ny startat hörnkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falket

    ny startat hörnkar.

    har just startat upp ett akvarium på ca 300 l ,har bara kastat i några naturstenar,ren tvättad rådasand 033 och en stor ut-färgad rot(badkar i 4 dagar i hetvatten).hällt på vatten och haft i aqua plus/nutrafin (vattenberedningsmedel) detta har stått under natten och vattnet är lite rökigt liksom...eller något dimmigt.det är inget knas med detta? tyvärr stod belysningen 2*18 w på över natten. kan man köra belysning när man ännu inte har nåt levande i karet? är det bra eller dåligt ?
    ytter filter typ eheim 2250 med mech och små gråa stenar.kanske ska man slå till på klassiskt aktivt kol en stund?

    tackar för svar. :-)

    falket
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej o välkommen till detta formidabla forum!

    Det är svårt att säga vad grummlingen kan bero på. Jag tror att sanden inte var rentvättat.
    Men det försvinner så småningom.
    Sätt på ytterfiltret och ljuset. Låt ljuset vara på 8-10 timmar, har nog ingen större betydelse. Aktivt kol använder jag bara för att ta bort rester vid medecinering.
    Tänk på nitriten!
    Lycka till med akvariet. Va blir det för fisk?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Falket

      #3
      hej !

      oki tackar tackar för svaret..väntar och ser vad som händer... man e väl nojjig och ivrig som vanligt. :-)
      ska in handla ett finare "mellanfilter" imorrn...dom jag har är lite grova.

      läste om ditt akvarium som gick sönder i mellan stagen. jag har tidigare gjort ett bauta akvarium åt polarn. viktigt det där med rengöring med sprit och limmet ...att man har ett bra,fast akvariesilikonlim och inte vanligt fönster typ"detta silikon är bra till akvarier"-silikon från silka eller liknande...kanske funkar till läckor..men du kanske hade rätt lim?.. men det borde ha hållt. gjorde ett dragprov med limmet och det ska mycket till innan det släpper.hoppas du får stil på det igen.
      hur som helst.. fiskar..
      har kollat runt lite ... ciklider blir det iallafall..men jag är inte så påläst..vet inte skillnaden på malavi och tangyaka ciklider ännu:-) ..färgglada roliga och förhållande vis enkla att tas med ska dom vara.. sen lite roliga lägre djur. såg en kräfta i nån affär här i stan.kanske kan vara för jobbiga och ha..men det vore kul. hon i affärn sa att "bara du skaffar kaxiga firrar så löser det sig med kräftan."

      Kommentar

      • Falket

        #4
        just det kollade fotona från din botia sida...hade du lim mellan glasen?inte för att besserschmitta men det är där det sitter. jag la först en sträng lim på tex sidorutan och sen pressade jag ihop ,lät det torka och la sen fog under som du har på din bild och sen en över mot täckglasen..emellanåt tog jag bort torkat överflöd med rakblad.

        ha det bra

        falket

        Kommentar

        Arbetssätt...