Aluställning med 6 ben till 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cissi
    Användare
    • juni 2006
    • 357

    Aluställning med 6 ben till 720

    Finns det någon risk att den brakar samman? Min kära far är smått nojjig och tror att den ska ge vika. Har 25mm profiler och förstärkta knutar. Den är 80cm hög och nedersta "hyllan" sitter 10cm över marken. Alltså är det ca 70cm emellan de tvärgående profilerna, om ni fattar vad jag menar.
    Mbunas för hela slanten i alltför många kar....
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag är nojjig angående aluminiumställningar faktiskt. När jag flyttade min 375:a (för tredje gången) så verkade allt bra...jag fyllde på med vatten i karet och gjorde iordning...när jag lade på täckglaset fick jag en känsla av att karet "vajade"...och när jag tryckte lätt med tummen i akvariets övre aluminiumram så vajade karet!! Jag blev alldeles iskall och tömde snabbt ur karet...efter den erfarenheten så kör jag numera enbart med lecablock+spånskiva+frigolit. Jag kommer aldrig använda aluminiumbenställning igen.

    För drygt 700kr så känner jag mig betydligt säkrare nu när jag precis ska sätta upp ett 720 akvarium i vardagsrummet.

    Senast redigerad av StefanL; 11 januari 2007, 11:57.

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Jag har aluminiumställning (8 ben) till mitt 900-liters kar och är inte direkt orolig. Visst går det att få karet att få karet att svaja och med tillräcklig rörelse skulle ställningen säkerligen kollapsa. Så länge det står där det står och trycket är rakt ner är det ingen fara.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av Micke
        Jag har aluminiumställning (8 ben) till mitt 900-liters kar och är inte direkt orolig. Visst går det att få karet att få karet att svaja och med tillräcklig rörelse skulle ställningen säkerligen kollapsa. Så länge det står där det står och trycket är rakt ner är det ingen fara.
        Så med andra ord, om jag inte släpper in en grupp dagisbarn i rummet är det ok? Visst att det svajjar lite med om det bara står där lär det väl inte braka ihop?
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • Flipper
          Användare
          • mars 2005
          • 143

          #5
          Oj...jag skulle nog köra med lecablock...

          Malawi - vad fick du ge för dina leca + skiva ?... det blir nog en hel del att spara om man inte köper alu-ställning...då får man köpa större kar eller en massa fisk för dom pengarna och samtidigt vara glad att det står stadigt på golvet.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Kolla länken...där har jag precis skrivit upp vad det kostat mig (hittills).

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Det finns ett skäl att det normalt sett är 8 fötter. Jag skulle aldrig chansa. Hörde talas om nån som bara hade 6 fötter på ett 2 meters kar, det hade brakat ihop.

              Kommentar

              • Malawi Micke
                Användare
                • oktober 2006
                • 167

                #8
                jag har själv ett 720 byggde egen ställning av rejäla 40mm stål profiler har bara 4 ben men det står stabilt som ett berg. men har erfarenhet av svajiga aluminium ställningar.
                bygg eget eller lekablock + spånskiva 22mm... Lycka till
                malawi 4 life

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #9
                  Jag skulle nog aldrig vilja använda aluram. Dels för osäkerheten om vridstyvheten och dels för att fötterna är så små så det blir ett jävla tryck på varje fot vilket skulle kännas osäkert och skulle definitivt sätta sina spår på korkmattan. Sen är det inte så snyggt. Med lecablock kan man veta säkert att mn får trycket fördelat på en stor yta och det finns ingen risk att välta och sen kan man lämna lite space från varje framkant på akvariet så att man kan bygga ett snyggt skåp och dölja stenarna osv. Kanske kostar lite mer, men ack vilken trygghet.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cissi
                    Finns det någon risk att den brakar samman? Min kära far är smått nojjig och tror att den ska ge vika. Har 25mm profiler och förstärkta knutar. Den är 80cm hög och nedersta "hyllan" sitter 10cm över marken. Alltså är det ca 70cm emellan de tvärgående profilerna, om ni fattar vad jag menar.
                    varför kom du på tanken att ha 6 fötter st istället för 8 fötter som är normalt för ett 720.mvhjanne

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Cissi
                      Finns det någon risk att den brakar samman? Min kära far är smått nojjig och tror att den ska ge vika. Har 25mm profiler och förstärkta knutar. Den är 80cm hög och nedersta "hyllan" sitter 10cm över marken. Alltså är det ca 70cm emellan de tvärgående profilerna, om ni fattar vad jag menar.
                      Jag tycker 3 ben par låter på gränsen. och ställningen är ju väldigt hög med.... Jag tycker nog du skulle försöka köpa så du kan sätta dit ett ben par till.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • robjo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 330

                        #12
                        Chansa inte, det kan bli en väldans massa vatten på golvet. Själv har jag 8 ben till mitt 720.

                        //Robban
                        http://picasaweb.google.se/sipedon/

                        Kommentar

                        • Cissi
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 357

                          #13
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          varför kom du på tanken att ha 6 fötter st istället för 8 fötter som är normalt för ett 720.mvhjanne
                          För att få plats med två 150l under. Jag har sett bilder på folk som har 6 ben och 720 så bevisligen har det funkat.
                          Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cissi
                            För att få plats med två 150l under. Jag har sett bilder på folk som har 6 ben och 720 så bevisligen har det funkat.
                            Ska du belasta aluminiumprofilerna ytterliggare med 2*150L?? Oj...då förstår jag absolut varför din pappa oroar sig...det gör t o m jag nu.

                            Jag kan direkt säga att jag avråder dig att ens utmana ödet...

                            Du minskar ned från "normala" 8 ben till 6 ben på aluminiumställningen, vilket redan där ger större risk...men utöver det så funderar du på att ställa 2st 150L akvarium under. Tveksamt om du ens får ut något på försäkringen om olyckan skulle vara framme.
                            Senast redigerad av StefanL; 11 januari 2007, 18:06.

                            Kommentar

                            • Cissi
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 357

                              #15
                              Men om man räknar på det så blir belastningen ca 175kg per ben och det tycker jag det borde palla. Sen finns det ju de som säger att mittenbenen inte ska ha någon belastning och då är det ju ytterbenen som får all tyngd och då blir summan i stort sett samma. Jag ska iofs bara ha ett 150l under eftersom brorsan tog mitt andra.

                              Är det bara jag som är optimistisk?
                              Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...