CA-kar för en malawi entusiast...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    CA-kar för en malawi entusiast...?

    Bara en liten fråga ifrån en malawi-entusiast...vilka arter skulle man kunna sätta ihop i ett CA-kar som fungerar ihop och som har medelstorlek samt de härliga färger som ni visar på era foton i tråden "CA-bilder"?

    Vieja verkar vara mycket vackra arter...för att ta ett exempel från alla bilder ni visat där.

    Vore kul att se ett "ultimat" CA-kar med arter som passar ihop och som är i storleken 600-720L. Är det någon som vill ge mig lite roliga förslag...och gärna med bilder för att visuellt ge känsla åt råden.

    Jag älskar malawiciklider, men skulle absolut kunna tänka mig ett CA-akvarium på ca 600L om det gick att ha fler arter ihop.
    Senast redigerad av StefanL; 03 januari 2007, 16:08.
  • Christian T

    #2
    Måste bara instämma med föregående talare. Den där CA-länken kan fresta den mest inbitne afrika-vän. Bättre marknadsföring än ni gör för era fiskar där får man leta efter, Jinnarparen och co. Grattis till snygga fiskar och foton allihop. Se till att hålla länken aktuell så har ni snart mig på kroken.

    Funderar själv nu på att dra igång en 720 med lite Veijor och allra helst ett par Festae om bara vågar... Har visserligen varit igång med CA och SA i kortare sejourer tidigare, men inte på riktigt allvar känns det som.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Kul att du sneglar åt CA hållet! det är lite risk för det tråkiga standardsvaret, att prova sig fram. Det handlar om revirtänk, de mindre cikliderna cryptoheros, thorichthys och nån archocentrus går väl att svara generellt då de inte håller så stora revir men ex. Vieja skulle jag påstå kan bli hursomhelst.

      Några förhållningsregler som jag anser dock: endast en vieja art och helst inte ett par i ett 2 meterskar, Parachromis ihop med Vieja endast om det är ett par, om du har Vieja blanda gärna med mindre som cryptoheros. Det här med att fiskarna skall vara lika stora som ofta är ett råd med tanke på de mindre köper jag inte utan det är många ggr den större som kommer till korta i ett akvarium.

      Ja, lite synpunkter men på rak arm skulle jag kunna tänka mig att prova Parachromis loisellei med någon Vieja och en Cryptoheros.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Håknil
        Användare
        • december 2005
        • 484

        #4
        Ursprungligen postat av Malawe
        Bara en liten fråga ifrån en malawi-entusiast...vilka arter skulle man kunna sätta ihop i ett CA-kar som fungerar ihop och som har medelstorlek samt de härliga färger som ni visar på era foton i tråden "CA-bilder"?

        Vieja verkar vara mycket vackra arter...för att ta ett exempel från alla bilder ni visat där.

        Vore kul att se ett "ultimat" CA-kar med arter som passar ihop och som är i storleken 600-720L. Är det någon som vill ge mig lite roliga förslag...och gärna med bilder för att visuellt ge känsla åt råden.

        Jag älskar malawiciklider, men skulle absolut kunna tänka mig ett CA-akvarium på ca 600L om det gick att ha fler arter ihop.
        hej

        Jag har funnit att det hos mig(700 l) funkar att ha
        Parachromis Managuense och Nandopsis Tetracantha?

        Om bara Jaggorna är större och inte matas med levande.
        De förökar sig också gärna och ofta.Riktiga "grävskopor"
        är de och växter rekommenderas inte.Frigolit under ev.
        stenblock är också att föredra.

        Cubanerna är aggressiva men rör inte Jaggorna som
        jag från början befarade.

        Jag har två par Cubaner,det ena vuxna 12 cm firrar och
        det andra ungfiskar om ca. 6 cm.

        Jaguarhanen är nog nu 20 cm så akvariet börjar bli trångt.
        Ser kul ut när han står och funderar på hur man "nöp" en 6 cm
        cantha.Han ser ut att fundera på hur man egentligen gjorde när
        man va rovfisk.

        Annars är ju Texas(Carpinte) och Dempsey trevliga och vackra
        firrar.Salvini är också en fin fisk.Speciellt den rödbukiga sorten.
        Kanske inte så vanliga numera och lite stillastående.
        Kan ju kanske bero på sällskapet i mitt akvarium.
        Zebror är också trevliga,men kanske som Eldbuk lite för vanliga.
        Elfenben är en fin färgvariant.

        Lycka till med ditt ca.-akvarium.

        Mvh

        Håkan

        ca-ciklidist sedan tidigt 70-tal.
        har nu betalat in avgiften till Ciklid.
        Skall väl då gå att lägga in bilder?

        Kommentar

        • Niclas Larsson
          Användare
          • januari 2004
          • 546

          #5
          Ett tips är ju annars mediumstora CA. som jag själv fick när jag började (och som funkade väldigt bra)
          till exempel A. robertsoni, P. loisellei eller J. Dempesey och salvini. typ 3-6 individer av varje sort. 4 sorter. Välbefolkat underlättar under den våldsamma tonårsperioden

          Skall man ha typ citrinellum eller trimac, doovii & managuense så blir det bara ett par. Tänk sedan på att om du lockas av dessa kan du knappast ha nåt mer i karet av samma storlek, och det är ju svårt inte ryckas med i ha begäret efter fler arter
          /Niclas
          Senast redigerad av Niclas Larsson; 03 januari 2007, 18:22.
          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

          Kommentar

          • Ove Planstedt
            NCS Medlem
            • maj 2006
            • 1816

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Bara en liten fråga ifrån en malawi-entusiast...vilka arter skulle man kunna sätta ihop i ett CA-kar som fungerar ihop och som har medelstorlek samt de härliga färger som ni visar på era foton i tråden "CA-bilder"?

            Vieja verkar vara mycket vackra arter...för att ta ett exempel från alla bilder ni visat där.

            Vore kul att se ett "ultimat" CA-kar med arter som passar ihop och som är i storleken 600-720L. Är det någon som vill ge mig lite roliga förslag...och gärna med bilder för att visuellt ge känsla åt råden.

            Jag älskar malawiciklider, men skulle absolut kunna tänka mig ett CA-akvarium på ca 600L om det gick att ha fler arter ihop.
            I ett 2 meters 720 liters, så skulle jag rekommendera 1 par Viejor tillsammans med några mindre arter ur släktena Cryptoheros, Thorichtyhys och Archocentrus. Om du skall ha Viejor så tycker jag att du skall undvika firrar från släktena Amphilophus, Parachromis och Nandopsis då de är lite för tuffa för Viejorna. Det finns säkert de som säger att det går jättebra, och det gör det säkert också men det kan lika gärna gå åt h*****e.

            Vilken Vieja art du skall ha spelar mindre roll om du bara har en art, välj den du tycker är snyggast. Svårt att misslyckas på den punkten, alla Viejor är snygga så köp de som du får tag på.
            H. nicaraguensis kan jag också rekommendera, fungerar utmärkt med Viejor och Cryptoheros arter. Hur de fungerar tillsammans med Thorichtyhs vet jag inte, möjligt att de är lite för tuffa.

            En annan viktig komponent för att få ett väl fungerande CA kar är inredningen. Karet skall innehålla tydliga revirgränser samt gömställen för de mindre fiskarna.

            Mitt förslag
            V. bifasciata
            C. sajica
            T. aureus
            A. panamense

            Kommentar

            • Micke Jarhl
              Användare
              • april 2002
              • 2277

              #7
              Jag har Petenia splendida,veja synspila+Heritychus pearsei ihop visserligen i ett 2,5m kar jo dom blir stora riktiga bjässar (kanske inte alla vill ha sådana)nu men hur lugnt som helst...Gäller hitta stabila par så köp en grupp gäller nog dom flesta CA skulle jag tro,håller själv på att utöka med loisellie+V.Argenta i första hand även H.Escondido(En capinte variant) får se hur det går ger sig i framöver
              Senast redigerad av Micke Jarhl; 03 januari 2007, 19:33.
              Micke Jarhl Med akvarium!

              Kommentar

              • Håknil
                Användare
                • december 2005
                • 484

                #8
                ca.ciklider

                Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                Ett tips är ju annars mediumstora CA. som jag själv fick när jag började (och som funkade väldigt bra)
                till exempel A. robertsoni, P. loisellei eller J. Dempesey och salvini. typ 3-6 individer av varje sort. 4 sorter. Välbefolkat underlättar under den våldsamma tonårsperioden

                Skall man ha typ citrinellum eller trimac, doovii & managuense så blir det bara ett par. Tänk sedan på att om du lockas av dessa kan du knappast ha nåt mer i karet av samma storlek, och det är ju svårt inte ryckas med i ha begäret efter fler arter
                /Niclas
                hej

                Går det med Doovi i ett 700 l ??

                Verkar tveksamt.

                Mvh

                Håkan

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #9
                  Ursprungligen postat av Muhni
                  hej

                  Går det med Doovi i ett 700 l ??

                  Verkar tveksamt.

                  Mvh

                  Håkan
                  Njae har ingen erfarenhet av Doovi men upp till 30-35 cm kan det väl inte vara nåt problem mer än att dom tar hela karet som revir
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • Håknil
                    Användare
                    • december 2005
                    • 484

                    #10
                    Ursprungligen postat av Niclas Larsson
                    Njae har ingen erfarenhet av Doovi men upp till 30-35 cm kan det väl inte vara nåt problem mer än att dom tar hela karet som revir
                    jo,jo

                    Kul med lite andra åsså.

                    Håkan

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christian T
                      Måste bara instämma med föregående talare. Den där CA-länken kan fresta den mest inbitne afrika-vän. Bättre marknadsföring än ni gör för era fiskar där får man leta efter, Jinnarparen och co. Grattis till snygga fiskar och foton allihop. Se till att hålla länken aktuell så har ni snart mig på kroken.

                      Funderar själv nu på att dra igång en 720 med lite Veijor och allra helst ett par Festae om bara vågar... Har visserligen varit igång med CA och SA i kortare sejourer tidigare, men inte på riktigt allvar känns det som.
                      Hej
                      Välkommen till forumet. Det var ju ett tag sen vi hördes. Blev det några pearsei eller bocourti?

                      Kommentar

                      • keno
                        Användare
                        • oktober 2006
                        • 119

                        #12
                        Nu är jag på gång! Alla ämnen här på CA foumet HAR påverkat mig, har idag levererat 2 st lådor med Malawi/ Tanganyika, nu har jag inte mycket afrikaner kvar! I retur fick jag med mig 6 st Herichtys Carpintis ( ungdjur från Magnus S ) och hoppas att det ska kunna bli en bra start, har lite annat på gång också vi får se vad det blir jag skyndar långsamt.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Tack för alla svar, men det var få konkreta och det var få med bilder...hehe...bättre kan ni väl?

                          Hur inreder man bäst för att minimera slagsmål och rivalitet?

                          Jag är inte speciellt intresserad av de mest aggro utav CA utan mer inne på de lite mer färgglada och "lugnare" arterna.

                          Jag är intresserad av dessa arter...(kanske inte kompatibla)

                          Archocentrus sajica

                          Hypsophrys nicaraguensis

                          Vieja regani
                          Senast redigerad av StefanL; 04 januari 2007, 20:16.

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Tack för alla svar, men det var få konkreta och det var få med bilder...hehe...bättre kan ni väl?

                            Hur inreder man bäst för att minimera slagsmål och rivalitet?

                            Jag är inte speciellt intresserad av de mest aggro utav CA utan mer inne på de lite mer färgglada och "lugnare" arterna.

                            Jag är intresserad av dessa arter...(kanske inte kompatibla)

                            Archocentrus sajica

                            Hypsophrys nicaraguensis

                            Vieja regani
                            Tror jag blir utmärkt!
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malawe
                              Tack för alla svar, men det var få konkreta och det var få med bilder...hehe...bättre kan ni väl?

                              Hur inreder man bäst för att minimera slagsmål och rivalitet?

                              Jag är inte speciellt intresserad av de mest aggro utav CA utan mer inne på de lite mer färgglada och "lugnare" arterna.

                              Jag är intresserad av dessa arter...(kanske inte kompatibla)

                              Archocentrus sajica

                              Hypsophrys nicaraguensis

                              Vieja regani
                              Denna kombination kan nog fungera bra.
                              Av egen erfarenhet så har jag märkt att ju mer inredning desto bättre, fiskarna skall helst inte kunna se varandra hela tiden, fast det är ändå bra om det finns något öppet område där de kan gå och plocka i bottnen.

                              I just den kombination som du förslår så kommer förmodligen sajican att hålla till inne bland rötter och stenar då den inte blir så stor som de andra.

                              Nicaraguensen kan vara rätt så häftig i humöret och är glad i att jaga de fiskar som den klarar av. Trots detta så är den väl värd att prova på då den blir väldigt vacker samt att den alltid är "på språng", den är väldigt nyfiken.

                              När jag hade regani så var de som små också väldigt nyfikna, inte speciellt aggressiva, när de blev större så blev de tyvärr lite mer tröga av sig - men fortfarande väldigt vackra att titta på med sin ljust metallicgröna färg.

                              Förhoppningsvis var det lite mer hjälp, annars så får du höra av dig igen.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...