Discus ägare för första gången

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lilljimpan
    Användare
    • februari 2005
    • 143

    Discus ägare för första gången

    Hejsan.

    Haft akvarie nu något år och tänkte försöka mej på discus, Så jag har läst lite här på forumen och hört mej för i butik, väldigt varierande info faktiskt.

    Har ni några bra förslag på böcker om diskus? Skulle vilja lära mej mer, finns det någon bol eller litteratur som behandlar det mesta som vilka vatten de trivs bäst i, art beskrivningar, foder, yngel, filtrering, beteende, mm. vill lära mej mer nu.

    Köpte mej två red scribbelt för att testa mej fram lite, man lär sej ju bäst genom att prova själv. har ett ganska mjukvatten, ph 6,8. temp 32.

    Några frågor jag fick, de blev väldigt mörka efter flytt från akvarie butiken. har det med det nya karet och miljön att göra? De är inte vidare skygga och äter bra redan första dagen, haft dem i två dagar nu. När kommer färgerna tillbaka? Något knep ni disckus ägare har för att de ska färga bra?

    Mvh Jim
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Jag är också diskusfrälst nu, för andra gången i och för sig, men ändå! Visst är det något extra speciellt med diskus? Det känns inte alls som det gör inför köp av andra fiskar! De inger mycket respekt och är coola på ett mystiskt sätt!

    Jag har inga böcker förutom den BTN-boken, och den är la rätt bra. Framförallt är det kul att författaren kommer på Ciklidstämman!! Dock skulle jag tro att det finns andra, mycket mer heltäckande böcker, BTN-serien är ju mest ytlig information. Kan du tyska så tror jag du kan hitta mycket mer bra litteratur.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • lilljimpan
      Användare
      • februari 2005
      • 143

      #3
      Ja, väldig respekt. De känns ömtåliga på något sätt, man behandlar dem inte alls som andra fiskar. Det är något speciellt med dem helt klart.

      Får jag det att fungera bra så ska jag inreda mitt 540 med dessa i och skaffa fler helt klart. Men vill lära mej lite mer först.

      Vart kan man köpa dessa btn böcker?

      Mvh Jim

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Dick Au skrev Back to nature -Discus och finns säkert att beställa hos din loka fiskaffär.
        Magnus Berne har skrivit en liten nyttig bok om Discus. Kanske lite gammal bok men jag tycker att där står endel nyttigt. Fråga på ditt bibliotek om dom kan ta hem dessa böcker.
        Sen tycker jag att du valt helt rätt väg att gå Jim. Fundera, läsa på sen skaffa fisk
        Gör man bara några få saker så är Discus inte ett dugg svårare att hålla än någon annan firre. Rätt vatten och lite lugn och ro så är saken biff.

        Sen ska du absolut inte tveka att slänga ut dina funderingar här. Kaj p. och många andra sitter inne med mycket god kunskap och historik kring Discus
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Tyvärr är back to nature boken slut enigt Kjell. Enstaka ex finns ev kvar ute i vissa butiker.
          Magnus Bernes bok tycker jag också fortfarnade har mycket o ge och den finns publicerad här i sin helhet i arkivet. Första delen här http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9309&LOPNR=6
          När det gäller färgen kommer den o de får bra kost o bra vatten kvalitet. Om det nu inte är ungfisk då kommer det först fullt ut vid 10-12 cm. Om det sedan inte är vuxen utparad fisk så hade de nog mått bättre av att vara fler än två.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Om du inte kan köpa BTN så finns den garanterat på Biblioteket . Har själv lånat ex av både BTN och Berne där.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • nicklas_wijkmark
              Användare
              • februari 2006
              • 46

              #7
              Kul med fler diskusintresserade här på forumet!
              Själv har jag haft diskus i några månader nu och har verkligen blivit diskusfrälst, trots lite stygga gälparasiter och en hel del oro. Nu börjar man få knasiga idéer som att försöka dra upp en kull av dessa beroendeframkallande firrar. Har ett par som leker hela tiden, men har inte haft tillräckliga resurser/kunskaper för att odla dem ännu, men som sagt det känns lockande att försöka...
              Välkommen till diskusträsket Jim, du blir säkert fast du också!
              MVH
              /Nicklas
              www.wijkmark.com
              http://mostphotos.com/index.php?referenceid=2592

              Kommentar

              • lilljimpan
                Användare
                • februari 2005
                • 143

                #8
                Tack för alla svar...

                har läst lite i artiklen du skickade. Tack

                Ska ner till biblioteket i veckan och höra mej för om böckerna.

                en liten fråga, låter kanske dum men vad är/innebär ett infusorieangrepp?

                En annan dum fråga jag kom att tänka på, vad innehåller ett biologiskt filter? Eller rättare sagt, vad bör ett sånt innehålla till discus?

                Mvh / Jim

                Kommentar

                • lobbe
                  Användare
                  • november 2005
                  • 38

                  #9
                  hej du behöver inte använda det för jag har ett vanligt jywelfilter till mina diskusar dom mår prima
                  diskustobbe

                  Kommentar

                  • lilljimpan
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 143

                    #10
                    Är det någon fara att stoppa i gibbiceps i samma storlek eller något större bland mina discus?

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      En bra hemsida på nätet är amazondiscus.se där får du all bra info om diskus,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • lilljimpan
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 143

                        #12
                        man tackar

                        Kommentar

                        Arbetssätt...