Har precis beställt fisk från England!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Har precis beställt fisk från England!

    Japp, jag var tvungen. Hittade ett par av Gephyrochromis Lawsi som jag letat efter såååå länge. Men billigt blev det inte. 1379kr kommer kalaset att kosta. Men en bonus var att honan tuggar!

    Killen i affären sa att han skulle skicka dem på måndag så förhoppningsvis har jag dem senast onsdag. EU rockar!

    Men va fasiken, brinner man för sin hobby så gör man! Kan ju säga att fisken kostar 690kr styck istället för vad det egentligen kostar:

    2xfisk 275sek
    frakt 1104sek

    Skamligt, men men...
    Någon annan som gjort något liknande?
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Hur sker leveransen och hur har du ordnat med alla papper m.m

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Häftigt. Dessa fiskar såg jag på planteimporten förrförra sommaren då kostade de ca 50 dkr.

      Mvh/ BB

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Leverans sker med Fed-Ex. De enda papper jag behöver är akvarieförsäkran som ska skickas till jordbruksverket där jag försäkrar att jag inte ska släppa ut dem i naturen och att de inte är utrotningshotade mm.

        Det verkar som att fisken har blivit väldigt svår att få tag i, hittade den bara i england och USA.
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Kommer ynglen i en sarskild pase eller ska de ga kvar i munnen? Jag fraktade en massa yngel for ett tag sedan (nar man fick ta vatskor i handbagaget) och de klarade sig hur bra som helst, trots flera dagar i pase.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Starkt jobbat Cissi! Jag är övertygad om att din investering kommer bli lönsam så fort medlemmar i Göteborgs Ciklidgrupp får nys om ditt odlande på dessa!!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Kul Cissi! Har du länk till den du köpt av? Hoppas att det går bra med fiskarna...och Grattis!

              Kommentar

              • Cissi
                Användare
                • juni 2006
                • 357

                #8
                Paret har antagligen lekt nyligen eftersom han blev förvånad när han såg att hon tuggade. Lite roligt att han ville att jag skulle komma in i affären om jag hade vägarna förbi London. "Vi kommer inte glömma vem du är" sa han. Hehe.

                Hittade fisken här: http://www.dartfordaquatics.co.uk/

                Säljer jag tio yngel för 100kr styck är jag nöjd med affären!
                Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  coolt! skulle vara kul ifall det blev vanligare att beställa som du gör och att fler butiker börjar skicka fisk över gränserna
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Coolt......

                    hoppas transporten går bra, om jag hade varit dig hade jag bett honom försöka tömma honan innan för tuggande honor kan lätt få syrebrist i påsar, eller så dör ynglerna och förgiftar vattnet......De leker säkert igen

                    men att flyga dit med ryan air och hämta fiskarna hade säkert varit billigare och coolare....;-)

                    en tur och retur med ryanair kostar väl bara 500-800kr........

                    fast sen vete fan hur man transporterar hem dem när man inte får ha vätskor i handbagaget..
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Cissi
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 357

                      #11
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      Coolt......

                      hoppas transporten går bra, om jag hade varit dig hade jag bett honom försöka tömma honan innan för tuggande honor kan lätt få syrebrist i påsar, eller så dör ynglerna och förgiftar vattnet......De leker säkert igen

                      men att flyga dit med ryan air och hämta fiskarna hade säkert varit billigare och coolare....;-)

                      en tur och retur med ryanair kostar väl bara 500-800kr........

                      fast sen vete fan hur man transporterar hem dem när man inte får ha vätskor i handbagaget..
                      Är det risk för syrebrist även om det är syrgas i påsen?

                      Jag kollade faktiskt på Ryans sida, 800kr tur och retur. Däremot kostar det en peng att ta sig ut ur London (och tillbaka) samt att man inte får ha med sig några djur, förutom ledhundar, på flighterna. Så detta är det enda sättet.
                      Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Cissi
                        Är det risk för syrebrist även om det är syrgas i påsen?

                        Jag kollade faktiskt på Ryans sida, 800kr tur och retur. Däremot kostar det en peng att ta sig ut ur London (och tillbaka) samt att man inte får ha med sig några djur, förutom ledhundar, på flighterna. Så detta är det enda sättet.
                        Man far ta med djur pa bade British Airways och SAS och bada ar ratt billiga. Dessutom flyger de till Heathrow dit det gar tunnelbana. Man kan ta taget fran GBG till Arlanda. Fast ditt satt blir sjalvklart billigare.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          Coolt......

                          hoppas transporten går bra, om jag hade varit dig hade jag bett honom försöka tömma honan innan för tuggande honor kan lätt få syrebrist i påsar, eller så dör ynglerna och förgiftar vattnet......De leker säkert igen

                          men att flyga dit med ryan air och hämta fiskarna hade säkert varit billigare och coolare....;-)

                          en tur och retur med ryanair kostar väl bara 500-800kr........

                          fast sen vete fan hur man transporterar hem dem när man inte får ha vätskor i handbagaget..
                          Stansted har lagt pa nagon flygskatt pa £20 sa jag tror att det ar svart att hana under 1200 for en tur och retur. Jag tror att det lagsta med BA eller SAS ar 1800. Med BA far man macka och fri sprit...
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #14
                            Får man fråga VAD för slags ciklid det är? Kan nån länka till en bild av den?
                            MVH

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det är en malawiciklid...







                              Kommentar

                              Arbetssätt...