Stor luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #16
    Någon som vet om Resun har någon svensk agent eller återförsäljare? Vore gött att slippa köpa från Tyskland eller Danmark.
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • april 2002
      • 314

      #17
      Ursprungligen postat av ciklidMartin
      Någon som vet om Resun har någon svensk agent eller återförsäljare? Vore gött att slippa köpa från Tyskland eller Danmark.
      Bumpar tråden lite med samma fråga som ovanstående citat. Finns Resunpumparna (i mitt fall närmare bestämt LP-40) att få tag på Sverige eller måste jag beställa från Danmark eller Tyskland?
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • Radioaktiva Räkor
        Användare
        • april 2008
        • 53

        #18
        Dammbutiken.se säljer Resun-pumpar utan att kalla dom för Resun. Dock inte LP-40 utan bara LP-20, LP-60 och större... Men dom kanske kan ta in om man frågar snällt?

        Annars kan ju eBay vara ett bra alternativ. Hitta en schyst säljare så kan ni säkert komma överens om hur ni ska slippa eventuella tullproblem

        //C
        - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
        ~1800liter vatten hemma...

        Kommentar

        • salo
          Användare
          • april 2002
          • 314

          #19
          Tackar!

          LP-20 skulle kanske passa bättre, mailade nyss med cichlidecentret i köpenhamn och han tyckte att 6 uttag var för lite för en Lp-40 och att en 9906 skulle passa bättre (840l/h)

          Edit: Skall driva 6x70L så det är inga större antal eller volymer.

          Jag har själv ganska svårt att relatera till hur mycket drag det är med tex 1000L/h.



          Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
          Dammbutiken.se säljer Resun-pumpar utan att kalla dom för Resun. Dock inte LP-40 utan bara LP-20, LP-60 och större... Men dom kanske kan ta in om man frågar snällt?

          Annars kan ju eBay vara ett bra alternativ. Hitta en schyst säljare så kan ni säkert komma överens om hur ni ska slippa eventuella tullproblem

          //C
          Senast redigerad av salo; 14 augusti 2008, 10:31.
          540 (180x60x50) under uppbyggnad
          30L Nano under planering
          Drömmer om ett Nanorev

          Kommentar

          • Radioaktiva Räkor
            Användare
            • april 2008
            • 53

            #20
            Ursprungligen postat av salo
            Tackar!

            LP-20 skulle kanske passa bättre, mailade nyss med cichlidecentret i köpenhamn och han tyckte att 6 uttag var för lite för en Lp-40 och att en 9906 skulle passa bättre (840l/h)

            Edit: Skall driva 6x70L så det är inga större antal eller volymer.

            Jag har själv ganska svårt att relatera till hur mycket drag det är med tex 1000L/h.
            LP-20 skulle nog räcka ja. Jag har äldre tysk pump som är likvärdig LP-40 och den måste jag strypa för att det inte ska bli storm i mina 6st 180l.

            //C
            - Christoffer & Marielle - With a license to krill -
            ~1800liter vatten hemma...

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • september 2006
              • 118

              #21
              I Hässleholms Akvarieförening finns en medlem som i dagarna väntar hem mycket Resun prylar direkt från Asien. Han kommer i första hand att sälja till privatpersoner och till väldigt bra priser.

              PM:a mig så ska jag vidarebefordra kontakten.

              Kommentar

              • Ntumba

                #22
                När det gäller RESUN´s akvarietillbehör kan ni kolla

                eller kontakta
                info@resun.se

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #23
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  LP-20 skulle nog räcka ja. Jag har äldre tysk pump som är likvärdig LP-40 och den måste jag strypa för att det inte ska bli storm i mina 6st 180l.

                  //C
                  Det vore intressant att höra hur du kopplat det där. Jag driver 6st 100-liters på en LP-40, och det är väl precis att det räcker. Jag kör då utblåset in i 32mm rör som jag anslutit kortast möjliga luftslangar till.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • ciklidMartin
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 213

                    #24
                    Ursprungligen postat av Ntumba
                    När det gäller RESUN´s akvarietillbehör kan ni kolla
                    www.resun.se
                    eller kontakta
                    info@resun.se
                    Bra att resun kommer till sverige. Gillar skarpt att deras luftpumpar e så tysta.
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                    Kommentar

                    • cichlids4fun
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 3111

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tony
                      Det vore intressant att höra hur du kopplat det där. Jag driver 6st 100-liters på en LP-40, och det är väl precis att det räcker. Jag kör då utblåset in i 32mm rör som jag anslutit kortast möjliga luftslangar till.

                      det där låter kasst, jag drev över 100akvarier-över 10000L med en the pump-80 bara dubbelt så stor som din alltså..........kanske är det märket som är dåligt
                      Mvh
                      Peter

                      don´t drink water-fish ..... in it!

                      Kommentar

                      • olaJ
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 584

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tony
                        Det vore intressant att höra hur du kopplat det där. Jag driver 6st 100-liters på en LP-40, och det är väl precis att det räcker. Jag kör då utblåset in i 32mm rör som jag anslutit kortast möjliga luftslangar till.
                        Har du den på golvet Tony? Jag driver själv ca 7500 liter fördelat på ca 35 kar med den jag köpte sist i Duisburg, LP-60, denna är placerad ända uppe vid taket och jag kör ändå bara 25 mm rör med ganska långa slangar.
                        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Ursprungligen postat av olaJ
                          Har du den på golvet Tony? Jag driver själv ca 7500 liter fördelat på ca 35 kar med den jag köpte sist i Duisburg, LP-60, denna är placerad ända uppe vid taket och jag kör ändå bara 25 mm rör med ganska långa slangar.
                          Min står precis vid taket ja. Visserligen har jag ganska "djupt nedsläpp" på rörböjarna bakom filtermattan, och skulle jag korta dem skulle det nog gå att klämma in några fler burkar.
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • jojon80swe
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 57

                            #28
                            Hagen 40 A

                            Lyfter den här tråden lite eftersom jag har noll koll på membran/luftpumpar men köpt på mig 6*150L och en tillhörande hagen 40A på 44L/min eller 2600L/h

                            pumpen levererades med en kort grov slangstump där alla slangarna sitter monterade nästan intill pumpen. Skulle det bli bättre flås om jag drar ett långt 32mm plaströr efter väggen och borrar/sticker in luftslangarna i detta istället? Att pumpen skall monteras så högt som möjligt för att få mest tryck och undvika baksug är jag införstådd med.

                            Undrar också hur ni gör med filterbiten. Jag fick med en hel drös med 20mm pvc-rör med 90g böj. Jag hade tänkt limma filterfack och köra med blå filtermatta. Hör bör rören placeras i förhållande till vattenytan? Vi snackar överkanten av röret. Är 20mm för klent? Bör jag gå upp på 32mm istället? Hur långt nedanför vattenytan ska jag sticka ner luftslangen??
                            jojon80@spray.se

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              #29
                              Hej

                              En ny fråga i denna tråd:

                              http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=13

                              versus

                              http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=12

                              Nån som testat den förstnämnda? Den ska låta mer än Resunen, men hur mycket? Måste man glömma att lyssna på AC/DC när pumpen går under belastning?
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Hej

                                En ny fråga i denna tråd:

                                http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=13

                                versus

                                http://kpaquaria.123ehandel.se/produ...category_id=12

                                Nån som testat den förstnämnda? Den ska låta mer än Resunen, men hur mycket? Måste man glömma att lyssna på AC/DC när pumpen går under belastning?
                                Hej igen

                                Ingen som testat den förstnämnda och vet hur illa den låter?
                                Är framför allt intresserad därför att jag tror att den är driftssäkrare (inga membraner som spricker). Har jag tänkt rätt då?
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...