L333 yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    L333 yngel

    Äntligen så hitta jag småttingar hos den ena L333 hanen i mitt 720
    15 mm stora är dom och riktigt söta.
    Nån som har tips på käk till dom nu ?
    Vet ej hur gamla dom kan vara men 10-15 dygn kanske ?
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500
  • Jarnis
    Användare
    • november 2005
    • 415

    #2
    Grattis till nedkomsten! Jag har ett par L333 som ynglar periodvis så just denna L-mal har jag lite erfarenhet av. Det ser ut som de flesta av dom fortfarande har kvar en del av gulesäcken men dom behöver snart lite mat. Mitt tips, om du har möjlighet och vill klara så många som möjligt är att fiska upp dom och lägg dom i ett sånt där flytande guppy-yngelkar.
    Då är det lättare att ha koll på dom och dom slipper leta efter maten i början. Flytta dom inte till ett nytt kar eftersom dom kan vara otroligt känsliga i början. Ta en cirkulationspump och rikta mot en av kortsidorna så att det blir lite cirkulation i yngelkaret. Lägg gärna i några stenar eller några små lerkrukor (sådana man får ibland när man köper akvarieväxter) så att dom får lite skydd. Om inte annat så emot det starka ljuset vid ytan.
    Mata med Bosmider eller Calaniusräkor (frysta) i början, gå vidare med Daphnier när dom blir lite större, sen kan du börja mata med "vuxenmat" typ röda mygg o dyl. Räkna med att dom växer vääääldigt sakta. En bit squash funkar också efter ett tag, precis som smulad algtablett.
    Matningstips: Stäng av cirkulationspumpen som är riktad mot guppykaret när du lägger i Bosmider, låt dom äta en stund och sätt sedan på pumpen igen - då blåser den ut all överbliven mat ur karet och vattenkvaliten är prima igen.
    Micke

    Kommentar

    • drd
      Användare
      • december 2004
      • 1112

      #3
      Tackar för svaret


      Har några av dom i en sån yngelburk redan i ytan med sturisoma aureum yngel och där kommer friskt vatten hela tiden från utblåset av ett skumpatronfilter.

      Ska testa med lite levande artemia oxå och se om dom vill ha det, och så fick jag tips av Janne på goc att ge dom såna maltabletter till corydoras.

      Ska bli kul att se om dom överlever
      // drd

      Nu med ännu fler malar.......L046 igen

      Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
      Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Skoj, killen!! Grattis!! Hoppas det går fint med överlevnaden och uppmatningen.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • malplacerad
          Användare
          • maj 2005
          • 877

          #5
          Häftigt DRD
          ||||

          Kommentar

          • ciklidMartin
            Användare
            • februari 2004
            • 213

            #6
            GRATTIS DRD!

            Berätta gärna under vilka omständigheter 333: orna lekte.
            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

            Kommentar

            • discusred
              Användare
              • juni 2004
              • 851

              #7
              Bra jobbat Matte!
              Jätte skoj, och håller med dom är jätte söta när dom är små.
              Det är perfekt och ha dom i en guppy yngelkasse. Framför allt det blir enkelt med vattenbyte!

              Kommentar

              • drd
                Användare
                • december 2004
                • 1112

                #8
                Ursprungligen postat av ciklidMartin
                GRATTIS DRD!

                Berätta gärna under vilka omständigheter 333: orna lekte.
                Tja dom bara lekte tydligen

                Hade faktiskt inte en aning om att dom hade lekt heller även om jag misstänkte att det skett för just denne hanen har hållt sig undan lite mer än vanligt.

                Karet dom 8 vuxna jag har går i är ett 720, tvåmeters som där är 30 grader varmt i och ph på strax under 6.0

                Har en del amtra lekgrottor i olika storlekar och dessa hade lekt i den största såna man kan köpa.

                Nu håller en hona på att försöka ta sig in och bli avlekt igen verkar det som för hon har varit inne i grottan till och från sedan igårkväll.

                Konstigt bara om hanen släpper till när han har en kull smått att ta reda på ett tag till.
                // drd

                Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av drd
                  Konstigt bara om hanen släpper till när han har en kull smått att ta reda på ett tag till.
                  Har gjort samma observation med mina vanliga Ancistrus. Jag undrar om hannen verkligen tar hand om småttingarna egentligen - rommen, visst, men när de väl är kläckta så får de mer eller mindre klara sig själv.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #10
                    Ursprungligen postat av drd
                    Karet dom 8 vuxna jag har går i är ett 720, tvåmeters som där är 30 grader varmt i och ph på strax under 6.0
                    Har du bara malar i karet? Är det liksom ett kar du enbart har för malar som du försöker få lek på eller är går det annan fisk där med?
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    Arbetssätt...