Konvertera från Malawi till SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

    Konvertera från Malawi till SA

    Hejsan!

    Har idag 2 kar med malawi och är intresserad av att köra igång något SA i vardagsrummet och byta ut malwin däri.
    Är intresserad av få se studera lite ordentlig yngelvård.

    Karet jag har är 160*50*60 (l*d*h). Har gärna några olika arter (runt 4 olika arter kanske), ej intresserad av discus, scalare eller liknande.
    Vad skulle ni rekommendera (posta gärna bilder om ni har)?
    Väldigt gärna lite praktiska tips vad jag bör tänka på med skillnad mot malawin (inredning, teknik, foder osv).

    Så gör ert bästa att locka över mig från "the dark side" så får vi se
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Chokladciklid brukar jag altid dra till med. Ett sånt par får man lätt plats med trots storleken. Snälla giganter, bra kontrast till stirriga malawi om inte annat.
    Det roligaste med SA är ju attt man kan ha en massa andra balla fiskar, inte bara ciklider
    Senast redigerad av anli; 12 January 2007, 15:48.
    Anders L

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • January 2007
      • 290

      #3
      Tycker du gör rätt, som funderar på SA. I min synvinkel borde det vara SA som är "the dark side", för här trivs många fiskar i lite tefärgat vatten .
      Lite tips: guldsömciklid "aequidens metae" kunde du kanske kolla in, den var uppe i en liknande Sa-tråd för nån vecka sen. Denna tråd kunde du också kolla in.
      Vad är du ute efter? Dvärgciklider, upp till 20, eller något ännu maffigare?
      Mvh. Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #4
        Ursprungligen postat av Niklas Blixt
        Tycker du gör rätt, som funderar på SA. I min synvinkel borde det vara SA som är "the dark side", för här trivs många fiskar i lite tefärgat vatten .
        Lite tips: guldsömciklid "aequidens metae" kunde du kanske kolla in, den var uppe i en liknande Sa-tråd för nån vecka sen. Denna tråd kunde du också kolla in.
        Vad är du ute efter? Dvärgciklider, upp till 20, eller något ännu maffigare?
        Mvh. Niklas

        antingen har du glömt en punkt el komma tecken, för meate är inte guldsöm. Rivulatus är guldsöm, Metae är "helt" annan fisk. dock fortfarande en aeqeuidens.

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • January 2007
          • 290

          #5
          Fel av mig. jag menade rivulatus, men du kan kolla in metae också. Johan Lindgren har bilder på rivulatus.
          /Niklas igen
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • Pikkenix
            Användare
            • March 2005
            • 254

            #6
            Ursprungligen postat av Niklas Blixt
            Tycker du gör rätt, som funderar på SA. I min synvinkel borde det vara SA som är "the dark side", för här trivs många fiskar i lite tefärgat vatten .
            Lite tips: guldsömciklid "aequidens metae" kunde du kanske kolla in, den var uppe i en liknande Sa-tråd för nån vecka sen. Denna tråd kunde du också kolla in.
            Vad är du ute efter? Dvärgciklider, upp till 20, eller något ännu maffigare?
            Mvh. Niklas
            Jag är som sagt ute efter intressant beteende i första hand, och då yngelvården. Hörde talas om någon jordätare tex. som var något mellanting mellan mun och substratruvare. De hade romen både i munne och flyttade runt dem som katten mellan sin grop och mellan hane/hona osv. Då jag varit insnöad på malawi ett bra tag vore det kul med någon kontrast mot dessa framförallt vad gäller yngelvårdandet (som är svårt att få till bland malawin även om det finns där men i en mindre utsträckning).

            Är intresserad av att ha någon best (för mig 20+ i storlek) som går att hålla på ett bra sätt i mina 480 liter. Är inte det minsta intresserad av apistogramma och liknande "småfisk" även om de är fina. Men som komplement (ej mat) så kanske det kan komma på tal, fokus ligger dock inte på denna typ av fisk.
            Vore kul med lite färg på någon större fisk också (ska ju trots allt stå i vardagsrummet som showkar).
            Mvh
            Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

            Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

            Kommentar

            • Pikkenix
              Användare
              • March 2005
              • 254

              #7
              Ursprungligen postat av anli
              Chokladciklid brukar jag altid dra till med. Ett sånt par får man lätt plats med trots storleken. Snälla giganter, bra kontrast till stirriga malawi om inte annat.
              Det roligaste med SA är ju attt man kan ha en massa andra balla fiskar, inte bara ciklider
              Chokladen har jag av någon anledning aldrig riktigt tagit till mig - vet inte varför men övertyga mig!
              Har länge varit sugen på att testa på någon av de mindre channorna, skulle de fungera bra med SA? Vore kul med förslag på "en massa andra balla fiskar" som passar till SA också...
              Mvh
              Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

              Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

              Kommentar

              • Pikkenix
                Användare
                • March 2005
                • 254

                #8
                Ursprungligen postat av Niklas Blixt
                Tycker du gör rätt, som funderar på SA. I min synvinkel borde det vara SA som är "the dark side", för här trivs många fiskar i lite tefärgat vatten .
                Lite tips: guldsömciklid "aequidens metae" kunde du kanske kolla in, den var uppe i en liknande Sa-tråd för nån vecka sen. Denna tråd kunde du också kolla in.
                Vad är du ute efter? Dvärgciklider, upp till 20, eller något ännu maffigare?
                Mvh. Niklas
                Guldsömmen är intressant - hört att det är en rätt taskig sak dock så antar att man måste anpassa resterande av fisken rätt mycket efter den isåfall?
                Mvh
                Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • March 2004
                  • 2262

                  #9
                  Pikkenix: Bujurquina syspilus och B. vittata har intressant lekbeteende. De lägger rommen på löv, vilka de flyttar runt samt munruvar ynglen tills de är frisimmande. De blir ca 15 cm.

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • March 2003
                    • 527

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lundensis
                    Pikkenix: Bujurquina syspilus och B. vittata har intressant lekbeteende. De lägger rommen på löv, vilka de flyttar runt samt munruvar ynglen tills de är frisimmande. De blir ca 15 cm.
                    Alla Bujurquina gör så, liksom Tahuantinsuyoa.
                    Fast när jag snålat med löv ett bra tag la mitt B. moriorum-par rommen på en rot i stället.
                    Här är honan i lekdräkt.
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

                      #11
                      Mitt tips ar att skaffa sa sma fiskar som mojligt! Aven en fisk som "bara" blir femton ar "biffig". Om du ska ha fyra arter sa ar nog bade choklad och guldsom uteslutet.

                      Det skulle kunna vara mojligt att ha:

                      Aequidens (undvik rivulatus och patricki)
                      Bujurquina
                      Crenicichla regani
                      Geophagus (undvik brasiliensis). Tuppkam blir stor med det tar ett bra tag om det ens hander.

                      Aequidens pulcher ar fiskatare, men i vassa samansattningar kan du nog ha bagfensciklid. Den ar ratt robust.

                      Flaggciklid, men den kanske ar lite scalarelik.

                      Firren med det omojliga namnet ar en annan.Thihasaunura mkantaqnzasa (det ar fel, men det ser ut sa ungefar).

                      Biotodoma om du vill ha snalla firrar.

                      Har du snall fisk (dvs som inte ater upp dem) sa finns det ett stort gang tetror.

                      Ar inte fiskarna for ruffiga sa kan du ha hur mycket balla Corydoras, grenmalar od som helst.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Pikkenix
                        Användare
                        • March 2005
                        • 254

                        #12
                        Hur är det med vatten osv. Ska väl vara ett lägre pH än malawi vad jag förstått, hur lågt bör det vara? Ska man tänka på något annat mot malawi?
                        Mvh
                        Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                        Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pikkenix
                          Hur är det med vatten osv. Ska väl vara ett lägre pH än malawi vad jag förstått, hur lågt bör det vara? Ska man tänka på något annat mot malawi?
                          Det beror helt pa fiskarna. Undvik de extrema mjukvattenarterna. De flesta sydamerikaner tar ett revir parvis sa man kan inte ha lika mycket fisk som i ett malawikar. Parbanden bryts relativt
                          ofta och da maste det finnas plats for hanan att gomma sig och sedan komma tillbaka.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...