Hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    Hörnakvarium

    undrar bara om man bör anpassa fisk sorter eftet olika sorters akvarium och då spec hörn akvarium ( är medveten om att stora fiskar skall ha stora akvarium så det är lungt)

    Men tänkt det här med hörn akvarium efter som det har en mkt speciell yta som ev kan vara "konfunderande" för fisken.

    Finns det arter som "passar" bättre i ett hörn akvarie än andra,?
    ( oavsett storlek, det kan vara ett 100 liter så väll som ett 3 kubiks hörnakvarie..)

    vilka skulle dessa isf vara?
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    ingen som vet? eller har åsikt?

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Kanske lite svårt att svara på. Jag tror att fisken struntar i vilken form akvariet har, bara det inte är en skål av mindre storlek.

      Jag har ett hörnakvarium på ung 300 liter och i det går det princessor, marlieri samt några leleupi. Har man ännu större hörnakvarium så kan man med fördel ha större fiskar.

      Så mitt tips = litet hörnakvarium = små fiskar , stort = större fiskar, mycket stort = bautafisk.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #4
        wilhelm: din sista ekvation är jag fullt förtrolig med och tycker att så skall vara.

        svårt att formulera vad jag egentligen vill här *hmm*

        men nåstans så iom den svårare ytan med välvd ruta så tänkte jag mig att det kanske fanns fisk mer eller mindre lämpad för ett hörnakvarie.. men så kanske inte är fallet?

        Kommentar

        • Jorsa
          Användare
          • december 2003
          • 199

          #5
          Det man bör tänka på simytan. Ett 300l vanligt kar har ju större simyta än ett 300l hörnkar.
          Annars är det bara att kolla i artreg efter lämpliga fiskar som trivs i den litervolym du har på ditt kar.
          Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            Jaha jo det förståss, jag har inget nu men i framtiden ( i ett hus?) så tänker jag sätta ett hörn kar i varje vrå och varje fri yta annars så blir det vanliga akvarium

            Men det är en annan historia,

            Men så här då,vilka arter (sötvatten) gör sig bäst i ett medel-stort hörn akvarium?
            Senast redigerad av Decimus; 06 januari 2007, 14:49.

            Kommentar

            • Pettson
              Användare
              • oktober 2003
              • 86

              #7
              Om karen har samma höjd och volym så blir simytan densamma.

              V=h*A

              V=volym
              h=höjd
              A=Area=yta

              Kommentar

              • Wirre
                Användare
                • november 2006
                • 50

                #8
                Ett 300L rektangulärt är längre och då får fisken längre yta att simma på. 300L hörn har inte lika lång simmsträcka. Men dom båda har samma volym. 2 olika revir hävande fiskar skulle passa bättre i ett längre då dom kan ta varsin sida som revir.
                720 L SA/CA. 222 L barber/botior.

                Kommentar

                Arbetssätt...