Vad för färg ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmi
    Användare
    • november 2002
    • 37

    Vad för färg ?

    Jag är uppe i min del av projektet (träakvariummet) där jag ska sätt ditt bakgrunden. Mitt akvarium är ju 75 högt därav 70 cm hög vatten linje. Min bakgrund har måttet 60 cm. Så jag blev tvungen att skära till lite styrofoam för att höja bakgrunden. Nu vill jag måla den svart. Min fråga är nu vilken typ av färg kan jag använda. Jag har en burk akrylfärg fär metall (beckers)maskinlack heter den.. kan man använda den ? , jag har till och med smakat på färgen och den smakade ingenting.

    /Jimmi

  • Ps.Daniel

    #2
    Hej!

    haha, smaka på färgen, det är nog inte helt riskfritt

    Mvh Daniel

    DANIEL

    Kommentar

    • Jimmi
      Användare
      • november 2002
      • 37

      #3
      jag smakade på färgen i härdat tillstånd

      Kommentar

      • Kjell K
        Användare
        • april 2002
        • 128

        #4
        Jag skulle inte våga använda akrylfärg i ett akvarium. Även om allt verkar bra till en början så vet man aldrig hur stabil den är vid långtidsexponering för vatten. Standardtipsen är ju annars att anvvända (ogiftiga) tvåkomponents-färger för båtar eller den tvåkomponentslack som finns för akvarium (jag minns inte vad den heter, men den har varit uppe många gånger så om du söker lite i gamla inlägg så hittar du den). Dessa lacker är transparenta, så du får måla först. Jag har målat styrofoam med hjälp av sprayfärg på burk. Det funkar bra och man kan få till fina skiftningar. OBS: Sprayfärgen måste läggas på med extrem försiktigt för att undvika att lösningsmedlet löser upp plasten. Nackdelen är att lackerna är rejält dyra.
        Ett annat alternativ är att lägga på svart silikon på den bit av styrofoamen som kommer att synas och sedan kasta i sand.

        Kommentar

        • casper2001

          #5
          EPOTEX AKVARIELACK

          Epotex.se

          // Danne

          Kommentar

          • casper2001

            #6
            nm klarlack fs 023/80
            epotex


            på denna länk står det fakta.

            // Danne

            Kommentar

            Arbetssätt...