Strömavbrott

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Strömavbrott

    Nu när man inte bor i stora stan längre verkar det ju som om chansen att få strömavbrott är större... Igår blåste det så in i ... hos oss och vi var utan ström i 6 timmar. Det är la inte sådär jädra bra när man har massor med akvarium fulla med fisk. Jag måste skaffa nått som jag kan dra igång när strömmen går.

    Någon annan som har någon bra lösning på detta? Hur funkar det med reservagregat eller så? Vad går de på? Hur länge kan man köra dem och hur mycket el kan man köra på dem etc?

    Skicka gärna länkar med mer info om dessa apparater, var man kan köpa dem, vad de kostar etc..
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    Satt precis och tänkte samma sak, hur gör man om strömmen försvinner?

    ser fram emot svaren

    mvh

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      elaggregat?

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #4
        Bensingenerator!

        Har en kompis som sysslat mycket med paintball å jag vet att dom hade en bensindriven generator som dem drev tryckluftspumpar å sånt med så den måste nog varit ganska kraftfull.
        En sån skulle nog funka men den kräver att man har möjlighet att ha den ute på sin egen tomt eftersom den är långt ifrån ljudlös så grannarna skulle nog reagera om du ställde den på balkongen....
        Vet inte vad det var för märke eller så men jag tror dom köpte den beg. för runt 15000kr Men som sagt var det var nog en stark modell. Nästan säker på att det finns billigare varianter på tex. Jula ellel Clas Olsson.

        Annars är ju vindkraft en bra idé! :-)

        Mvh/Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #5
          Jag hade fixat en UPS (batteribackup till datorer) och kopplat in en luftpump på den. Hade haft en syresten i varje akvarium.

          Sedan gäller det att pumpar inte drar igång med 6 timmar gammalt filtermaterial.....

          Värme blir väl problem först efter något dygn?....
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            15 lök? Det måste la finnas nått alternativ till det?! Det enda jag hittar på jula är aggregat för elstängsel... clasohlson.se verkar inte funka idag, de har la strömavbrott där med!
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #7
              Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
              Sedan gäller det att pumpar inte drar igång med 6 timmar gammalt filtermaterial.....
              Hmm, det där är något som jag aldrig haft problem med i och för sig. Ibland har jag haft dem utan genomströmmning mycket, mycket längre än så och aldrig varit med om problem relaterat till det...
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                1 395 kr. APC Back-UPS CS 350 APC Back-UPS CS 350 är perfekt för både hemma- och kontorsbruk då den förser dig med jämn och säker strömtillförsel.

                Kostar ju inte så mycket. Hur många watt är en luftpump på.

                Alternativt kan du göra som min farsa. Köpa ett par bussbatterier.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Nu när man inte bor i stora stan längre verkar det ju som om chansen att få strömavbrott är större... Igår blåste det så in i ... hos oss och vi var utan ström i 6 timmar. Det är la inte sådär jädra bra när man har massor med akvarium fulla med fisk. Jag måste skaffa nått som jag kan dra igång när strömmen går.

                  Någon annan som har någon bra lösning på detta? Hur funkar det med reservagregat eller så? Vad går de på? Hur länge kan man köra dem och hur mycket el kan man köra på dem etc?

                  Skicka gärna länkar med mer info om dessa apparater, var man kan köpa dem, vad de kostar etc..
                  Tjänare Viktor.

                  Bor liksom du ute på landet och tillhör de få kvarvarande som tyvärr har luftledningar.
                  Jag införskaffade ett dieseldrivet 11 Kw reservkraftverk efter Gudruns framfart för 2 år sedan då vi var strömlösa i 2 dygn.
                  Under det elavbrottet klarade jag av att driva mina kar med en 12 V - 220V omvandlare på 300W kopplad till bilen som fick gå på tomgång

                  Kostnaden för detta 11 Kw aggregat var tyvärr 36.000 kr + 4.500 kr för brytaren/omkopplaren och 500 kr för installationen.

                  Men räknar man vad fiskarna kostar så är det en väl värd investering, samt att jag kan driva husets värmepumpar och vattenpumpen samt en hel del andra föremål som TV mm.

                  Det lustiga är att efter jag införskaffade aggregatet så har vi inte haft ett enda längre strömavbrott.
                  Före införskaffandet hade vi väl minst 10 st längre varje år...!!!!!!!!!!!!!!

                  Det finns ju billigare bensindrivna på 2-3 Kw, men jag rekommenderar dig att köpa ett med kvalite typ ett Hondaverk.
                  Betala hellre den kostnaden som detta medför så du slipper stå där med ett icke fungerande aggregat när du verkligen behöver det.
                  Det kan bli jäkligt dyrt......
                  Senast redigerad av TroffeMicke; 15 januari 2007, 09:59.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Malme
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 38

                    #10
                    Nordiska rum samarbetar med ledande tillverkare och grossister i hela världen för att ta fram ett unikt och snyggt sortiment.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Intressant Micke, men 41.000kr? *svettas* Jösses!

                      De där mindre som du länkar till Malme? Hur mycket kan man köra på 2,2 resp. 4,5kw? Kan någon förklara för mig som är helt borta vad gäller el? Räcker de för ett akvarierum med 15-20 kar, iallafall så pumparna går och kanske även ett konvektorelement eller så?
                      Senast redigerad av Zaphi; 15 januari 2007, 10:55.
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • TroffeMicke
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 412

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        Intressant Micke, men 41.000kr? *svettas* Jösses!

                        De där mindre som du länkar till Malme? Hur mycket kan man köra på 2,2 resp. 4,5kw? Kan någon förklara för mig som är helt borta vad gäller el? Räcker de för ett akvarierum med 15-20 kar, iallafall så pumparna går och kanske även ett konvektorelement eller så?
                        Tjabba igen.

                        Kolla efter ett begagnat Hondaverk på tex. Blocket eller liknande sidor, det lönar sig verkligen.

                        Då jag nu har en större anläggning i drift ville jag ha ett elverk som garanterat klarar av det hela.
                        Mvh.Micke

                        http://www.troffemicke.com/

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Viktor
                          En kamrat till mig tog fram denna lågprisvarianten under Gudruns härjningar.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zaphi
                            Intressant Micke, men 41.000kr? *svettas* Jösses!

                            De där mindre som du länkar till Malme? Hur mycket kan man köra på 2,2 resp. 4,5kw? Kan någon förklara för mig som är helt borta vad gäller el? Räcker de för ett akvarierum med 15-20 kar, iallafall så pumparna går och kanske även ett konvektorelement eller så?
                            Om ni räknar med 10A säkring ca 2kw blir det, misstänker att du har det idag. Så de mindre elaggregaten räcker gått och väl till dom flesta om vi nu pratar och driva lite pumpar under ett par timmar. Men sen är det ju frågan, kommer dom billigare aggregaten och starta när man behöver det? Vilket underhåll behövs, skall dom provköras varje månad för att vara på den säkra sidan?
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #15
                              Hahaha Kaj, den var ju suverän!!

                              Här är ett Hondaverk, det borde la räcka mer än väl: http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar...33603&dept_id=

                              Men den räcker bara 2 timmar? Det verkar ju vara lite lite? Vissa andra jag tittat på räcker 6-7 timmar...

                              Jag får kolla runt lite, det är ingen panik nu, men nått måste jag ju göra sen innan jag kommer igång ordentligt!
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...