Känslig Elfenben

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Känslig Elfenben

    Kan det möjligen vara så att Elfenbenscikliden är
    känsligare än sin normalt färgade broder/syster?

    Hade 9 från början.De dör bort en efter en.
    Har nu bara tre kvar.

    Intressanta diskussioner förväntas.

    Håkan
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det ar ofta sa nar det galler albinos, men jag har faktiskt aldrig hort det gallande elfenben. Min "magkansla" har varit att sa inte ar fallet. Det finns ju olika grader av albino och elfenben har ju t ex pigment i ogonen. Hos albino Metriaclima emmiltos sa har de inte det och dessa ar definitivt mer kanskliga. De klarar inte av att vaxa upp med sina normalfargade syskon.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Det ar ofta sa nar det galler albinos, men jag har faktiskt aldrig hort det gallande elfenben. Min "magkansla" har varit att sa inte ar fallet. Det finns ju olika grader av albino och elfenben har ju t ex pigment i ogonen. Hos albino Metriaclima emmiltos sa har de inte det och dessa ar definitivt mer kanskliga. De klarar inte av att vaxa upp med sina normalfargade syskon.
      Tack Ola

      Förstod att du skulle svara.Elfenben är väl inte albino?
      Detta tidigare enl. dig själv.Kallas väl för mutation?

      Jag tror dock att du som vanligt har alldeles rätt.

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Det dar med albino ar en grot av definitioner.

        Hos daggdjur ar det enkelt eftersom att vi bara har ett system av farg och albinos pruducerar helt enkelt inte ett pigment. Det ar en mutation som gor att vissa blir albino (anlaget maste finnas i dubbel uppsattning eftersom att det racker med ett helt anlag for att producera pigmentet).

        Hos fisk finns det massor av olika typer av farg och en eller flera av dessa kan vara "storda". Alla kallas tydligen albino, atminstone enligt guppyfolket.

        Hos fiskyngel ligger pigmentcellerna langs ryggraden och vandrar ut nar firren blir storre. Hos t ex elfenben sa finns pigmentet men det har inte vandrat ut. Hos andra arter utgar jag fran att det kan vara sa att pigmentet inte produceras.

        Nu gissar jag villt, men jag tror att det ar varre for fiskens halsotillstand om den inte kan producera pigmentet an om cellerna inte vandrat ut.

        Jag trodde lange att det var de som inte kunde producera ett eller flera pigment som kallades albino, men nu har jag sett att det aven anvands for de dar det inte vandrar ut. Jag ar fortfarande avvaktande skeptisk till den senare anvandningen.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Håknil
          Användare
          • december 2005
          • 484

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Det dar med albino ar en grot av definitioner.

          Hos daggdjur ar det enkelt eftersom att vi bara har ett system av farg och albinos pruducerar helt enkelt inte ett pigment. Det ar en mutation som gor att vissa blir albino (anlaget maste finnas i dubbel uppsattning eftersom att det racker med ett helt anlag for att producera pigmentet).

          Hos fisk finns det massor av olika typer av farg och en eller flera av dessa kan vara "storda". Alla kallas tydligen albino, atminstone enligt guppyfolket.

          Hos fiskyngel ligger pigmentcellerna langs ryggraden och vandrar ut nar firren blir storre. Hos t ex elfenben sa finns pigmentet men det har inte vandrat ut. Hos andra arter utgar jag fran att det kan vara sa att pigmentet inte produceras.

          Nu gissar jag villt, men jag tror att det ar varre for fiskens halsotillstand om den inte kan producera pigmentet an om cellerna inte vandrat ut.

          Jag trodde lange att det var de som inte kunde producera ett eller flera pigment som kallades albino, men nu har jag sett att det aven anvands for de dar det inte vandrar ut. Jag ar fortfarande avvaktande skeptisk till den senare anvandningen.
          Det där med piggment längs ryggraden verkar sannt.

          Nu är ju inte jag biolog,men dina inlägg är verkligen läsvärda.

          Jag tror att mina elfenben som är hämtade från en stor kull,helt
          enkelt har dåligt med immunförsvar.
          Vad tror han om det?

          De friska fiskarna är som vanligt ganska aggressiva.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av Muhni
            Det där med piggment längs ryggraden verkar sannt.

            Nu är ju inte jag biolog,men dina inlägg är verkligen läsvärda.

            Jag tror att mina elfenben som är hämtade från en stor kull,helt
            enkelt har dåligt med immunförsvar.
            Vad tror han om det?

            De friska fiskarna är som vanligt ganska aggressiva.
            Lite funderingar fran min sida. Ibland ar ju fiskar av storre kvalitet och ar de hamtade fran en stor kull sa blir ju variationen storre (mer konkurrens). I affarer sa ar ju ofta de sista som blir kvar samst eftersom att toppexeplaren plockats ut.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...