CA blandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tingeling
    Användare
    • juli 2006
    • 176

    CA blandning?

    Jag har i tankarna att Starta ett 530L kar med ca men jag är helt novis när det gäller CA. Jag har kollat runt lite men det finns så få bilder på artregistret. Kan tänka mig en art som jag bara sett bild på det är röd juvelciklid jag vet inte vad dom heter i artnamn och är inte så säker på att det är en Ca ens men snygga är dom. Någon som kan lite om dom, allmänn info? Vad finns det för mer snygg som kanske passar ihop i ett 530 CA kar. Gärna bilder om det finns. Som sagt så är jag riktigt noob när det gäller Ca men det tänkte jag ändra på. Ös på med info av alla slag som ni kan tänka er vara nyttigt att veta/kunna om just CA..
    Detta kommer att bli ett roligt litet prövo projekt för mig så jag behöver all hjälp jag kan få.
    Tack på för hand...!
    Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
    Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
    Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Röd juvelciklid kommer från västafrika, förmodligen är det Hemichrimis Lifalili som du söker efter.
    Bild från artregistret http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=417

    De blir 10-12 cm stora, inte alltför aggressiva. Inte speciellt kinkiga med maten utan tar som regel vad som bjuds.
    Vad jag kommer ihåg så var äggen, och ynglen, väldigt små.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • Tingeling
      Användare
      • juli 2006
      • 176

      #3
      ok. Det va ju inte riktigt bra att det va en VA, Jag tänkte juh ha ett CA kar.

      Vad kan då rekommenderas i ett 530 kar..?
      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Jag tipsar om Archocentrus multispinosus en vacker och lättskött fisk som blir max 20cm.
        Själv har jag aldrig fått tag på den så jag har inga egna erfarenheter om den. Men jag tycker ändå du ska ta med den i beräkningarna, om inte annat för att glädja mig med lite framtida bilder
        ||||

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #5
          Med ett 530-kar som start så kan du köpa vad som helst.. sen när dom blir för stora så får du flytta på dom. Kruxet med CA är att få fiskar att samsas. Inte alltid så lätt.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Tingeling
            Användare
            • juli 2006
            • 176

            #6
            Man kanske ska sats på SA lr VA i stället för jag har inget kar att flytta fiskar till när dom blir stora. var kan man få tag i SA ,VA och CA. Finns det någon bra butik?

            Jag vill ha fiskar på högst 20 cm och mycket färg.
            Har själv bara Malawi men tänkte prova lite annat.
            Tipps på en uppsättning?
            Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
            Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
            Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

            Kommentar

            • Nicke SA
              NCS Medlem
              • januari 2007
              • 290

              #7
              Jag kanske kan hjälpa dig lite med SA. Givetvis finns ju diskus, men det vet inte om du hade det i tankarna.
              Färggrannt under 20 cm? Hmm, det finns exempelvis den trevliga bolivianska fjärilen, Mikrogeophagus altispinosa. Sen även massor apistogramma, några färggranna är ex. agassizi, borelli, hondsloi, nijsseni.
              Man kan också tänka sig nån dvärg-crenicichla compressiceps eller notophthalmus kanske. De kan bli färggrannare än på fotografierna i artregistret. Dvärg-crenicichla ska du inte blanda med små ciklider som apistogramma.
              Generellt kan man säga att det finns mycket annat att se på också (ex. Mesonauta, Biotodoma, "Aequidens", Laetacara), men de har väl inte de bjärta malawi-färgerna men kan ge mycket tillbaka om de trivs bra och blir sugna på lek.
              Du har i tibro nära till ex. Jönköping, Borås, Göteborg. Zoomässan i kungsbacka har ett jättebra utbud SA.
              Lycka till i funderingarna
              Mvh
              Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

              Kommentar

              • Nicke SA
                NCS Medlem
                • januari 2007
                • 290

                #8
                Kan väl lägga till lite. Scalarer finns ju också. Du kan ju även kolla in guianacara, samt guldsömcikliden, aequidens rivulatus, de kan bli enormt snygga.
                Mycket hänger på tycke o smak.
                Dvärgcrenicichla ska ha jämnstora/större kamrater, - passar nog inte till diskus.
                /nicke igen
                Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                Kommentar

                • Tingeling
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 176

                  #9
                  Jag är sugen på fiskar som ser ut som Ca bjässar men som är mindre om ni förstår inte scalarer och guppis utan lite buffligare former och inte för små/stora heller. kanske blir lite svårt. Hm. jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på riktigt men diskus kar skall jag även skaffa i ett 375 L som oxå kommer att bli spännande då jag aldrig haft diskus tidigare.
                  Detta blivande America kar ( 530 L ) Kanske kommer att bli krångligt då jag aldrig sett några snygga Americanare i butik som jag skulle vilja skaffa , har endast sett bilder (ca-bilder tråden) På sånnt som jag skulle kunna tänka mig.

                  Vad kan man ha med röd juvel ciklider? Tycker dom är riktigt snygga..

                  Som sagt så får fiskarna inte bli allt för stora och inte allt för små. Snyggt när det är lite size på dom men inte för stort så att de kommer att vantrivas om ett år lr två.
                  Nää Jag behöver all proffs hjälp jag kan få för att kunna starta upp ett america kar rätt.

                  Snälla mer hjälp gärna bilder!!
                  Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                  Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                  Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Om du inte är helt inne på CA så kanske ett kar med SA arter vore något och då har du ju t ex dessa att kolla på...



                    Här finns det många fina arter. Några "Malawi-färger" kanske inte finns direkt, men det finns ju inte på CA heller tills de blivit riktigt stora...

                    Annars startade jag själv en liknande tråd nyligen som du kanske kan få ut något av:

                    Senast redigerad av StefanL; 07 januari 2007, 16:56.

                    Kommentar

                    • Nicke SA
                      NCS Medlem
                      • januari 2007
                      • 290

                      #11
                      Det var en bra översiktlig länk du fick. Förstår nu lite bättre vad du är ute efter, du kan kolla in aequidens metae i artregistret, sen har johan lindgren (hoppas det är ok att jag länkar) fina bilder på ae. rivulatus http://www.johanlindgren.com/
                      / Nicke igen
                      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                      Kommentar

                      • Tingeling
                        Användare
                        • juli 2006
                        • 176

                        #12
                        Riktigt roliga sidor allihopa. TACK!!!
                        Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                        Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                        Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                        Kommentar

                        Arbetssätt...