Start av 400 liters...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fedex
    Användare
    • januari 2007
    • 20

    Start av 400 liters...

    Hej! Är ny här på forumet och inom akvarieområdet. Första baljan (200l) köptes i Sep. 06. Yngelkar (60l) i nov. 06. Så nu är jag sugen på att dra igång ett kar till. Hade tänkt mig ca 400-500 l, har dock inte plats för något större.
    Nu till huvudämnet....Nu behöver jag massa härliga tips och idéer om hur man fylla karet med afrikanska ciklider. Venustus har jag tänkt mig som en av invånarna i detta kar. Vilka arter kan man ha tillsammans av dem?? Hur många firrar kan vara lagom?? Vilken typ av grus skall man ha?? Malar vill man ju ha, finns det några arter som man bör undvika??
    Har fler frågor men spar dem till senare.
    Hoppas på många intressanta svar!!
    Mvh
    Fedex
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Hej och välkommen fedex.

    Att välja fisk är både det roligaste och det svåraste. Jag tycker du ska leta efter fiskar du känner att du vill ha och sedan när du fått ihop ett gäng så kollar du hur dom passar ihop. Din smak ska du va rädd om och inte skaffa fisk bara för nån annan tycker du ska ha dom för det slutar oftast med att man byter snart igen... tyvärr.

    När du hittat vilken fisk du vill ha och hur många går du in på sand och stenval vilka filter osv.

    Så tycker iaf jag =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • fedex
      Användare
      • januari 2007
      • 20

      #3
      Får börja med att tacka för det snabba svaret...
      Har nu spanat in lite ciklider som jag gillar. De malawiciklider jag fastnade för är följande: Sciaenochromis fryeri, Protomelas, Placidochromis samt Copadichromis. Är medveten att det finns olika varianter av dessa "arter". Alla är tänkbara invånare i mitt nya kar!
      Det är nu jag behöver hjälp med att para ihop rätt fiskar med varandra. Jag har redan 3 veustusar och de diggar jag skarpt. Kanske är det så att ingen av nämnda arter inte går ihop med venustus. Skulle då vara jätte tacksam över tips på arter som man kan ha tillsammans med dem. Sen återstår det att se vad Halmstads akvariebutiker har att erbjuda. Kanske får man åka lite längre bort för att hitta sin ciklider. Så lite tips på gedigna handlare uppskattas. Kan tänka mig att åka inom en radie av 15 mil, gärna till Göteborg!
      Mvh
      Fredrik

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Hej Fedex.

        På entresidan (klicka på fisken här uppe till vänster) hittar du ett antal affärer, bland annat Nols Ciklidhobby som har stort utbud. Det ligger några mil norr om Göteborg. En annan affär i Göteborg är Herkules Zoo som ligger på Hisingen.
        Senast redigerad av Per B; 16 januari 2007, 09:42.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • Micke Jarhl
          Användare
          • april 2002
          • 2277

          #5
          Ursprungligen postat av fedex
          Får börja med att tacka för det snabba svaret...
          Har nu spanat in lite ciklider som jag gillar. De malawiciklider jag fastnade för är följande: Sciaenochromis fryeri, Protomelas, Placidochromis samt Copadichromis. Är medveten att det finns olika varianter av dessa "arter". Alla är tänkbara invånare i mitt nya kar!
          Det är nu jag behöver hjälp med att para ihop rätt fiskar med varandra. Jag har redan 3 veustusar och de diggar jag skarpt. Kanske är det så att ingen av nämnda arter inte går ihop med venustus. Skulle då vara jätte tacksam över tips på arter som man kan ha tillsammans med dem. Sen återstår det att se vad Halmstads akvariebutiker har att erbjuda. Kanske får man åka lite längre bort för att hitta sin ciklider. Så lite tips på gedigna handlare uppskattas. Kan tänka mig att åka inom en radie av 15 mil, gärna till Göteborg!
          Mvh
          Fredrik
          Hej.Har du varit på Halmstad zoologiska på viktoria gatan ibland finns där fina Malawi bara ett tips annars är ju Nol bäst på Malawi på väst kusten tycker jag utan att ha varit inne i Gbg andra affärer på många år har inte blivit ..
          Micke Jarhl Med akvarium!

          Kommentar

          Arbetssätt...