Altum vs. vanliga skalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #31
    Hej,

    Micke_A mycket intressant att läsa om dina erfarenheter=)

    Men hur stor är chansen att man ska få fram yngel när scalarerna har lagt rom? (Vanlig Scalar)

    sedan om det är någon som vet vart man kan få tag på flytväxter i malmö?

    Mvh Ola


    ola lindeberg
    ola lindeberg

    Kommentar

    • Micke_A
      NCS Medlem
      • januari 2003
      • 638

      #32
      Hej

      Tack Ola )

      Scalarer massproduceras, Det vill säga professionella odlare tar rommen från föräldrarna för att de ska leka snabbt igen. Och det gör att ynglen inte präglas på föräldrarna, och vet inte hur de själva ska sköta sin avkomma. Plus att de genom att de odlas så hejdlöst plågas av både inavel och att odlare antagligen avlar på djur som egentligen inte är några bra avelsdjur. Det gör att många odlade Scalarepopulationer nog har tappat en del av sitt naturliga betéende.

      Därför är det nog rätt lätt hänt att få tag i par som inte är bra yngelvårdare. Men det finns några saker man kan göra för att få ett yngelvårdande par tror jag. Först och främst ska man bara välja Scalarer som ser bra ut. Inga korta, krumma fenor, felaktiga ränder (Gråscalare), eller konstig kroppsform. Det tyder på inavel och avel med genetiskt defekta djur. Se´n har man större schans att få ett bra par om man köper en grupp som får para ut sig själva. Att tvinga på två vuxna varandra kan funka, men får de inte välja själva är risken att paret inte går bra ihop större, och det resulterar i misslyckade lekar, eller inga lekar alls. I värsta fall kan de attackera varandra. En vildfångad hona jag hade attackerade hanen under yngelvården, antagligen för att de var ihoptvingade, de fick inte välja partner själva. Se´n så ska man ju inte ge upp om de äter upp rommen de första gångerna. Ofta behöver de flera försök på sig innan de lär sig hur de ska göra...

      MVH Micke



      MVH Micke

      "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

      Kommentar

      • Nanc

        #33
        I kväll får jag hem tre st Altumscalarer... vet inte vilken variant det är...
        Dessa går torvfiltrerat vatten där ägaren påstår att pH ligger på 5. Lite mysko är det eftersom vi har samma kranvatten och också kör torv i vårt, men vi ser inte till någon sänkning, mest troligt för att kH ligger på bara 3. Hur som helst, om han nu har pH 5 och vi har 7 (trots ny torv i filtret), kommer det att bli katastrof när de kommer i karet??? Räknar med några timmars ikoppning eftersom det inte bara är ph som skiljer utan han har haft sina i "diskustemp" och vi har ca 26 grader...
        Jag har två vanliga Scalarer i karet, den ena (mest aggresiva) har jag plockat ut och räknar med att introducera efter att Altumen varit i karet åtminstone 3 dagar... låter det som en bra lösning????
        Övriga innevånare i karet (720 l) är:
        Citrontetror
        Robertsitetror
        Guppy (räknar jag med att de blir mat)
        Siamensis
        C Palateus
        C Julii
        Praktbotior
        Ett antal L-malar...
        Några kommentarer runt det hela???

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #34
          Hej.
          Har ett par peru Red Shoulder som går ihop med diskus och kardinaltetror och en del malar,scalaren rör ej tetrorna nu,för dom går som i ett stim hela tiden ,innan var tetrorna över allt i akv.En sak som är roligt att se är att diskusen jagar scalaren så fort dom får en chans jag som trode att det skulle bli tvärt om.Här är en sida bara om scalare.Mina är ca.27cm.höga.

          MVH mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          Arbetssätt...