Tjocklek på frigolit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Tjocklek på frigolit?

    Behöver lite hjälp!


    Jag var nere på ett byggvaruhus idag för att köpa frigolit som jag ska ha mellan akvariumet och bänken den står på. De flesta brukar ha 1 cm tjock frigolit vad jag har förstått.

    Nu till frågan! Deras tunnaste var 2 cm tjock, går det bra det med eller kan akvariumet bli ostabilt då?

    Tacksam för svar!
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #2
    Det går mycket bra med två centimeter. Frigolitens uppgift är att erbjuda ett absolut plant underlag som kan ta upp eventuella ojämnheter och det klarar 2 cm-varianten fint.

    Jag har haft allt mellan 54 och 400 liter på både 1 cm och tjockare frigolit.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej

      Frågan är väl snarare, om det inte t.o.m. är bättre med 2 cm än med 1 cm. Åtminstone tycker jag det.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Tänk på o inte lägga frigolit på en alu bänk då detta blir väldigt fult o skenerna mällan var ben kommer se ut som bananer. Nu vet jag ju inte om detta är fallet att du har aluminium bänk men ville bara poängtera detta.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Falköping Andreas
          Tänk på o inte lägga frigolit på en alu bänk då detta blir väldigt fult o skenerna mällan var ben kommer se ut som bananer. Nu vet jag ju inte om detta är fallet att du har aluminium bänk men ville bara poängtera detta.

          Vadå bananer???? blir dom gula då eller.

          Jag kör med frigolit på mina alubänkar och ännu har det inte börja växa bananer hemma hos mig. Snyggt eller inte ? det känns säkrast så i alla fall.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • faltaren
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 341

            #6
            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
            Tänk på o inte lägga frigolit på en alu bänk då detta blir väldigt fult o skenerna mällan var ben kommer se ut som bananer. Nu vet jag ju inte om detta är fallet att du har aluminium bänk men ville bara poängtera detta.

            Jag har en alubänk, men ingen vanlig sån av "pinnar" utan en grövre. Men jag måste väl ha frigolit under? Tror inte jag vågar annat!

            Kommentar

            Arbetssätt...