GH-test, svårt att avläsa.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke M
    Användare
    • november 2006
    • 116

    GH-test, svårt att avläsa.

    Jag har ett GH-test från JBL som ska funka på följande sätt: Man fyller ett mätrör med 5ml akvarievatten, droppar i testvätskan och räknar dropparna. När färgen skiftar från rött till grönt vet man vilket GH man har. 7 droppar = dGH 7 osv. Så SKA det funka.
    Problemet är att vätskan aldrig ens blir röd, så den kan ju inte slå över till grönt. Från första droppen blir det lite ljusgul-grönt för att sedan bli brungulare och ungefär vid 6-8 droppar kan man väl kalla det grönt kanske. Liknande resultat i kranvattnet och i syrrans (secret alicias) burk, och hon kör Malawi med högre pH etc.
    Kan Västeråsvattnet vara så mjukt så den skiftar redan vid första droppen, dGH 0-1?
    Eller är det fel på testet? (helt nytt från PWSS)

    Mvh Micke
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    25% av alla män har svårt att se skillnad mellan just rött och grönt, motsvarande siffra för kvinnor är under 1%. Kolla om det finns någon dam i din närheten som kan hjälpa dig.

    Gh under ett är inte omöjligt i komunalt kranvatten, kolla med din vattenleverantör.

    Att din syrra har högre ph behöver inte innebära att hon har högre gh.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Sen kan det oxå vara så att GH-testen är gammal. Om du tillhör de 25% som inte kan skilja på rött o grönt enligt ovan, så bör du reklamera testen. Låt akvarieaffären testa i nåt vatten innan du köper den, för att förvissa dig om att de inte har ett gammalt parti.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Micke M
        Användare
        • november 2006
        • 116

        #4
        Är nog inte färgblind även om tanken slog mig
        Samma resultat hos syrran som sagt och då är det ju hon som läst av det. Hon tillsätter bikarbonat i sitt Malawikar, höjer inte det även GH? Är osäker eftersom jag bara kör SA och aldrig använt det.

        Kommentar

        • Micke M
          Användare
          • november 2006
          • 116

          #5
          Javisst ja, det har skickats med bussgods från PWSS, så det är väl inte helt omöjligt att testet frysit i frakten antar jag!? Kan detta förstöra testerna? Hittar ingen info om det på paketen. Alla andra tester i samma leverans verkar dock funka som de ska.
          Finns det något jag kan testa med som man har hemma föresten? Saltat kranvatten, nåt i skafferiet? Borde finnas något lättillgängligt som man vet har ett högre GH, som man kan mäta på.
          Mvh micke

          Kommentar

          • Micke M
            Användare
            • november 2006
            • 116

            #6
            Har kollat med Mälarenergi nu, dH 5 ska det vara i kran....

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              har du skakat om flaskan ordentligt innan du droppar i mätglaset?
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Secret_Alicia
                Användare
                • oktober 2006
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                har du skakat om flaskan ordentligt innan du droppar i mätglaset?
                det är jag som är syster... och jag skakade flaskan.... men den var inte det minsta röd nångång.. som Micke säger så var det först gult och blev sen lite gul grönt och vid ca11-14 droppar blev det någorlunda grönt med mitt vatten.

                och eftersom det är helt nyinköpt så kan det inte vara för gammalt, om det inte var gammalt redan innan de skickade förstås...

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Då finns inget annat att göra än att reklamera. De är ju hutlöst dyra, och då ska man ju ha nåt som funkar.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...