Sugen på V.Argentea

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fildur
    Användare
    • april 2005
    • 68

    Sugen på V.Argentea

    Hej

    Efter att ha dreglat över alla fantastiska bilder på fina fiskar i ca-tråden så känner jag att man måste prova på detta.

    Akvariet jag har till förfogande är ett 600l (200*60*50)

    Min undring rör lite kring aggresiviteten hos fiskarna.

    Funkar det att ha 2 par av dem ihop i detta akvarie om de skulle bli fullvuxna och leka?

    De jag tänker på är V. Argentea och sen någon röd/gul sak som kontrast. (förslag mottages gärna!) (någon av C.Festae, C.Salvini eller Nicaraguense ungefär)

    Eller är akvariet för litet för mer än ett par av fullvuxna kärlekskranka V. Argentea?
    Troffar, centralamerika och sydamerika.
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #2
    Välkommen i CA Träsket, Fildur.
    Vi är många här som är sugna på Vuxna Argentea och mig vetligt finns det inga i Sverige ännu. Vi är ganska många som har på tillväxt och jag tror och hoppas att det räcker med ett 600 l till ett par. Jag såg ett fullvuxet lekpar i ett 240l i USA vilket inte jag skulle utsätta dessa magnifika fiskar för men 2 stora par i ett 600l med 2m längd bör funka fint. Jag skulle dock inte trycka i mer än ett par Argentea

    Jag skulle börja med att köpa flera individer av de arter du vill ha och sedan låta dom växa upp och med tur och god skötsel och mycket tålamod står du sedan med 2 prydliga par.

    LYCKA TILL
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • Fildur
      Användare
      • april 2005
      • 68

      #3
      Tackar för svaret, trodde nog det skulle vara så men alltid trevligt att höra andras åsikter så att man inte gör om misstag/erfarenheter andra redan lärt sig av :-)
      Troffar, centralamerika och sydamerika.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Hej
        dom som lekte hos min kompis (inga yngel) kan man säga att en per tusen liter per fisk är lagom,
        dom fick leka på varsin sida av ett större grönt plastnät.
        dom var elakare än Tilapia Buttikofferi
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Fildur
          Användare
          • april 2005
          • 68

          #5
          Argh, vissa erfarenheter vill man såklart inte höra ;-)

          Hmm, får fundera en stund till med andra ord. Inte roligt att föda upp en så vacker fisk och sedan bli tvungen att avyttra dem/ eller att de slår ihjäl varandra.
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            Lugn och fin nu, Det finns inget som säger att ditt/mitt par kommer att bli sådana bestar. CA cikliders temperament mot egna och andra arter varierar otroligt från individ till individ och ändrar sig med tiden också för den delen.

            Kör hårt
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #7
              ja vem är inte sugen på argentea än så länge tycker jag zonatum fortfarande är snyggare, men vem vet, man har ju ändrat sig förr

              Kommentar

              Arbetssätt...