Bygga 960 liters, filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    Bygga 960 liters, filter?

    Hallé

    Jag är lite nyvaken igen efter en nostalgisk uppvaknelse inom akvarievärlden. Och jag har planer på att både flytta till lägenhet och sen bygga ett 960 liters kar på plats. Och i det är det tänkt att ha blandade ciklider i regnbågens färger. Har inte specifierat mig eller spanat in några ciklider än.

    Men nu till mina frågor.

    1. med tanken på mitt 960 liters kar så vill jag ha lämpliga pumpar/ytterfilter?!, så jag skulle alltså vilja veta precis vad jag behöver för att tillfredställa mina fiskar med filterdeplacement och filterbehov.

    2. Jag har planerat att bygga upp akvariet som en möbel så att den fungerar som en avdelare i lägenheten, och därmed så vill jag ha filtrena i ett skåp ovanför akvariet där jag oxå får access till täckglasen. Så jag undrar om ytterfilterna tappar funktion genom att vara placerat ovanför akvariet eller om det till och med kan vara fördelaktigt.

    3. En fisk som jag faktiskt vill ha är dom stora frontosorna och så vill jag se vilka man kan ha eller inte kan ha tillsammans med dom. Så att jag vet vilka jag kan utesluta.

    4. Vad för lampor kom jag på att fråga med.

    5. Och hur mycket sand går åt och vilken storlek rekommenderas?


    Och som en liten övrig kommentar så kan jag säga att jag kommer att bygga en fågelbur ovanför akvariet och skåpet så att det kommer bli som en liten vägg i lägenheten. Jag ska ha amazonpapegoja eller liknande däri är det tänkt. Vad tycks? Inte så illa va?

    Om jag kan slänga in en bild i forumet eller nåt så ska jag visa en skiss senare.



    Mer frågor kommer nog längre ner. Tack så länge

    // Nicke 22
    Senast redigerad av Nüddlah; 05 januari 2007, 02:45.
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #2
    1 o 2....Ytterfilter är uteslutet då de inte kan stå ovanför akvariet. Bygg ett filterkar ovanför istället. Cirkulera 1000-3000 liter i timmen mellan filterkar och akvariet så blir det bra. Angående filtervolym så gäller...Ju större desto bättre. Men jag vill gärna sätta 20 liter som ett minimum till ett sånt kar. Kompletera med pumphuvuden i karet för att få lite mer flås om det behövs till valda arter.

    3: Frontoserna är stora och glupska, de går inte blanda med något som går in i deras mun, och den är stoor. Jag tror nog att en stor grupp frontoser räcker gott i ett sånt kar.

    4: Som lampor kan du välja mellan lysrör T8, T5 eller metallhalogen. Fiskarna bryr sig inte, bara du. För mycket ljus i växtfria akvarium ger algblommningar, så kör med mindra ljus. Frontoserna är extremt djuplevande i naturen såde har inte mycket ljus där de kommer ifrån.

    5. Smaksak.....Både vad gäller utseénde och mängd. Har du grävande ciklider behöver du mer än om du har icke grävande.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Utan att ha egen erfarenhet av större grejer ovanför akvarium så är min mening att det inte är praktiskt för rengöring av akvariet. Visst kan det gå med ett smalt droppfilter eller dylikt men fågelbur...? Att tänk på; ett för kar på 960 l kommer överkanten på akvariet ligga på höjden 1-1.2 m beroende på bänkens höjd. Sedan ska ljusramp och lite arbetsutrymme till så fågelburen kan nog inte placeras under höjden 1,5-1,7 m från golvet och då kanske det inte är så stor idé att ha någon bur där.

      Men om man inte behövde tänka på det praktiska så visst vore det häftigt...

      Angående fiskval surfa runt här på forumet och kolla in alla trådar med bilder och låt dig hänföras. I fiskväg finns det verkligen massor att välja på så mitt råd är att inte låsa dig fast med Frontosor innan du har sett annat och hur detta passar ditt intresse.
      //Robert

      Kommentar

      • Rokker
        Användare
        • april 2005
        • 18

        #4
        5. I mitt 960 så har jag ca. 200 Kg sand.. Men då har jag jordätare som bökar och gräver mycket.

        Ett tips är att blanda olika storlekar och färger på sanden. I naturen så är det nog aldrig bara en storlek i en sjö/flod. Jag tycker att det ger mer liv och är mycket snyggare. Avsluta med att strö ut små stenar (6-10mm) som pricken över i:et.

        Lycka till!
        Thomas

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          Ursprungligen postat av Rokker
          5. I mitt 960 så har jag ca. 200 Kg sand.. Men då har jag jordätare som bökar och gräver mycket.

          Ett tips är att blanda olika storlekar och färger på sanden. I naturen så är det nog aldrig bara en storlek i en sjö/flod. Jag tycker att det ger mer liv och är mycket snyggare. Avsluta med att strö ut små stenar (6-10mm) som pricken över i:et.

          Lycka till!
          Thomas

          bilder

          Kommentar

          • Rokker
            Användare
            • april 2005
            • 18

            #6
            Ursprungligen postat av johan_lindgren
            bilder
            Jag skall leta upp någon skaplig bild, tyvärr är jag bortrest och kan därför inte fixa någon förän tidigast söndag. Återkommer då!

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Till mitt 960 l har jag precis skaffat ett droppfilter avsett för trädgårdsdammar med ca. 20 l volym. Till det har jag även skaffat ett 16 W UVC. Jag har provat det, dock utan UVC, till ett liknande akvarium på jobbet och där fungerar det mycket bra.

              Som pump har jag en Hydor 2600 l/h som jag har placerat bakom en filtermatta så att vattnet är förfiltrerat. Jag har inte kört igång ännu men grejerna står här hemma och skall snart fixas till. Just nu använder jag bara två Eheim innerfilter (2x1200 l/h) och de skall få vara kvar även senare.

              I mitt akvarium har jag div. halvvuxna (14-20 cm)rovmalawi och frontosor.

              Kommentar

              • Nüddlah
                Användare
                • januari 2007
                • 294

                #8
                Nja, jag har karet ungefär 30-40 cm upp, sen blir det 100-110cm upp som det slutar, sen 40 cm skåp ungefär vilket gör ungefär 150 cm, sen blir buren till taket dvs 90 cm och 150 bredd sen sista 50 så är det tänkt att ha grenar och pinar för fågeln att sitta på. Ska ha en amazon som mest ska sova i buren, eventuellt ett par. Men fågel är prior 2. Akvarium får bli prior 1.

                Cyphotilapia frontosa och eventuellt Tropheus duboisi funderar jag på. Skulle gärna se lite andra förslag på större kombinationer. Gillar att ha lite större fiskar i stället för maassa små.

                Vad kan man räkna med för pris på bakgrund mellan tumme och pekfingret? Såg i en annan tråd på dom där aquarock, det kanske kan vara ett alternativ?

                Angående filterna så kan jag kanske dra slangar och placera det i ett skåp under akvariet om det får plats i 40 cm höjd ungefär? Såg att det fanns ett fluval fx5 eller nåt som skulle räcka till 1500 liters akvarium för 1900 spänn. Om man skulle köpa ett sånt, skulle man klara sig då ut filter och cirkulationssynpunkt eller vad behöver jag mer?

                Om jag ska ha ett filterkar eller nåt ovanför akvariet på det sättet jag tänkt att bygga skåpet så får jag nog svetsa en vinkeljärnsställning med om det ska orka bära osv. Vill ta så lite risker som möjligt. Är redan lite skrämmande med tanken på att ha nästan en kubik vatten i lägenheten då.

                Men som sagt hjälp mig gärna att med koncensis komma fram till en bra setup med pumpar och filter och lysrör och fiskar och bakgrund. Jag är öppen för förslag.

                Skajag lägga ner tanken på att själv tillverka en frigolitbakgrund? Kanske inte blir lika snyggt? Ska man lägga massa pengar på att starta upp ett akvarium så vill man ju inte snåla med det som är mest i ögonfallande menar jag. Räknar med att det nog blir 10 000 spänn som går på akvariet och nästan samma för gojan.

                Kommentar

                • Nüddlah
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 294

                  #9
                  Jag ska lätt ha Tropheus duboisi märkte jag nu när jag såg denna länk:



                  Och sen även ett gäng frontosor. Läste på en sida att dom funkade bra tillsammans utan komplikationer så det ska nog funka. Har läst lite om dom. Frågan är dock hur man ska lyckas mata dom med olika foder. Frontosan vill ha räkmix eller animaliska saker medans man baa skulle mata duboisi med nästan bara vegetarisk mat som var proteinsnål och innehöll balaster. Dom var tvungen att få nåt att kämpa med med tarmarna för att inte må dåligt stod det.



                  Nu när ni vet fiskarna jag vill ha, alltså ett gäng frontosor och ett gäng duboisi och akvarievolymen på 960 liter så kanske ni kan bedömma filterkravet lite bättre. Ytterfilter är inget problem, får bara dra ner slangar i såfall. Fluval Fx5??

                  Kommentar

                  • palleh
                    Användare
                    • december 2006
                    • 704

                    #10
                    Tja å välkommen..trodde inte riktigt på dej förens nu när du dratt igång denna tråd..
                    kommer säkerligen bli riktigt fett
                    http://picasaweb.google.com/palleph

                    Nya bilder laddas upp hela tiden


                    Mvh Patrik

                    Kampfisk!

                    Kommentar

                    • Christian Alfredsson
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 4122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nüddlah
                      Jag ska lätt ha Tropheus duboisi märkte jag nu när jag såg denna länk:



                      Och sen även ett gäng frontosor. Läste på en sida att dom funkade bra tillsammans utan komplikationer så det ska nog funka. Har läst lite om dom. Frågan är dock hur man ska lyckas mata dom med olika foder. Frontosan vill ha räkmix eller animaliska saker medans man baa skulle mata duboisi med nästan bara vegetarisk mat som var proteinsnål och innehöll balaster. Dom var tvungen att få nåt att kämpa med med tarmarna för att inte må dåligt stod det.



                      Nu när ni vet fiskarna jag vill ha, alltså ett gäng frontosor och ett gäng duboisi och akvarievolymen på 960 liter så kanske ni kan bedömma filterkravet lite bättre. Ytterfilter är inget problem, får bara dra ner slangar i såfall. Fluval Fx5??
                      Kul att du hittade mina gamla Troffar. Du ska väl helst inte blanda dem med frontosor.
                      Christian Alfredsson
                      http://www.zoopet.com
                      http://www.christianalfredsson.com

                      Kommentar

                      • Nüddlah
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 294

                        #12
                        Tjena palle.. Har du kollat in bilden på dom tanganyika jag vill ha? Sjukt snygga färger. Värsta drömakvariet.. Undrar om man kan ha någon mer kontrasterande fisk med, kanske orange eller gulaktiga. Får testa.

                        Kommentar

                        • Nüddlah
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 294

                          #13
                          Hej christian. Jag läste någons artikel på engelska som haft dom fiskarna ihop och det skulle tydligen funka utmärkt. Har även läst att frontosor i fångenskap inte är så farliga med andra fiskar när det gäller agressivitet osv. Största problemet är nog maten som sagt.

                          Har du kvar dom fiskarna? Dom hade sjukt fina färgteckningar och starka färger, kan tänka mig att det är svårt att få så klara färger om man inte får ett avelspar från just såna?

                          // Nicke

                          Kommentar

                          • palleh
                            Användare
                            • december 2006
                            • 704

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nüddlah
                            Tjena palle.. Har du kollat in bilden på dom tanganyika jag vill ha? Sjukt snygga färger. Värsta drömakvariet.. Undrar om man kan ha någon mer kontrasterande fisk med, kanske orange eller gulaktiga. Får testa.


                            a om det skulle funka så skullle de bli riktigt fett....har ingen koll på tangayika..
                            måste lätt komma å se allt sen nån gång när du e klar...
                            http://picasaweb.google.com/palleph

                            Nya bilder laddas upp hela tiden


                            Mvh Patrik

                            Kampfisk!

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #15
                              (Vad gäller fåglar(na) kan jag helt klart rekommendera två stycken om det är så att du lämnar hemmet för att jobba. Stora papegojor är alldeles för intelligenta för att sitta ensamma mer än max några timmar per dag.)
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              Arbetssätt...