Är den död eller?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Är den död eller?!

    Ja, den frågan ställde jag mig när jag första gången hade skaffat Amanoräkor och de ömsat skal. Här är en kräfta jag fått ta hand om från en kollega som tvingats lägga ner sitt kar. Det börjar bli "matstorlek" på den nu, men uppenbarligen har den inte växt färdigt. Skalet på botten och den nyömsade kräftan sitter i röret till vänster. Satt helt stilla i dagarna två, sedan slukade den sitt skal på mindre än ett dygn. Har ni kräftdjur som ömsar, låt alltså skalen ligga kvar - viktig kalciumkälla!!
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det är ju väldigt ballt att de lyckas backa ur skalet utan att förstöra det mer. Hur lyckas de krångla sig ur klorna tro?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • juni 2004
      • 1314

      #3
      Kan tänka mig att den kände sig lite vek i sin färska kropp och gärna väntade lite innan den kom fram. Så där skulle man kunna göra, min kropp skulle uppskatta ett fräscht skal.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #4
        Jodu Patrik Trodde också de var döda djur förta gången man såg det. Märkligt hur de kan ta sig ur skalet o det ser helt komplett ut. I tyskland finns det diskusodlare som använder sig av kräftor som förfilter dvs de har ett eget litet utrymme innan filtermaterialen. Säger att det är kanon.
        Här en bild av några av mina som sitter i jaktposition. Ser förresten ut som samma art Cherax quadricarinatus
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av kaj.p
          I tyskland finns det diskusodlare som använder sig av kräftor som förfilter dvs de har ett eget litet utrymme innan filtermaterialen. Säger att det är kanon.
          Kan du utveckla detta lite? Varför är det kanon?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Snygga räkor! Hur stora blir dom?

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Kan du utveckla detta lite? Varför är det kanon?
              I karen kör de med två filterfack i det första sitter en kräfta i det andra sitter filtermaterialet.
              I kammaren där kräftan sitter finns bara en botten öppning på ca en halv cm Hit kommer allt innan det går in i andra filtert. Osmält skit, matrester annat dött organiskt etc. Då kräftan är en allätare fungerar han som en grovsorterare o jobbar igenom det ätbara en gång till innan det går in i det andra filtret.
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • kaj.p
                Användare
                • april 2002
                • 2294

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Österlund
                Snygga räkor! Hur stora blir dom?
                Erik Denna "räkan" blir 15-18 cm. exkl antenner
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #9
                  Blir dom "bara" 15-18cm? Jag har för mej att jag läste nån stans att de är rätt poppis som mat i Australien där dom har sitt ursprung. Tror det stod att dom kan väga uppåt 600g. En kräfta på 600g borde väl vara något större än 18cm, eller? Dom vi säljer på jobbet är väl 6-7cm när vi får in dom, men dom väger inte många gram...

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Enligt wirbellose iallfall http://www.wirbellose.de/arten.cgi?a...show&artNo=058 Men det finns ju en herrans massa arter o även de som blir större
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Björn
                      Användare
                      • april 2002
                      • 787

                      #11
                      Det är den stora nackdelen med internet (och övrig litteratur), olika källor säger olika, om i stort sett allt. Enligt ShrimpCrabsAndCrayfish blir den ca 40cm. Alltså mer än dubbelt så stor som tyskarna anger. Det är rätt stor slikknad...
                      Dedicated to Freshwater Decapods. Including pictures of and information about individual species, details on feeding, breeding, and keeping in aquaria. From tiny Algae Eating Shrimp to Crabs and Crayfish.


                      Det får mej att tänka på den där låten av Hola Bandola, Vem i hela världen kan man lita på?

                      Mvh
                      Björn
                      fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                      Kommentar

                      • drd
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1112

                        #12
                        Ursprungligen postat av Björn
                        Blir dom "bara" 15-18cm? Jag har för mej att jag läste nån stans att de är rätt poppis som mat i Australien där dom har sitt ursprung. Tror det stod att dom kan väga uppåt 600g. En kräfta på 600g borde väl vara något större än 18cm, eller? Dom vi säljer på jobbet är väl 6-7cm när vi får in dom, men dom väger inte många gram...

                        Mvh
                        Björn

                        Går dessa att köpa i handlen fortfarande alltså ?
                        // drd

                        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

                        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
                        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #13
                          Hmm Det var stor skillnad o andra sidan står det kroppslängd på den tyska sidan HIttar inte om de även mäter spröten på den andra för i så fall stämmer det. För de är långa.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #14
                            drd: Ja, det tror jag... =) I senaste listan från "min grossist" finns den inte med, men jag förutsätter att den kommer in igen. Det har funnits mer eller mindre konstant på listan de senaste två åren. Har eventuellt nån kvar på jobbet. Ring och fråga töserna om du är sugen, vet jag!

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Björn
                              Användare
                              • april 2002
                              • 787

                              #15
                              Simontorp har den också i lager såg jag. Så visst ska det gå att få tag på den =) Se upp bara så den inte äter upp allt för dyra fiskar. På jobbet hade jag en kräfta på 7-8cm som tog död på en 12cm viltfångad Jurupari...

                              Mvh
                              Björn
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...