foder till tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof65
    Användare
    • november 2005
    • 47

    foder till tropheus

    hej

    nyfiken fråga om foder till troffar!!

    går vitamygglarver bra till tropheus fått ifrån det går men är det sant försökte ställa frågan i troffetråden 2007 men ick svar så ja kör egen tråd få svar på frågan

    mvh bengt o
    540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
    325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
    100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Tropheus är "grönätare", så jag skulle nog avråda dig att ge vita mygglarver till dom. De äter helst alger...

    Foder till Tropheus är t ex räkmix eller pellets. Flingfoder går bra också och då kan jag föreslå Tropical spirulina super forte som är ett bra foder.

    Kommentar

    • olof65
      Användare
      • november 2005
      • 47

      #3
      tackar skall undvika det då , har det du nämner mycket så plus har åleds räkmix de älskar det.
      bäst kolla ju någon matat det men går inte på att mata dem iaf

      bengt
      540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
      325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
      100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        Finns ju även dom som matar med mygglarver och får det att funka bra. men i naturen äter dom ju som sagt till största del alger så tycker väll kanske att man ska köra på den linjen. Men är väll upp till var och en att köra på det foder som man tror är rätt.

        Kommentar

        • olof65
          Användare
          • november 2005
          • 47

          #5
          jo det kan stämma några matar det men som du säger de mår bäst av alger eller grönfode kommer köra på grönfoder iaf..
          540-liters Tanganyika: Cyprichromis leptosoma, Paracyprichromis Paracyprichromis
          325-liters Tanganyika Tropheus duboisi, Tropheus brichardi "ISONGA"
          100-liters Tanganyika J.regani, A.calvus

          Kommentar

          • Lars-Peter
            Användare
            • oktober 2005
            • 199

            #6
            När det gäller räkmix så ska det bara innehålla 10-20% räkor när det ska ges till Troffar enl. mitt tycke!
            Sen har jag hört att om man förväller egen odlad salladsblad så kan man ge det också, köpt är ju besprutad därför bör man ej ge detta!
            Tropheus moorii longola sunspots
            Tropheus moorii kasanga red rainbow
            Tropheus sp. Black Kiriza
            Tropheus moorii murago tanzania
            Tropheus brichardi katonga

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Tror inte det är så bra att ge en så mager mix till dom. De ska ju få i sig den protein de behöver. Visst liknar det nog deras naturliga föda mer, men där betar dom ju hela dagen lång för att få i sig dagsbehovet av näringsämnen. Men det är bara vad jag tror

              Kommentar

              • maynard

                #8
                När jag hade troffar fick dem rämix 50/50 med ärtor och räkor samt lite vitamin och spirulina tillsatt. Nu har jag inga troffar längre men om/när jag skaffar igen så skulle jag fundera på vitlök i mixen!

                Någon som kör med detta?

                Kommentar

                • robjo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 330

                  #9
                  Jag kör räkmix och Tropical spirulina super forte.
                  http://picasaweb.google.se/sipedon/

                  Kommentar

                  • Lars-Peter
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 199

                    #10
                    Ursprungligen postat av blackened
                    Tror inte det är så bra att ge en så mager mix till dom. De ska ju få i sig den protein de behöver. Visst liknar det nog deras naturliga föda mer, men där betar dom ju hela dagen lång för att få i sig dagsbehovet av näringsämnen. Men det är bara vad jag tror
                    Mager och mager mat det kan kanske tyckas så, men som du själv skriver så är det deras naturliga föda men om du tittar på vad ärtor innehåller för protoin så förstår du mig nog! Och sen det som dom får i sig i sjön under en hel dag det är vad dom äter upp i fångenskap på 1-2 minuter.
                    Sedan när det gäller räkmixen så har jag naturligtvis i även vitaminer!
                    Tropheus moorii longola sunspots
                    Tropheus moorii kasanga red rainbow
                    Tropheus sp. Black Kiriza
                    Tropheus moorii murago tanzania
                    Tropheus brichardi katonga

                    Kommentar

                    • Lars-Peter
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 199

                      #11
                      Hur ser din räkmix ut Robjo?
                      Tropheus moorii longola sunspots
                      Tropheus moorii kasanga red rainbow
                      Tropheus sp. Black Kiriza
                      Tropheus moorii murago tanzania
                      Tropheus brichardi katonga

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #12
                        Ursprungligen postat av olof65
                        jo det kan stämma några matar det men som du säger de mår bäst av alger eller grönfode kommer köra på grönfoder iaf..
                        ja sa aldrig att dom mår bäst av alger. det jag menade är att de äter det i naturen så jag tycker väll kanske att det är lämpligt att köra på ett foder som liknar det. Men har sett väldigt fina grupper (bland annat dom som farsan hade på 80-talet) som är upp föda på bland annat mygg så jag förkastar det absolut inte.

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lars-Peter
                          När det gäller räkmix så ska det bara innehålla 10-20% räkor när det ska ges till Troffar enl. mitt tycke!
                          Sen har jag hört att om man förväller egen odlad salladsblad så kan man ge det också, köpt är ju besprutad därför bör man ej ge detta!
                          ja det är tydligen fler än jag som har upptäckt, att man inte måste ha 50% ärter eller gärna mer grönt i räkmixen upp till 70% procent grönt.
                          nej det är helt rätt man kan köra upp till 80 procent räkor i mixen även till troffar,
                          och även till mina andra ciklider som jag odlar, sedan vitaminer, det är väldigt många år sen jag la ner det.mvh janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            ja det är tydligen fler än jag som har upptäckt, att man inte måste ha 50% ärter eller gärna mer grönt i räkmixen upp till 70% procent grönt.
                            nej det är helt rätt man kan köra upp till 80 procent räkor i mixen även till troffar,
                            och även till mina andra ciklider som jag odlar, sedan vitaminer, det är väldigt många år sen jag la ner det.mvh janne
                            ja nu blev det lite fel , ursäkta lars peter att jag citerade dig, jag menade ju tvärtom.
                            jag får väl skylla på vinet som jag fick till middagen.mvh janne

                            Kommentar

                            • Lars-Peter
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 199

                              #15
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              ja nu blev det lite fel , ursäkta lars peter att jag citerade dig, jag menade ju tvärtom.
                              jag får väl skylla på vinet som jag fick till middagen.mvh janne
                              Hoppas det smakade gott!
                              Tropheus moorii longola sunspots
                              Tropheus moorii kasanga red rainbow
                              Tropheus sp. Black Kiriza
                              Tropheus moorii murago tanzania
                              Tropheus brichardi katonga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...