natten så blev mixen mycket bättre.
        mvh Jocke
        Senast redigerad av maltandis; 29 januari 2007, 18:11.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Min victoriaciklid räkmix:
          2 kg Räkor
          1 kg Spenat
          1 kg Ärtor
          1 förpackning mungböngroddar (färdiggroddade) (nyttigt och ger fräsch doft)
          1 förpackning alfalfagroddar (färdiggroddade) (nyttigt och ger fräsch doft)
          1 burk musslor
          0,4 kg strömming (luktar inte så mycket som viss annan fisk)
          2 burkar konserverade kikärtor
          2 påsar Agar Agar
          + astaxantin tills det blir bra färg

          Börja med att mixa mindre portioner, mixa tills det blir genommixat. Häll sedan över i ett större spann, där du blandar ihop allt med med en slev. Tillsätt sedan astaxantin tills du får en fin röd färg. Sedan blandar du ut Agar Agar:et i vatten, en knapp halv liter per påse. Och tillsätter även detta och rör om. Sedan letar du upp din största och sämsta gryta. Koka upp hela smeten under kraftig genomrörning. Det bränner fast lätt som tusan. Koka upp tills hela smeten kokar och inte bara att det kokar i bottnen. Häll över i ett spann och låt det svalna ett tag (när du kan hälla över i påsar utan att bränna dig). Sedan är det bara att hälla över i påsar.

          Går säkert göra lite annorlunda nånstans men det här funkar bra för mig och du får en räkmix som håller ihop flera dagar i vatten.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Räkmixen ska stå och "härda" en stund tills att den fått en hårdare konsistens. Först när man uppnått det så kan man portionera ut det i plastpåsar och frysa in. Så brukar iallafall jag göra det...

            Jag brukar också dosera med 50g gelatinpulver per kg räkmix.

            Som föreslagits här så kan man använda agar agar, men här är det annan tillredning som kan vara lite mer svår att få till en bra fast konsistens. Jag skulle inte råda dig att koka upp räkmixen utan koka hellre upp agar agar med vatten för att sedan tillsätta det flytande agar agar i räkmixen under stark omrörning.
            Senast redigerad av StefanL; 29 januari 2007, 17:43.

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              läs igenom denna tråd, och plocka ut gobitarna

              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • wracker
                Användare
                • juni 2006
                • 295

                #8
                bara undrar

                tänkte testa att göra mix med räkor, ärtor å torskfile... bör man koka torsken eller nått innan man mixar? köpt i sluten förpackning.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Fiskarna gillar rå torsk bättre än kokt.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    nackdelen med torsk är att den luktar rätt mycket

                    Kommentar

                    • janne
                      Användare
                      • april 2002
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Min victoriaciklid räkmix:
                      2 kg Räkor
                      1 kg Spenat
                      1 kg Ärtor
                      1 förpackning mungböngroddar (färdiggroddade) (nyttigt och ger fräsch doft)
                      1 förpackning alfalfagroddar (färdiggroddade) (nyttigt och ger fräsch doft)
                      1 burk musslor
                      0,4 kg strömming (luktar inte så mycket som viss annan fisk)
                      2 burkar konserverade kikärtor
                      2 påsar Agar Agar
                      + astaxantin tills det blir bra färg

                      Börja med att mixa mindre portioner, mixa tills det blir genommixat. Häll sedan över i ett större spann, där du blandar ihop allt med med en slev. Tillsätt sedan astaxantin tills du får en fin röd färg. Sedan blandar du ut Agar Agar:et i vatten, en knapp halv liter per påse. Och tillsätter även detta och rör om. Sedan letar du upp din största och sämsta gryta. Koka upp hela smeten under kraftig genomrörning. Det bränner fast lätt som tusan. Koka upp tills hela smeten kokar och inte bara att det kokar i bottnen. Häll över i ett spann och låt det svalna ett tag (när du kan hälla över i påsar utan att bränna dig). Sedan är det bara att hälla över i påsar.

                      Går säkert göra lite annorlunda nånstans men det här funkar bra för mig och du får en räkmix som håller ihop flera dagar i vatten.
                      Tror att vitaminer inte tål denna upphettning och defenitivt inte astaxantinet
                      janne

                      Kommentar

                      • endymion

                        #12
                        Dom vitaminer som inte tål uppvärmning verkar vara B9 (Folsyra) och C (Askorbinsyra).
                        Folsyran vet jag inte hur det funkar med men, men C-vitaminen spelar ju ingen roll. Astaxantinet verkar tåla upphettning bra.
                        Får väl skicka på analys för att testa Eller är det nån som vet om fisk behöver folsyra?

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Tack för alla tips, idéer och goda uppslag - ska läsa igenom noggrannt och prova lite mer nästa gång jag gör en sats mix. Agar agar verkar ju intressant - nytt för mig. Dessutom är endymions tips för Victoriamix högintressant då jag har victorior - inte många, men ändå...

                          Tack kamrater - ska se hur det går och rapportera!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av endymion
                            Dom vitaminer som inte tål uppvärmning verkar vara B9 (Folsyra) och C (Askorbinsyra).
                            Folsyran vet jag inte hur det funkar med men, men C-vitaminen spelar ju ingen roll. Astaxantinet verkar tåla upphettning bra.
                            Får väl skicka på analys för att testa Eller är det nån som vet om fisk behöver folsyra?

                            Janne har rätt Astaxhantinet tål inte uppvärmning - i kontakt med firman som tillverkar detta i stockholm rekommenderar de att inte värma upp smeten mer än (minns inte exakt men ca 55 grader) men helst inte alls, all uppvärming funkar dåligt på astaxhantin därför rekomenderas sval förvaring oxå ( jag har min i frysen) som sagt jag minns inte siffrorna exakt men uppvärmining till ca70-80 grader halverar astaxhantinets positiva effekter......
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              Jag menar att uppvärmning påverkar näringsvärdena negativt totalt sett. Jag har inga belägg för det men jag tror att mer blir förstörs än bara folsyra och C-vitamin. Dessutom kommer bakterietilväxten och förrutnelseprossesen igång ordentligt om man värmer mixen.

                              Jag brukar försöka pressa ur så mycket vätska som möjligt ur ingredienserna och sedan blanda i en hel del torrfoder och även lite vetegroddar i den färdiga mixen. Då blir mixen fast utan gelatin. Ju kallare man kan hålla smeten och ju snabbare man får in den i frysen desto bättre.

                              Glöm föresten inte att blanda i extra vitaminer och askorbinsyra i mixen.

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...