Varför pajjar alla timers i lokalen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • maj 2024

    Varför pajjar alla timers i lokalen

    Ikväll hade 9:nde timer på två månader gått sönder i lokalen. Alla har varit utav märket Everflourish. Dom som har pajjat har varit långt ifrån maxbelastning i watt. Andra märken håller och Everflourisharna har hållt innan(i lägenheten). Det är både nya (som jag bytt) och 1-2 år gamla som pajjat. Dom enda skillnaden vad jag vet är att timrarna sitter uppåner och på sidan i kontakterna. Tål dom inte det???
    Nån som har liknande erfarenheter eller någon spännande teori????
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Köp billiga på biltema eller IcaMaxi. Dom håller i alla väder.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Fukt månne. Svårt att hitta bra timers idag tycker jag. Betalar gärna lite mer för verkligt bra. Hittar du de fyrkantiga Theben-timers, så köp.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Belastning av belysning framförallt lysrör och metallhalogen är lite speciellt och skulle dom sakna kondensator så kan du belasta ännu mindre.
        Försök att dela upp lokalen på fler timers och byt fabrikat för det varierar mycket på olika timers, i västa fall koppla uret på en större kontaktor.
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Hittar du de fyrkantiga Theben-timers, så köp.
          Jag har flera Theben-timers som har hängt med i 15 år nu, och dom går fortfarande klockrent.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Theben... Var köper man dessa uttmärka timers då och är de dyrare än normalt eller?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Jens_K
              Användare
              • januari 2007
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Theben... Var köper man dessa uttmärka timers då och är de dyrare än normalt eller?
              www.elfa.se , där hittar man de flesta elektronikprylar man behöver, bara sök på theben.
              Den kostar 180:-

              // Jens
              540 l Malawi och 70 l yngelkar

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Theben... Var köper man dessa uttmärka timers då och är de dyrare än normalt eller?
                Jag har inte sett dem i Sverige på några år. Visst var dom något dyrare än andra timers, men kvalitet lönar sig i regel.
                Die Theben AG, Ihre Experten für KNX, DALI-Lichtsteuerung, Bewegungsmelder und Präsenzmelder, Smart Home, Zeitschaltuhren und Klima-Steuerung
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  Så här ser dom ut:
                  Förord Då många nyligen köpt sig en fin pannlampa och många säkert redan äger en pannlampa så kommer här ett tips på hur man själv kan bygga sig en smartladdare som även klarar av underhållsladdning av batteriet så det är färdigt att användas och håller sig fulladdat varje dag. Bakgrunden till...
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Kanon! Jag skall ockås köpa sådanna. Jag har haft mycket problem med timers genom tiderna. Det är en av de absolut svagaste länkarna vad gäller elsäkerhet i en lokal och det gäller att det funkar bra. Nu har ju jag en timer till allt på väggen, men det kan behövar några till för att styra ambient ljus etc...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Tyvärr har jag byggt så det bara är minitimers som får plats
                      Ska ner och byta 4 st idag på Clas Olsson. Ingen som testat digitala timers .... om de kan vara bättre månne

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Ursprungligen postat av endymion
                        Tyvärr har jag byggt så det bara är minitimers som får plats
                        Ska ner och byta 4 st idag på Clas Olsson. Ingen som testat digitala timers .... om de kan vara bättre månne
                        Jag har testat digitala timers. Min erferenhet är att dessa fungerar sämre än de mekaniska. Jag har timers till belysningen och med de digitala så fungerar det några gånger innan de tappar tiden och alla inlagda program - så jag håller mig till de mekaniska.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jens_K
                          www.elfa.se , där hittar man de flesta elektronikprylar man behöver, bara sök på theben.
                          Den kostar 180:-

                          // Jens
                          Stort tack, killen!! Har letat efter dem både i Sverige och Tyskland, men inte hittat dem. Behöver inte så attans många, men är lugnt beredd att lägga en tusing på sådana. Jag har också en, som liksom Mickes funkat perfekt i säkert femton år. Ytterligare en fördel med dem är att man kan slå på dem och "glömma" att slå av dem - de slår av sig själva efter att ha passerat den tid man ställer in. Mycket smidigt om man jobbar i lokalen och vill tända tidigare för firrarna. Minnet är bra men kort, eller hur det nu var...

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Micke M
                            Användare
                            • november 2006
                            • 116

                            #14
                            Jag har en digital timer från Clas Ohlson. Kan inte uttala mig om hur de funkar i längden då jag inte haft den så länge. Fördelen jag ser hos dessa är dock att de rullar på som vanlligt även vid strömavbrott, tack vare inbyggt batteri. Samt att de inte knastrar och tickar som vanliga billiga timers gör (har den alldeles intill soffan i vardagsrummet). Ganska liten är den med så man kan använda väggutagen intill (har såna gamla med 3 uttag i varje dosa).
                            Mvh Micke

                            Kommentar

                            • Ante
                              Användare
                              • november 2002
                              • 571

                              #15
                              i våran lokal har vi en central timer installerad på elcenstralen och sedan har vi dragit uttag runt lokalen enbart för belysning.
                              alla går på samma timer och har samma tider runt lokalen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...