Filter 375?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    Filter 375?

    Hej!
    har beställt ett nytt 375liters. Min fråga gäller ytterfilter. Jag har tittat runt på olika sidor, men inte lyckats komma fram till vad som blir det bästa alternativet. Några lämpliga alternativ har kapacitet på 1200-1000 l/h och rymmer 6-6.5 liter.
    Kanske någon som har liknande storlek på akvariet och kan guida mig lite.

    Tacksam för alla tips
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • Karon
    Användare
    • april 2002
    • 880

    #2
    Något av Eheims större filter, 2217, 2250, 2060, 2028, 2078, 2080.
    Kostar sköna slantar men håller en kvalitet som man har igen i längden.

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Tack! Men det finns ju filter som rymmer 6, 12, och 18 liter. Vad krävs i filitervolym för att rena ett akvarium av denna storleken? Är ett större mer optimalt eller blir det för stort?
      / Nicke igen
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • Lacustris
        Användare
        • juni 2005
        • 142

        #4
        Kör i 325-liters ett Eheim 2028 samt ett 1500-liters powerhead som drar genom filtermattebitar bakom bakgrunden.


        Rengör ytterfiltret en gång om året, filtret bakom bakgrunden han funkat flera år utan gengöring.
        Hyfsat befolkat mbuna-kar.

        Fullt nöjd med filtreringen.
        Det är aldrig för sent att ge upp!

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • april 2002
          • 880

          #5
          De största ÄR stora, men FÖR stora är de förmodligen inte.
          Själv skulle jag nog skaffa ett 2028 eller 2217 med dubbelkranar samt ett 2252 (innerfilter) om det skulle behövas extra cirkulation.

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Jag är nöjd med er ledning. Vad de blir i slutändan får vi se. Kanske blir det eheim, kanske blir det 2028 och 1500liters powerhead vem vet . Skämt åsido hittade jag en uppgift i ciklidboken som gjorde mig övertygad om att filtervolym 6-7l räcker bra. Stort tack för er hjälp!
            Mvh Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Du kan iaf aldrig få för stort filter. Men allt beror ju på belastningen på karet, mycket fisk - mycket mat - mycket skit. Köp så stort som du känner att du har råd med!


              Mvh Erik

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Jag har en 2213 och en 2217 till mitt 375L, men jag har varit tvungen att komplettera med powerheads (Aquaclear) för att få bättre cirkulation. Eheim i all ära, men det finns även alternativ man kan titta på...t ex AM-Top eller Tetratec. Det ska dock påpekas att Eheim är bäst i längden, men det börjar finnas fler och fler märken på marknaden som tar upp kampen.

                AM-Top kan ses som en Eheim kopia...och vad jag hört så har de flesta varit nöjda med de ytterfiltren.

                Jag ska själv införskaffa mig ett par AM-Top samt några powerheads till mitt 720L akvarium.

                Ett ytterfilter som det pratas mycket gott om är Eheim 2250...men då får man hosta upp en del pengar på en enda pump.

                Kommentar

                • Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  Bra att få tips om lösningar i andra 375 kar. tack för det Malawe. Också kul att veta att se flera altervativ. Vet nu mycket mer nu, än när jag grubblade igår kväll, - så oavsett vilken lösning jag kommer fram till blir kommer säkert jag o firrarna bli nöjda.
                  Mvh Nicke igen
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                  Kommentar

                  • Baltazar79
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 116

                    #10
                    I mitt 375 liters Malawi har jag ett Eheim 2250 och ett Maxijet Powerhead på 1000L/H

                    Kommentar

                    Arbetssätt...