Jag tycker att något händer när jag laddar upp mina bilder på Ciklid!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #16
    inte alltid, men som oftast, tycker man får en shysst längd*bredd. gillar symetrin på det.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      Symetri är inte alltid eftersträvansvärt. Om du följer en viss proportionsmall så tvingas du ju göra en kompromiss med bildens komposition då det ju är objektens placering i bilden förhållande till andra objekt i bilden och bildens kanter som är viktigast, inte bildens proportioner i sig...
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #18
        ja de beror väl lite på objektet, tex fotar du med blixt på en fisk o på bilden ser man bara fisken mot en svart bakrund , då ser jag iaf hellre att man har ett shyst mått symetriskt runt fisken o inte klipper precis runt den.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Det är klart att vissa situationer tillåter att man exakt kan välja bildens proportioner, men inte många. Det finns egentligen ingen logik vad gäller detta, olika papper har olika proportioner också, så den egentliga enda anledningen att följa propotioner är att de skall hamna snyggt exakt på varandra då man bläddrar i ett galleri (eller visar dia), men då kan man ju i princip inte blanda ståbilder med liggbilder, för då rubbas ju det också.

          Då man kopierar till papper måste man tyvärr alltid göra en kompromiss, men det finns som sagt ingen logik i pappersproportioner heller...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • salo
            Användare
            • april 2002
            • 314

            #20
            Håller med Zaphi, tex är ju den nedre bilden i exemplet en mycket bättre bild än den ovan. Detta enligt mitt tycke men jag skulle nog säga att den är bättre även objektivt (hoho!) sett.
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

            Kommentar

            • Johan
              Användare
              • augusti 2002
              • 3029

              #21
              Ursprungligen postat av salo
              Håller med Zaphi, tex är ju den nedre bilden i exemplet en mycket bättre bild än den ovan. Detta enligt mitt tycke men jag skulle nog säga att den är bättre även objektivt (hoho!) sett.

              det är ju det jag menar, att den undre är bättre...

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #22
                Klart den undre är bättre, men det har inte med proportionerna att göra. Kompositionen i den övre är ju helt off och stympad. 3:4 är faktiskt ett ganska "fyrkantigt" format tycker jag. Sen kan jag tycka att det är även för lite till kanten till vänster och för mycket till höger kanske, men det är bättre än om det är andra hållet...

                I naturen är 2:3 mycket vanligare och följer regler kring gyllene snittet. Om man exempelvis ritar upp en 2:3 bild med gyllene snitt-linjer så kan man dra cirklar i det där linjerna korsar varandra på ett sätt så som sniglar i naturen ritar upp sina snurriga skal. Det återkommer i många sammanhang och det va redan på Platons tid man upptäckte denna naturliga proportion. Det är intressant. Det är lite svårt att förklara här med text, men 2:3 är iallafall mycket naturligare proportioner än 3:4.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Johan
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3029

                  #23
                  exempel på 3:2

                  Kommentar

                  • malplacerad
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 877

                    #24
                    3:2 Ser mycket bättre ut, man får intrycket av att fisken verkligen kommer från vänster och är på väg mot höger lixom.
                    ||||

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #25
                      Bifogar bild på nyinköpt superdeluxefisk.[/QUOTE]

                      äntligen har du fattat det christian mvh janne

                      Kommentar

                      • malawi375
                        Användare
                        • april 2006
                        • 209

                        #26
                        Ursprungligen postat av Zaphi
                        I naturen är 2:3 mycket vanligare och följer regler kring gyllene snittet.
                        Hehe, det är till att ha läst Dan Brown Får hålla med om att det är en fascinerande tes...

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #27
                          Ursprungligen postat av malawi375
                          Hehe, det är till att ha läst Dan Brown Får hålla med om att det är en fascinerande tes...
                          Extremt off topic, men det var knappast dan brown som uppfann det där
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #28
                            Ursprungligen postat av Tony
                            Extremt off topic, men det var knappast dan brown som uppfann det där
                            Men det kan vara M M eller en hemlig sekt vid namn SCN
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • malawi375
                              Användare
                              • april 2006
                              • 209

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Extremt off topic, men det var knappast dan brown som uppfann det där
                              Nä precis, men kvasivetenskapen har fått ett riktigt lyft av hans böcker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...