Jordätare som tål stark cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    Jordätare som tål stark cirkulation

    Har ett 250L med sandbotten och mycket rötter. Ett antal Panaque och L-malar finns, i övrigt tomt. Cirkulationen är ganska stark pga träflismaskinerna (Panaquerna). Sugen på någon jordätare, SA-premiär! Tips på lämplig art emottages...
    Micke
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Kul att du är sugen på jordätare.
    Många av geophagus/satanoperca blir nog för stora för ditt kar. Jag skulle nog satsa på nån guianacara, biotodoma eller gymnogeophagus. (Biotodoma eller guianacara bli det nog i min 375 som ska inredas färdigt imånn) Gymnogeophagus vill ha lite kyligare vatten under en period eftersom de förekommer längre söderut.
    Däremot vet jag inte om det är ciklider som trivs i så kraftig ström. Bra filtrering är ju bra eftersom de gräver, men de är inga forsciklider direkt.
    Mvh. Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • daniel60
      Användare
      • mars 2003
      • 527

      #3
      Geophagus sp. "pindaré" verkar vara vad du letar efter:

      Eller så skaffar du Retroculus, som iofs inte är jordätare men påminner om såna - och de älskar strömt vatten. De blir alldeles för stora så småningom, men då ger du dem glatt ett 720...
      Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
      Mina fiskar & burkar

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Min erfarenhet är att de flesta firrar faktiskt trivs med starkare cirkulation än man tror. I naturen flödar oftast vattnet på rätt bra - men det gäller att det finns något lugnvatten som de kan dra sig tillbaks till då och då. Jag hade satsat på något som inte blir alldeles för stor för ditt kar.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          Ursprungligen postat av daniel60
          Geophagus sp. "pindaré" verkar vara vad du letar efter:

          Eller så skaffar du Retroculus, som iofs inte är jordätare men påminner om såna - och de älskar strömt vatten. De blir alldeles för stora så småningom, men då ger du dem glatt ett 720...
          http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=504
          "Pindaré" verkar vara ett utmärkt val, motsvarar gott och väl min sinnebild av en jordätare. Är den vanlig i handeln? Finns det risk för "felmärkningar" i butik och att jag kommer hem med någon snarlik art som blir 30cm istället... Nybörjare på SA, radarn har varit inställd på Malawi och Tanganyika både hemma och i butik. Samlade ihop några av mina Panaque och L-malar i ett 250L för att erbjuda en liten bättre miljö än kalksten och högt PH. Men som alla vet så blir det lite öde i ett renodlat mal-kar. Hur många Pindaré skulle kunna gå i ovannämda kar?

          Kommande 720L är reserverat för mina Frontosor som börjar bli trångbodda. Får aldrig igenom 2x720L med "regeringen" hemma...
          Micke

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Jag fick tag i svenskodlade Pindaré i en butik i Stockholm för några månader sedan. Geophagus-arterna är mycket lika varann (och uppfattades som en enda art i akvariesammanhang för bara 20-30 år sedan). Pindare påstås vara minst. De största arterna blir drygt 30 cm.

            Kommentar

            Arbetssätt...