saulosi och golden, en bra kombination ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • einars
    NCS Medlem
    • november 2006
    • 22

    saulosi och golden, en bra kombination ?

    I ett svagt ögonblick handlade jag in Ps. Saulosi (1+4) till mitt "snälla" 375 liters mbunas/haplochromis akvarium som innehåller, 3 rostciklider, 4 st Ps Acei, 12 st golden och 4st C. Moori. Jag har läst någonstans att saulosihannen kan vara tuff mot golden eftersom de liknar saulosihonorna (saulosihonorna är dock i mitt fall lite mera orange). Än så länge verkar allt gå bra och hannen (som är bara ca 5 cm) verkar inte se annat än sina honor men jag tänkte fråga om någon har haft dessa arter tillsammas utan större problem ?

    /einar
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ska inte vara något problem. I allmänhet tycker jag att akvarister är lite rädda o exprimentera, de flesta mbunas funkar fint ihop.

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag tycker inte det är lämpligt. Saulosihonorna tappar färgen tillsammans med fina gula golden. Vet inte varför med de blir inte snygga.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        är som robbin sa där. Golden är så himla gul vilket gör att saulosi honerna ser inte så gula ut i jämförelse. Kombos kan nog ändå funka.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • einars
          NCS Medlem
          • november 2006
          • 22

          #5
          OK, tack för infon, de får bo ihop tills vidare. Och ni har rätt saulsoihonorna är lite bleka jämfört med mina golden men vad gör man inte för en fin hanne..

          /einar

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Jag tycker inte att golden liknar saulosi alls, de bör inte störa varandra. Kroppsformen är otroligt annorlunda och eftersom det oftast är honorna som väljer hane så är ju inte direkt korsningsrisken så stor heller eftersom saulosihanen ju är blåsvart-randig.

            Däremot är det väl inte alltid en höjdare att blanda gult och gult, men det är ju mer av estetiska skäl. Det är ju lite som att lyssna på två skivor samtidigt...

            Sen är det väl kanske inte så bra att blanda två arter inom samma släkte, som saulosi och acei. De är mycket mer närbesläktade än golden och saulosi. Men det blir säkert inga problem.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • einars
              NCS Medlem
              • november 2006
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Jag tycker inte att golden liknar saulosi alls, de bör inte störa varandra. Kroppsformen är otroligt annorlunda och eftersom det oftast är honorna som väljer hane så är ju inte direkt korsningsrisken så stor heller eftersom saulosihanen ju är blåsvart-randig.

              Däremot är det väl inte alltid en höjdare att blanda gult och gult, men det är ju mer av estetiska skäl. Det är ju lite som att lyssna på två skivor samtidigt...

              Sen är det väl kanske inte så bra att blanda två arter inom samma släkte, som saulosi och acei. De är mycket mer närbesläktade än golden och saulosi. Men det blir säkert inga problem.
              Hej,

              Med lite facit i hand tänkte jag återkomma till kombinationen golden och saulosi i samma kar. Jag håller med Zaphi att arterna ser inte lika ut förutom färgen på honorna och att saulosihonorna skulle inte ha några problem att välja sin blåfärgade hanne. Men så blev det inte. Mina saulosihonor har lekt sex gånger under våren och tre gånger har det hänt med goldenhannar ? (den mest dominerande samt en av de minsta) och tre gånger med sin saulosihanne. Saulosihannen har däremot inte visat något intresse för goldenhonorna. Yngel har jag inte sett till men dessa äts upp inom få minuter i mitt kar men honorna tuggar som vanligt. Så för mig går saulosi och golden inte riktigt ihop, jag vet i alla fall inte vem farsan är alla gånger.....
              /einar

              Kommentar

              • JohanP
                Användare
                • september 2006
                • 118

                #8
                Ja, undrens tid är tydligen inte förbi...............................Har du sett dem leka, din Goldenhane och Saluosihona?????
                Borde vara totalt omöjligt med tanke på hur olika hanarna av de båda arterna är?

                Kommentar

                • einars
                  NCS Medlem
                  • november 2006
                  • 22

                  #9
                  Ursprungligen postat av habrosus
                  Ja, undrens tid är tydligen inte förbi...............................Har du sett dem leka, din Goldenhane och Saluosihona?????
                  Borde vara totalt omöjligt med tanke på hur olika hanarna av de båda arterna är?
                  Ja, jag var tvungen att berätta hur det har gått, har sett de leka tre gånger nu. Jag håller med, jag förstår inte vad de håller på med. Får försöka dokumentera händelsen på bild nästa gång. Jag tror det rör sig om samma hona alla gångerna.

                  /einar

                  Kommentar

                  Arbetssätt...