Ruvande Nyererei

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • juni 2006
    • 1451

    Ruvande Nyererei

    Har en Nyerereihona som - enligt mina beräkningar - har gått rejält över tiden (ca. 30 dagar nu). Hon är ensam i ett spottkar (förutom några mkt. små ancistrus) och har tydligt något i munnen - men spottar inte...hur länge ska jag vänta innan jag gör något?? Kan man vänta för länge? - till slut måste hon väl spotta antar jag? Någon som vet eller kan komma med nån form av teori?
    MVH - joe

    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Stress av ngt slag.
    Jag hade tömt henne för att rädda både henne å ynglen.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Är det enda möjligheten så får jag väl göra det...men skulle helst slippa. Du menar att honan också kan stryka med om jag avstår?
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Snarare dör ynglen om hon inte känner sig trygg och då spottar hon ut dom döda. Ska du få henne att spotta tycker jag att det är enklast om du håller henne försiktigt i handen. Sedan tar du och öppnar munnen genom att ta fingret eller annat föremål och dra försiktigt neråt. Sedan doppar du fisken upp och ner ett par ggr i vattnet

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Hon spottar sakert ut dem men plockar upp dem nar du kommer in i rummet. Ta och mata firrarna sa vill de inte in. Det ar knepigare att spotta honor med stora yngel. Man far ut de flesta men nagra blir kvar och simmar mot strommen.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #6
            Tack för ert engagemang - jag tror på stressen som faktor till oviljan att spotta. Jag är nästan helt hundra på att de inte var spottade och upptagna iom mitt inträde i rummet..

            hursomhelst så tog jag mod till mig och "tömde" honan idag och nu simmar 30 små yngel i karet och verkar må prima. Modern är åter i stortanken och där verkar det också vara frid och fröjd. Så, slutet gott - allting gott!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            Arbetssätt...