Termostatvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • februari 2005
    • 307

    Termostatvärmare

    Hur länge brukar ni använda dessa innan byte till en nyare. Har på kort tid haft 2 st termostatvärmare som fått "spel" med höga vattentemperaturer som följd. De två termostatvärmarna är ca 3-4 år gamla i dagsläget.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

    Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    #2
    Termostatvärmare är luriga. Mången fisk har dött pga värmare som hängt sig.

    Det man kan göra är att först och främst köpa lite dyrare märkesdoppvärmare och hoppas att man får den kvalité man betalar för.

    Ett annat och säkrare tips är att ha så svaga doppvärmare att de inte kan överhetta akvariet så mycket att fiskarna dör. Dessutom en svagare värmare värmer akvariet långsammare och termostaten slår därför inte till och från så ofta, vilket borde slita på den mindre. Optimalt vore att värmaren höll akvariet på rätt temperatur när den stod på hela tiden, men då behöver man ingen termostat...

    Jag kör utan doppvärmare i de flesta akvarium.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      #3
      Kör enbart med Jäger när det gäller termostatvärmare. Att köra utan verkar lite knepigt under vinterhalvåret då jag vill ha 25-25 grader i burkarna.

      Tur i oturen är att jag upptäckt båda haverierna i tid och kunnat rädda de flesta fiskarna.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Det var länge sedan jag använde värmare...bor man i lägenhet känns det värdelöst att ha värmare faktiskt...kostar bara pengar.

        Jag har aldrig under 25 grader...annat än när jag byter vatten...då kan det sänkas till 23-24 grader men kommer snabbt upp igen pga lysrören och pumparnas värme.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Undrar om det inte blir billigare/säkrare ändå att värma upp hela rummet om man har fler kar där. Har ett 600 w oljeelement som går på termostat. Får justera den emellanåt men tror jag tjänar in på mindre elförbr. och ser det som ett säkrare alternativ till "doppisar".
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #6
            Jag har oxå haft problem med jägervärmarna. Av de 12 jag köpte, 25-150 watt har 5 st. packat ihop. De vill inte stänga av. Jag fick rådet i en liknande tråd att inte stänga av dom när jag byter vatten utan trycka ner dom en bit i vattnet, så att de inte går torra. En doppvärmare utan strömavbrott brukar i regel funka bra. Funderar på att ta bort allihopa och följa Ozrics råd och sätta i ett element.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Stephan E
              Användare
              • februari 2005
              • 307

              #7
              Det lutar åt att jag får prova med ett element i akvarierummet men i de burkar som står ute i huset får man väl chansa att det håller. I värsta fall så får jag byta ut mina 200 w värmare till något klenare modell.

              De värmare så gått åt pipan hade markeringar för undre och övre nivå och de ska slussas ut efter denna sk vinter.

              Tur att mina grupper av duboisi och Kiriza har varit i "rätt" burkar.
              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

              Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

              Kommentar

              Arbetssätt...