Tropheus Ilangi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • per-uno
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 8

    #16
    Tropheus Ilangi

    Tack alla ni för era synpunkter. Har några på gång i Tyskland och ska försöka fixa ett par bilder också så jag vet lite mer innan jag handlar. Kan de förväxlas med kachese eller linangu?

    /Per-Uno

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      ...men det jag har kommit fram till det om man använder naturligt bruna bakgrunder typ back to the nature, så är det väldigt sällan malawiciklider och tropheus kommer till sin rätt.mvh janne
      Du måste ha fel Janne...så får du ju inte säga...jag har ju precis beställt ett gäng BTN moduler...och jag ska ha malawiciklider. Vaffö gö du så?...nu får du allt ångra dig och säga att du ljuger...*muuuaaah*

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        Ursprungligen postat av malawijanne
        ja ja robin ta en moliro mot en vit bakgrund kontra en moliro mot en mörk bakgrund så får du se elller om du tar en röd zebra mot en mörk bakgrund mvh janne
        Ja tror på det du skriver, har speciellt märkt att de Tropheus Chimba ja hade färgade mycket mer med vit sand, faktiskt den enda typ av inredning som får chimban att komma till sin rätt, men en fråga till dig-Vilken inredning skulle du välja till Melanochromis Auratus för optimalt resultat..?
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #19
          Ursprungligen postat av Robin
          Jag tror ändå inte att själva fisken får finare färger utan att det är omgivningen gör fisken. Vit omgivning så syns en mörk fisk bättre. Svart omgivning så syns en ljus fisk bättre.
          en fråga??? Om du har ilangi i ett kar som är mörkare ja då blir fisken mörkare och färgerna visas inte så fint på fisken.
          har du där emot ljusare så blir fisken finare och färgar bättre... vilket jag tycker pekar på att fisken hällre vill ha ljust.
          Senast redigerad av Falköping Andreas; 09 januari 2007, 17:27.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #20
            Lite lustigt tankesätt Andreas. Jag är övertygad om att anledningen att fisken färgar bättre mot kritvit omgivning är en slags stressgrej, ungefär samma sak som att fisken lyser upp vid vattenbyten. Det är väl självklart att en mörk omgivning uppfattas som mer trygg och lugn än en ljus. Särskilt om du mkt ljus över burken, då blir man ju nästan bländad av korallsanden. Jag håller med om att det inte bara är kontrasten som spelar oss ett spratt utan att fisken faktist visar klarare färg, men jag håller inte med om att den fina färgen har något med fiskens trivsel att göra. Mina troffar är lugnast och även snällast mot mörk rådasand, jag har växlat en del mellan vitt och råda med samma fisk, och det är samma resultat varje gång.

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              när du säger "bländad av den vita sanden" så känner ja inte så..om man tar saltvattensakvarium som nästan alltid har vit sand, tycker du att man blir bländad av det!? Jag upplever det inte så-trots att det ofta är mycket kraftigare ljus i såna baljor
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #22
                14-18000K MH tycker jag,trots ljusmängden, ger ett ganska behagligt ljus som inte är bländande på samma sätt, däremot kunde jag inte sitta nära rutan på mitt kar när korallsanden var ny, och de 4 aquarellerören inte hade blivit inkörda och igenkalkade utan att det stack i ögonen.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  ok, ja till en början kan det kanske vara lite för mycket..men ja tycker att korallsand och speciellt kalksten får snygga alger-en ljusgrön hinna som är supersnygg och till skillnad från typ engelsk sjösten och sten (vanlig) så ser algerna fula och smutsiga ut, har sett det flera ggr i mina akvarier
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • stiffe
                    Användare
                    • april 2002
                    • 953

                    #24
                    Vf Ilangi i ett kar med svart bakgrund
                    mvh Stefan

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • september 2003
                      • 243

                      #25
                      He,he. Där satt den Stiffe, borde sätta stopp för diskussionen om mörk eller ljus bakgrund. Har ju sett dom i verkligheten och kan intyga att de färgar bra......
                      Patrik

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #26
                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Vf Ilangi i ett kar med svart bakgrund
                        Finfin men den kanske skulle vara finare me ljus inredning!
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #27
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Du måste ha fel Janne...så får du ju inte säga...jag har ju precis beställt ett gäng BTN moduler...och jag ska ha malawiciklider. Vaffö gö du så?...nu får du allt ångra dig och säga att du ljuger...*muuuaaah*
                          ja det är klart jag ljuger, men det är engångsföreteelse.
                          för jag vill faktiskt att ditt nya akvarium ska bli fint.
                          men det ligger faktiskt en del i vad jag skriver, men det kan man faktikt vända till en fördel,
                          undvik dom malawisar som färgar dåligt mot mörk bakgrund, typ salusi, ta röd zebra istället. eller lägg dit en vit sand.mvh janne

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #28
                            Ursprungligen postat av blackened
                            Lite lustigt tankesätt Andreas. Jag är övertygad om att anledningen att fisken färgar bättre mot kritvit omgivning är en slags stressgrej, ungefär samma sak som att fisken lyser upp vid vattenbyten. Det är väl självklart att en mörk omgivning uppfattas som mer trygg och lugn än en ljus. Särskilt om du mkt ljus över burken, då blir man ju nästan bländad av korallsanden. Jag håller med om att det inte bara är kontrasten som spelar oss ett spratt utan att fisken faktist visar klarare färg, men jag håller inte med om att den fina färgen har något med fiskens trivsel att göra. Mina troffar är lugnast och även snällast mot mörk rådasand, jag har växlat en del mellan vitt och råda med samma fisk, och det är samma resultat varje gång.
                            ja nu ska jag försöka att inte göra ett påhopp.
                            men hur vet du att inte dina vf troffar är stressade bara för att du byter vit sand mot en mörkare sand, det tycker jag är rent utav ett skriv utan bättre vetande.
                            först så fångar en del fiskare dina troffar i från ett rev i tanganyikasjön sen transporteras dom i små påsar till ett kallt land kallat sverige.
                            sedan stoppar vi i dom i små baljor, sedan påstår du att det gör skillnad på om det mörk eller vit sand, för att dom blir mer stressade mot en vit sand, nej det går jag inte på .
                            samtidigt så tycker jag att ni som tror att ni gör ett så kallat biotopakvarium, det är ju samma sak hur ska man kunna göra det naturligt med dom små baljorna vi har.
                            nej se det realistiskt vi har ingen chans emot vad naturen kan skapa för förutsättningar för våra fiskar

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 4526

                              #29
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              ja nu ska jag försöka att inte göra ett påhopp.
                              men hur vet du att inte dina vf troffar är stressade bara för att du byter vit sand mot en mörkare sand, det tycker jag är rent utav ett skriv utan bättre vetande.
                              först så fångar en del fiskare dina troffar i från ett rev i tanganyikasjön sen transporteras dom i små påsar till ett kallt land kallat sverige.
                              sedan stoppar vi i dom i små baljor, sedan påstår du att det gör skillnad på om det mörk eller vit sand, för att dom blir mer stressade mot en vit sand, nej det går jag inte på .
                              samtidigt så tycker jag att ni som tror att ni gör ett så kallat biotopakvarium, det är ju samma sak hur ska man kunna göra det naturligt med dom små baljorna vi har.
                              nej se det realistiskt vi har ingen chans emot vad naturen kan skapa för förutsättningar för våra fiskar
                              Jag får nog hålla med Blackend där men det gör väl inget för här tycker inga lika ändå.
                              Om vi som du säger för en gång skull skulle hålla oss till ordet "naturligt" så skulle vi hålla en max två troffar i 1000-liters kar. För det är så packat dom lever. En flock har vi ju bara för att jämna ut aggressiviteten på många individer.

                              Tror att Blackends exempel inte BARA handlar om vildfångat utan också troffar i allmänhet.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • november 2005
                                • 3217

                                #30
                                Ursprungligen postat av Robin
                                Jag får nog hålla med Blackend där men det gör väl inget för här tycker inga lika ändå.
                                Om vi som du säger för en gång skull skulle hålla oss till ordet "naturligt" så skulle vi hålla en max två troffar i 1000-liters kar. För det är så packat dom lever. En flock har vi ju bara för att jämna ut aggressiviteten på många individer.

                                Tror att Blackends exempel inte BARA handlar om vildfångat utan också troffar i allmänhet.
                                ja du har helt rätt robin om vi ska snacka om naturligt så är det faktiskt som du säger då kanske en eller två troffar på 1000liter, så då tror jag faktiskt inte det spelar någon roll.om vi gör som man ska göra packar ihop 25 st vf troffar i en 375, då tror jag inte att det spelar någon roll om man har vit eller mörk sand ur stressunpunkt, men däremot om man har en ljus bakgrund med en vit sand så får troffarna bättre färg, det tycker jag är bra.
                                men som sagt dom som vill ha naturligt bruna baljor, låt dom lägga ner sina troffar så får dom se att troffarna ser ut som mörka skuggor utan färg.
                                sedan en liten kommentar till stiffes ilangi, jag har nog väldigt svårt att dom ilangin, går mot en kolsvart bakgrund, men stiffe kan säkert förklara bättre, mvhjannne
                                Senast redigerad av malawijanne; 10 januari 2007, 11:25.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...