Främmande gaser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    Främmande gaser

    hej på forumet

    Om jag inte minns helt fel är det ammoniakgas som
    spökar om filteranläggningen är skitig?

    Nitrit uppträder väl inte i gasform?

    Finns det andra gaser som kan uppträda efter tex.
    strömavbrott?
    I dessa tider är ju detta ett "hett" ämne.

    Kan en 2252:a suga "tjuvluft" nånstans,fastän
    kopplingarna verkar täta.

    Tacksam för kommentarer till detta.

    Mvh

    Håkan
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    Ett stillastående filter som blir syrefritt kan bli syrefritt. När detta händer är denitrifikation den första processen som startar. Restprodukten vid denitrifikation är kvävgas. Kvävgas är ofarligt och luktfritt. Det andra som händer när kvävet har tagit slut är svavelreducering, vid svavelreducering är restprodukten svavelväte (sumpgas), svavelväte är giftigt och luktar mycket illa.

    Att det skulle bildas amoniakgas i ett stillastående filter håller jag för osannolikt. Amoniak luftas ur i kraftig turbulens mellan vatten och luft. DVS amoniakgas är mer troligt i ett fungerande (våttorrt) filter.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Ett stillastående filter som blir syrefritt kan bli syrefritt. När detta händer är denitrifikation den första processen som startar. Restprodukten vid denitrifikation är kvävgas. Kvävgas är ofarligt och luktfritt. Det andra som händer när kvävet har tagit slut är svavelreducering, vid svavelreducering är restprodukten svavelväte (sumpgas), svavelväte är giftigt och luktar mycket illa.

      Att det skulle bildas amoniakgas i ett stillastående filter håller jag för osannolikt. Amoniak luftas ur i kraftig turbulens mellan vatten och luft. DVS amoniakgas är mer troligt i ett fungerande (våttorrt) filter.
      MVH
      Magnus
      Tack för ditt kemiska inlägg.

      Kan svavelgasen göra att vattnet ser övermättat
      ut med gas?

      Hur beter sig firrar när svavelhalten är för hög?

      Har aldrig i min 40-åriga ciklidhistoria råkat ut
      för detta.

      Jag va nog säkert flitigare på att göra ren filtrerna
      när jag va yngre.

      1260(2260) har nog gått ett år.

      Tacksam för fler kemiska inlägg.
      Alltid lär man sig något nytt.

      Mvh

      Håkan

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Såvitt jag greppat det så syns inte gas löst i vatten, men jag kan ha fel. De undantag jag kan tänka mig är om det sker någon form av hyfsat kraftfull kemisk reaktion, men då torde firrarna vara döda för längesedan. Misstänker i stället infusorieblomning eller något annat långt före problem med gas löst i vattnet.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        Arbetssätt...