vill matta av ljuset lite, hur gör jag??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Laesk
    svarade
    På mitt 500:a malawi har jag 3st 35*35cm stora aluminiumfoliebitar utlagda på täckglasen, dels för att göra skiftningar i ljuset då, å sen täcka så inte dom mest algbitna modulerna får för mkt ljus.

    Lämna en kommentar:


  • Niklas Olsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tedde
    Film på täckglasen är därmed ett bättre alternativ.
    Inte lätt om det inte finns några täckglas..

    Lämna en kommentar:


  • Tedde
    svarade
    Om man inte har obegränsad tillgång på lysrör, så bör man inte klä dessa med div film/folie. Detta gör att dessa blir varmare då ljuset reflekterar in i röret igen = betydligt kortare livslängd.

    Film på täckglasen är därmed ett bättre alternativ.

    Lämna en kommentar:


  • Pejan
    svarade
    Suveränt!!

    Tusen tack

    Hälsar Peter

    Lämna en kommentar:


  • Niklas Olsson
    svarade
    Jag har ett aqualux kar med ramp utan täckglas och det funkar bra, jag har lindat in rören med folien. Skickar med en bild...

    Lämna en kommentar:


  • Pejan
    svarade
    Till er som använder aluminiumfolie, har två funderingar:

    1. Har ett Rio 400 där jag skulle vilja dämpa ljuset på vissa ställen. Någon som gjort detta på juwelakvarium? (anledningen att jag frågar är att Ljusrampen hänger "inne" i akvariet, till skillnad från ex zooline där täckglas i regel ligger mellan vatten och ljusramp).

    2. När ni satt dit folien, lindar ni den då tajt mot lyröret, eller hur gör ni?

    Undrar Peter

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Jag kan tillägga att jag använder aluminiumfolie på sidorna av lysrören i tanganyika-burken för att få det lite mörkare. Mina nigripinnisar gillar det och färgar ut bättre.

    Jag kör faktiskt också bakplåtspapper i min lilla 45-litare för att, som Ola skriver, imitera svartvatten.

    Lämna en kommentar:


  • B-mark
    svarade
    Varför inte byta ut lysrör mot små spotlights? Blir ett dunkelt ljus i karet och det kan riktas dit du vill. (På bilden har jag dock även något lysrör tänt, då jag kombinerar ljustyperna, förutom vid "gryning" och "skymning" då endast spotlights används).

    Lämna en kommentar:


  • nässlan
    Gäst svarade
    Hej !
    Jag har satt dit reflektorer å sen vänt på dom mot vattnet,
    man kan ju vinkla dom lite osså om man vill.

    johan.

    Lämna en kommentar:


  • Ola Svensson
    svarade
    Har last att folk anvander smorpapper for att immitera svartvatten.

    Lämna en kommentar:


  • StefanL
    svarade
    Ugnsfolie fungerar klockrent! Blir också väldigt snyggt när man kan skärma av en del ytor och få andra sken...

    Lämna en kommentar:


  • drenner
    svarade
    ok, då ska jag nog prova nåt av det

    Lämna en kommentar:


  • dinajel
    svarade
    Tror dom menar aluminiumfolie, och då behöver du inte oroa dig för att det ska börja brinna. Kan även tänka mej att sk bakplåtspapper kan funka, men det klarar ju flera hundra grader i ugnen, så det är nog lugna puckar.

    Lämna en kommentar:


  • drenner
    svarade
    ungsfolie, blir inte det ganska varmt, mest så det inte börjar brinna....

    Lämna en kommentar:


  • Niklas Olsson
    svarade
    Ursprungligen postat av Tingeling
    Man kan även vira ungsfolie på lysrören. Då kan man även punkbelysa vissa delar i karet om man vill. Enkelt och billigt att göra och inge tidskrävande alls.
    Håller med...kört detta ett tag nu eftersom jag vill ha lite skuggor ute i kanterna och det funkar kanon + att det (nästan) e gratis och väldigt enkelt. Med detta alternativet kan du ju bestämma hur mycket du vill skärma av och var.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...