Tanganyikakillis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    Tanganyikakillis

    ...verkar vääääldigt känsliga. Jag har beställt T-killis två gånger tidigare men har bara lyckats få en att överleva. Men han trivs bra, är välväxt men tror han är en leptosoma. De flesta fiskarna har dött i transporten och tre har dött strax efter ikoppning. De har transporterats fem och fem, syre såklart, lugnande medel och svart extra plast runt påsarna.

    Nu beställde jag tio stycken som packades en och en och alla överlevde och var pigga. Koppade i dom lugnt och fint och allt var frid och fröjd hela dagen. Men när jag släckte lysrampen i kväll så "dog" två på fläcken och en lyckades nätt och jämnt hålla balans och styrfart. Med dog menar jag att jag verkligen trodde dom skulle dö men dom piggade strax på sig. Dom uppförde sig som mina tidigare fiskar gjort när dom dött med den skillnaden att dom inte var svaga från transporten. När jag släckte ikväll fick dom tokspel och simmade som pilar upp och ner fram och tillbaka tills dom fick tuppjuck och seglade ner mot botten upponer. En blev inmotad i buescherigrottan och paddlade hjälplöst och vågrätt in och gömde sig. Den andra bara segnade rakt ner i multiskolonin. Men häpp så piggade dom på sig och allt var frid och fröjd igen.

    Jag kollade på "Life on Mars" på TV med rumsbelysningen på och kollade då och då över axeln och kunde hela tiden räkna till 10. När jag sedan släckte rumsbelysningen "dog" en av fiskarna igen. Nu får dom vara så får jag se vad som hänt tills i morgon.

    Har någon annan varit med om detta eller liknande?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har ännu inte haft denna fascinerande firre, men jag vet att de är både transportkänsliga och känsliga för snabba ljusförändringar. En variant jag sett folk köra med är nattlampa. Koppla på en extra liten lampa med egen timer som går på någon halvtimme innan den vanliga belysningen släcks. Fiskarna lär sig snart vad klockan är slagen och hinner "natta" sig. För övrigt flera andra killis och en del tetror som också kan få "ljuspanik". Har också sett Cyps som funkar lite på det sättet (inte full panik, men uppenbart att de inte gillar ljusförändringen).

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      Jag har en del killis och tetror som får ljuspanik när akvariet släcks. Det blir förståss inte bättre av att jag har en del större ciklider som rusar när det släcks. Jag instalerade dimmbar skymningsbelysning och nu går det lugnt till varje kväll.....Kanske ett alternativ?
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...