Apistogramma sp "opal"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    Apistogramma sp "opal"

    I mitt sovrum har jag ett 60-literskar med ett par Apistogramma borelli sp "opal" och sex pennfiskar som jag har för till prydnad. Utan att ha gjort något mer än att ha matat dom som vanligt så såg jag i går kväll att apistogrammorna hade lekt. Jättekul! Jag läste om borellin här på ciklid.se och då stog det att dom inte tar torrfoder vilket inte stämmer på mina jag ger varannan dag torrfoder och varannan dag röda mygg och dom äter friskt. Sen skulle dom ha stillastående eller svag cirkulation. Jag har en cirkulation på 300 liter med ett Eheim aquaball innerfilter. Och sen stod det att dom skulle ha en pytteliten ingång till en grotta. Helst en kruka. Mina har valt en grotta med stor ingång både fram och bak. Med det skulle jag vilja ha sagt att inga sanningar är konstanta utan vill ett par leka så tar dom många gånger vad som bjuds. Nu är det bara att hålla tummarna att det blir yngel också.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    Vad kul Matz
    risken med för stor cirkulation är väl att Apistosen gör av med för mycket energi bara för att hålla sig på samma plats, men i ditt kar kanske ändå inte snurrar på så fruktansvärt.
    När det gäller grottor har jag märkt att om man inte erbjuder en grotta som är "rätt" nöjer de sig ofta med något annat. Och vad som är lite irriterande är att när man anstränger sig och ger "rätt" typ av grotta så blir den ibland helt ratad, men det är ju det som är spännade.
    Lycka till och hoppas att du lyckas dra upp kullen.
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Pelle
      Användare
      • maj 2002
      • 387

      #3
      Hej Matz

      Kul att dina Borelli´s har lekt.

      Jag antar att du refererar till mina inlägg i "borellii-tråden". Naturligtvis så äter Borellii även torrfoder, men det är inte det optimala fodret för denna art. Och det var optimala förutsättningar jag försökte beskriva.
      Jag har sett människor som överlever på att äta enbart hamburgare och pizza också, men det är väl inte det optimala fodret för människor. Faktiskt så kan de också föröka sig, trots att de äter skräpmat. (en liten parallell bara... )

      De flesta ciklidarter är oppurtunister, och de anpassar sig efter de villkor som erbjuds, inom vissa gränser förstås.
      Så grottornas storlek är väl inte helt avgörande, och genomströmning är också ganska relativ. Ett kraftigt filter kan till ex. placeras med utblås in mot ett hörn för att dämpa rotationen i vattnet.
      Du kan väl laborera med förutsättningarna ett par decennier till, och återkomma till mig, så kan vi jämföra resultaten.

      Hör av dig om ynglens utveckling, och kom ihåg artemia kläckningen!
      Lycka till!

      Kommentar

      Arbetssätt...